Hoppa till innehåll

Foto
- - - - -

OS 9, döende?

• Vänligen logga in för att kunna svara
66 svar till detta ämne

#21 marcushedenstrom

marcushedenstrom
  • Medlem
  • 23 239 inlägg
  • Plats: Göteborg
  • Appleprylar: iMac 21" (late 2009) moddad med Fusion drive

Postad 15 juni 2007 klockan 21:48

Sen har ju OS X rötter sen 70-talet; men ändå. :) ^_^
  • 0
marcushedenstrom.se | @mhedenstrom

#22 tema

tema
  • Medlem
  • 2 418 inlägg

Postad 15 juni 2007 klockan 22:21

OS 9 var ett riktigt lyft från OS 7. Körde lätt länge med OS 8.1 innan jag någon gång vid millenieskiftet bytte till 9.0. Var rätt skeptisk till en början men nian var helt klar bättre än åttan. Men allt detta är ju snart tio år sedan - vill man fortsätta använda Windows 95 eller MacOS 9 så får man räkna med att man känner sig som en veteranbilsfanatiker som tycker en '53:a alltid är bättre än en ny BMV även om den får motorstopp var tredje mil (det är väl del av charmen ;-)
  • 0

Bohemiska idéer i huvudet?
Kika lite på Tjeckiska.se om du är på väg till Prag eller Tjeckien.

#23 Ingemar Ragnemalm

Ingemar Ragnemalm
  • Medlem
  • 1 111 inlägg

Postad 15 juni 2007 klockan 23:36

då är nog quicktime nästa som försvinner

Jag har väntat på att det skall hända. Ingen dödsdom än, men känner jag Steve rätt så har han folk som jobbar på det. Men en massa annat är på väg ut, alldeles för mycket ser det ut som. Om det blir så illa som det låter just nu kommer vi att se en massdöd av Mac-program snart. Framför allt kommer alla program som hängt med sedan innan OSX att försvinna, eller förändras mycket kraftigt.

Men det är bäst att inte vara pessimistisk. Apple borde inte vilja jaga bort podukter från Macen.
  • 0

#24 Olli Ojonen

Olli Ojonen
  • Medlem
  • 1 658 inlägg
  • Plats: Stockholm
  • Appleprylar: Mac SE, Mac LC, Power Mac 7100/66, Power Mac G3/266 beige, iMac intel 20",

Postad 16 juni 2007 klockan 00:07

NeXT har bit för bit gjort ersättare till de mesta Apple-lösningarna. Det som är så tydligt är att man inte vill modernisera, utan ersätta. "Not invented here" är det som gäller, dvs "Not invented by NeXT".

Kommer ihåg hur vi Mac-folk skällde ner Windows användarna för att de var tvungna att ha DOS som grund i Windows. Nu har vi samma sak, Unix ibotten på Mac OSX, måste bero på NeXT. :utskallning:

Naturligtvis har jag min G3:a med OS 9.2.2 kvar och använder den åxå. :skondans:
  • 0
Vi vet inte vad vi saknat
förrän vi haft det.....

iMac Intel Core 2 Duo vit 2 Gb

#25 Axelman

Axelman
  • Moderator
  • 42 235 inlägg
  • Plats: FALUN
  • Appleprylar: iBook G3 300, iMac Intel 21" och en MBA 11"!!

Postad 16 juni 2007 klockan 09:25

Jag kan inte släppa tanken på ett litet enkelt OS. Måste man ha ett gigantiskt svullodinosaur-OS på förton gigamega? Tänk om man kunde stara om Macen i OS X Slim, ett nedbantat OS X som är rappt som attan och som är strippat på allt tingel........? :kaffe:
  • 0

Sorg

#26 Ingemar Ragnemalm

Ingemar Ragnemalm
  • Medlem
  • 1 111 inlägg

Postad 16 juni 2007 klockan 09:45

Jag kan inte släppa tanken på ett litet enkelt OS. Måste man ha ett gigantiskt svullodinosaur-OS på förton gigamega? Tänk om man kunde stara om Macen i OS X Slim, ett nedbantat OS X som är rappt som attan och som är strippat på allt tingel........? :kaffe:

En Unix-kärna behöver bara en meg om inte mindre. Gamla MacOS klarade sig bra på ännu mindre. Det borde egentligen inte vara speciellt svårt att göra ett snyggt och trevligt MacOS med Unix i botten som får plats i sådär 10 meg både minne och disk utan att ens det känns bantat. Men blixtsnabbt.

