Hoppa till innehåll

Foto
- - - - -

OS 9, döende?

• Vänligen logga in för att kunna svara
66 svar till detta ämne

#61 macwin

macwin
  • Medlem
  • 950 inlägg
  • Appleprylar: LC630 7200/90 G3:or

Postad 10 juni 2008 klockan 00:00

Beviset för att OS 9 är dött och begravt :finder: :(

Varför säljer APPLE då mac os 7.6 till 9.2.2 ?

För APPLE´s del så skulle jag släppa allt under 9.2.2 fritt för nerladdning , = mera macägare och lite mer kul.

PS om ni har en LC 630 ? sätt in en 64 mb minne o testa mac os 9 villken som hellst version.
  • 0

#62 Ingemar Ragnemalm

Ingemar Ragnemalm
  • Medlem
  • 1 111 inlägg

Postad 17 juni 2008 klockan 22:46

Carbon-applikation tror jag bestämt. Likadan var 2006 års VM-program. Lite mindre trevligt för oss som är vana vid OS X och Cocoa, men trevligt för OS 9-folket. :D

På vilket sätt är det "mindre trevligt"? Carbon är snabbare än Cocoa och ser likadant ut (om man uppdaterat dialogerna någorlunda). Det brukar bli färre buggar också.

Hela tråden haltar på tokiga premisser och vaga definitioner. När är ett OS "dött"? När det inte utvecklas, inte säljs eller inte används? OS9 utvecklas inte, säljs inte aktivt, men det används flitigt.

Jag skrev en lärobok i vintras, och eftersom det inte finns några vettiga ordbehandlare för OSX (!) så hade jag bara två val: OS9 eller MS Windows. Då blev det OS9 så klart, och det gick fint. Är en produkt "död", när det är bästa lösningen på ett seriöst problem?
  • 0

#63 Taligent

Taligent
  • Medlem
  • 96 inlägg

Postad 20 december 2008 klockan 15:02

För APPLE´s del så skulle jag släppa allt under 9.2.2 fritt för nerladdning , = mera macägare och lite mer kul.

Av det jag har hört så har det med rättigheter att göra. Apple har licensierat tekniker som följer med Mac OS 7.6+ och skulle i så fall behöva betala en slant för varje nerladdning, eller något sådant. Av samma anledning har de inte A/UX tillgängligt. Men det är inget som jag har bekräftat om du vill vara säker.
  • 0

#64 Taligent

Taligent
  • Medlem
  • 96 inlägg

Postad 20 december 2008 klockan 15:07

På vilket sätt är det "mindre trevligt"? Carbon är snabbare än Cocoa och ser likadant ut (om man uppdaterat dialogerna någorlunda). Det brukar bli färre buggar också.

Stämmer bra, fast kanske inte der där med buggarna. Det beror på vem som skriver koden.
  • 0

#65 Jarting

Jarting
  • Medlem
  • 24 228 inlägg
  • Plats: Helsingborg
  • Appleprylar: Macintosh SE

Postad 20 december 2008 klockan 15:11

Varför säljer APPLE då mac os 7.6 till 9.2.2 ?

Apple säljer inte OS 7.6 - 9.2.2 :)
  • 0
En Leopard i Tigerkostym

#66 Axelman

Axelman
  • Moderator
  • 43 682 inlägg
  • Plats: FALUN
  • Appleprylar: iBook G3 300, iMac Intel 21" och en MBA 11"!!

Postad 20 december 2008 klockan 16:53

Visst är OS 9 döende om inte dött nu. Jag skulle promt ha en PM G4 som gick att starta om i OS 9. De sista tre åren har vi knappt använt OS 9 utan fört över allt viktigt till OS X och alla spel som finns där börjar bli mossiga. Tack och hej till en trevlig tid, OS 9. :bultandehjarta: Men nu ska PM G4-an i pension och därmed raderas OS 9 ut ur min datorvärld.
  • 0

Snart är Leksands IF i SM-final!!   :galetglad:

#67 alltid35

alltid35
  • Medlem
  • 70 inlägg
  • Appleprylar: plus,SE,LC,PB 165,PB 540C,Performa,G4,Mini Intel

Postad 20 december 2008 klockan 17:54

Acceptera Mac:s Motto.

Köp en ny dator. Vi skiter i allt gammalt, era behov och er nostalgi.
Varför ???

VI Apple tjänar mera pengar genom att skrota system och hårdvara oftare.

Erkänn.

Har kört ac sedan 1984 och skrotat 6-7 Macar För att hänga med.

Föresten!!! Om nu FireWire försvinner föreslår jag att man inte skall kunna
upp gradera till Leopard från Tiger när man skaffar t.ex en I-Mac som man kunde från G4 till Mini
Då måste troligen ytterligare att behöva skrotas.

När man kör med Mac får man inte vara optimist !!!
  • 0

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Senaste jobben