Det går, men "inte speciellt svårt" betyder i alla fall några manår. Inget man slänger fram för skojs skull. Märk väl, ingen skulle betala för det. Kunderna älskar "fatware". Vi tycker "oj oj, så stort" men de flesta kunder tar storleken som en garanti för att det är mycket värde i det. "Varför skulle jag betala för nåt som bara fyller en halv CD"?
  • 0

#27 choklad

choklad
  • Medlem
  • 603 inlägg
  • Appleprylar: hackintosh (gigabyte z68mx-ud2h-b3, i5 2500k, 8 GB RAM, amd radeon hd 6850, samsung 830 ssd 64 GB systemdisk, 1 TB lagring/backup), powermac g5 1,8 GHz

Postad 9 september 2007 klockan 14:41

Du kan ju köra Damn small linux ;)
  • 0

.___.
{O,o}
/)__)
-"-"-

medlem i 555-klubben

#28 Lars Torpare

Lars Torpare
  • Medlem
  • 750 inlägg

Postad 9 september 2007 klockan 15:00

Behöver inte Vista 15 GB?
Lite skillnad mot 6 GB. :lol:

Nej, nu är ni helt ute och cyklar. Det är en mäkta skillnad mellan vad något kräver och vad det kan ta i anspråk. Mac OS X levereras som exempel med dirvrutiner för sjuttioelvatusen skrivare (take that OS 9) och de tar upp en hel del. Gör du en anpassad installation kan du bli av med de mesta. Efter installationen kan du ju plocka bort en hel del du inte vill ha, både med Finder och diverse verktyg.
  • 0

#29 Lars Torpare

Lars Torpare
  • Medlem
  • 750 inlägg

Postad 9 september 2007 klockan 15:14

OS 9 var ett riktigt lyft från OS 7. Körde lätt länge med OS 8.1 innan jag någon gång vid millenieskiftet bytte till 9.0. Var rätt skeptisk till en början men nian var helt klar bättre än åttan. Men allt detta är ju snart tio år sedan - vill man fortsätta använda Windows 95 eller MacOS 9 så får man räkna med att man känner sig som en veteranbilsfanatiker som tycker en '53:a alltid är bättre än en ny BMV även om den får motorstopp var tredje mil (det är väl del av charmen ;-)

Fast vänta lite här nu. Mac OS 9 är betydligt yngre än Windows 95. Senaste uppdateringen till Mac OS 9 släptes vid årsskiftet 2001/2002. Det är sex år sedan. Inte så vansinnigt länge sedan. Senaste utgåvan av Windows 95 släpptes 1997 och är således fyra till fem år äldre än Mac OS 9.

Jämför istället Mac OS 9 med vad som fanns på den tiden. Dvs Windows 2000 och Windows XP. Windows 2000 kan du fortfarande köra idag och ändå kunna köra många nya Windows-program. Microsoft står dessutom med uppdateringar och fixar för Windows 2000 ända till år 2010. 2010! Tjugo Hundra Tio! Apple struntar däremot fullständigt i de som kör Jaguar, Puma eller ännu värre, OS 9 som bara är sex-sju år gammalt. Windows 2000 har funnits sedan 1999. Då var det som jämförelse Mac OS 8.6 som gällde.

Så varför jämför du Windows 95 med Mac OS 9. Jämför istället System 7 med Windows 95.
  • 0

#30 Mattiasgbg

Mattiasgbg
  • Medlem
  • 14 733 inlägg
  • Plats: Rikets framsida
  • Appleprylar: 11" MBA 1,8 i7 4GB

Postad 10 september 2007 klockan 03:15

Tja, iPod Touch och iPhone sägs väl köra en bantad OS X 10.5-version? Så antagligen kan kan Cupertino, om de vill.

Någon av forumets iPhonepillare som vet hur mycket plats OS X tar?
  • 0
Memento te mortalem esse!

#31 grinder

grinder
  • Medlem
  • 255 inlägg
  • Plats: Intihuasi

Postad 10 september 2007 klockan 04:17

Ska vi ta och hålla oss on topic, och skippa snacket om svartvit TV?

Tack.

Ja precis, vad har det med någotsomhelst att göra, varför ens dra upp det??? Så fruktansvärt onödigt!
Om du, Henkedge, i din värld, inte ser någon vits med att använda os 9 (och så fort det ens diskuteras kommer sådana som du med dessa plattityder), är ju det trevligt för dig, men håll det gärna för dig själv; det tillför ingenting annat än irritation. :ph34r: :ph34r:
  • 0

#32 PowerBook160

PowerBook160
  • Medlem
  • 284 inlägg
  • Plats: Vasastan
  • Appleprylar: MacBook Pro 13", iPhone 5

Postad 20 mars 2008 klockan 21:25

Jag tycker OS 9 är jättemysigt, känns nästan "macigare" än OS X.

Håller med!
När jag hör ordet "Mac" tänker jag helt automatiskt på en RevA grön iMac med just OS 9 på. :finder:
Det har varit så i tre år :chock:

Det finns ju fortfarande bra program till OS 9 i nuläget, till exempel iCab, Mozilla, Virtual PC, iTunes (gammalgammal men funkar :borstatanderna: ) och många fler...

Just nu kör jag tiger på min Blådåre, det funkar jättebra...
Men ibland slås jag verkligen av tanken att blåsa disken och köra in 8.6 som följde med datorn.
Men så är det ju detta med kompatibilitet... :deppig:
Nu letar jag efter en Powerbook G4 där jag tänkte dualboota antingen Tiger och OS9 eller Leopard och OS9. :totaltgalen:
(Har ni en - kolla min annons under "Köpes" antingen här eller på 99mac.)
  • 0

//PB160
MacBook Pro 13", 2.4 GHz i5, 16GB RAM, 750GB HD, OS X 10.6.8
iPhone 5, 16GB, iOS 7.0.3.

#33 Pocahontas

Pocahontas
  • Moderator
  • 73 660 inlägg
  • Appleprylar: iMac 21,5" 3,06 GHz i3, iPad.

Postad 20 mars 2008 klockan 21:42

Ett kul spel i Mac OS tyckte jag att Harry the Handsome var

Försök att hitta det

http://www.versiontr...einfo/macos/247

Tror att det bara är uppdatering, möjligen hela spelet....testa
  • 0

................................._____Humorn är flytvästen på livets flod_____..............................

När allting lägger av och du får datorstopp så tänk på att datorn är här för att stanna

Om man inte vet att ett problem finns - så kan man heller aldrig lösa det.

http://www.palmecenter.se/Stod-oss-NY/

#34 PowerBook160

PowerBook160
  • Medlem
  • 284 inlägg

Postad 21 mars 2008 klockan 00:13

Det här med Quicktime; jag tror inte riktigt på att Apple skulle släppa det.
Det känns lite som att Microsoft skulle släppa sin Media Player.
Men visst, iom övergången till Intel och NeXT känns det som att Apple släpper mer och mer klassiskt

Till exempel blev jag rätt chockad när Apple skulle släppa PowerBook och iBook.
Men... Powerbook är ju det man tänker på när man hör Mac-laptop... ska man vänja sig vid något nytt :unsure:
Och iBook... jag saknar faktiskt 4:3 skärmar.

Hursomhelst, för att hålla sig on topic; jag tror än en gång inte på att Apple släpper sina flaggskeppstekniker.
Stora delar av webbsidan bygger på Quicktime.
Tusentals andra webbsidor i världen använder Quicktime.
Jag är väldigt nöjd med Apple som dom är; även om Intelbytet blev en liten chock, så har jag vant mig och suktar ständigt efter en Mac Pro (men det hindrar mig fortfarande inte från att använda PowerPC :devil:)

Fast vem vet; en dag sitter vi kanske med Bill Gates på en 70 tums widescreenskärm (Compaq) och har en startmeny på vår Pac (Mac+PC=Pac) med en supersnabb supervarm AMD Athlon-processor och använder en nittiotalsvit mus med två knappar...
OCH EN WINDOWSKNAPP PÅ TANGENTBORDET (detta utrotar alla gamers)!
Hehe, det där var verkligen offtopic. Ursäkta om jag skrämde några känsliga därute...

Ha det bra, och Long Live OS9!
/PB160

Redigerat av PowerBook160, 21 mars 2008 klockan 00:14.

• 0

//PB160

#35 xerent

xerent
  • Medlem
  • 9 inlägg
  • Appleprylar: MacBook Pro 15" C2D, Mac Mini G4, PowerMac G4 (Sawtooth)

Postad 21 mars 2008 klockan 11:20

Lite roligt att läsa om era konspirationsteorier är det allt. Ur en teknisk synpunkt var gamla MacOS en ren katastrof i jämförelse med OS X, så jag är glad att ni inte fick behålla det... ;)
  • 0

#36 PowerBook160

PowerBook160
  • Medlem
  • 284 inlägg

Postad 21 mars 2008 klockan 12:31

xerent: Det har du faktiskt helt rätt i, gamla macar krashade ofta.
Men nu när vi har OSX måste vi titta tillbaka och sakna OS9, eller hur? ;)
Nej, men huvudanledningen till att man kör OS9 är väl att man vill återuppleva gamla spel, program och systemkrascher. ;)

Det enda jag avskyr med OS8 och OS9 måste vara Internet Explorer!
Helt usel på Mac!
Fast IE 5 var lite bättre.

Nån som har sett Steve Jobs keynote 1997 när han introducerade ett nytt partnerskap med Microsoft?
Och att Mac skulle ha IE som webbläsare? Alla buade!
"Hey, hey, hey... I use IE, and I like it. Give it a try." :P
  • 0

//PB160

#37 xerent

xerent
  • Medlem
  • 9 inlägg
  • Appleprylar: MacBook Pro 15" C2D, Mac Mini G4, PowerMac G4 (Sawtooth)

Postad 21 mars 2008 klockan 12:45

Nån som har sett Steve Jobs keynote 1997 när han introducerade ett nytt partnerskap med Microsoft?
Och att Mac skulle ha IE som webbläsare? Alla buade!
"Hey, hey, hey... I use IE, and I like it. Give it a try." :P

Lite offtopic kanske, men investeringen var antagligen det som räddade både Apple och Microsoft. Apple hade ju målat in sig i ett hörn med sina företagsrelationer och om inte Microsoft hade utvecklat ett nytt Office hade konsumentmaskinen iMac aldrig blivit någon hit. Då hade inte Apple hämtat sig och hade antagligen gått i konkurs några år senare. Varför räddade det Microsoft? Tja, de har ju börjat kopiera Apple igen... :)

Redigerat av xerent, 21 mars 2008 klockan 12:46.

• 0

#38 Mr.Barbeque

Mr.Barbeque
  • Medlem
  • 334 inlägg
  • Plats: Lund & Ystad
  • Appleprylar: Macbook C2D 2.0GHz 2,5gb RAM

Postad 27 maj 2008 klockan 15:19

Beviset för att OS 9 är dött och begravt :finder: :(

• 0
Varför flyga med SAS, när du kan krascha med Windows?

#39 hampe

hampe
  • Medlem
  • 2 850 inlägg

Postad 27 maj 2008 klockan 15:43

Måste erkänna att jag använder mac os 9 varje dag! :borstatanderna:
Sitter nämligen hemma och gör en tidning som heter Lokalbladet.

Men så länge tryckeriet fortfarande tar i mot PDF och Postscript filer,
så lär jag nog fortsätta länge ännu!! :propellerbaver: :totaltgalen: :utskallning:
  • 0

#40 Trew

Trew
  • Medlem
  • 2 495 inlägg
  • Plats: Skåne
  • Appleprylar: MacBook

Postad 27 maj 2008 klockan 17:05

Måste erkänna att jag använder mac os 9 varje dag! :borstatanderna:
Sitter nämligen hemma och gör en tidning som heter Lokalbladet.

Men så länge tryckeriet fortfarande tar i mot PDF och Postscript filer,
så lär jag nog fortsätta länge ännu!! :propellerbaver: :totaltgalen: :utskallning:

Va? Fattar inte problematiken...? Varför funkar inte det med OS X?

//Trew
  • 0

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

RSS Senaste nytt från MacWorld