Hoppa till innehåll

Foto
- - - - -

OS 9, döende?

• Vänligen logga in för att kunna svara
66 svar till detta ämne

#1 iMarc

iMarc
  • Medlem
  • 7 139 inlägg

Postad 15 juni 2007 klockan 14:21

Jag tycker OS 9 är jättemysigt, känns nästan "macigare" än OS X.
Tyvärr verkar det som om programtillverkarna övergett Classic helt.
Någon som känner till om det överhuvudtaget släpps program till OS 9 i dagens läge?
Skulle vara kul med tips på länkar till Classic program också :)
  • 0

#2 Henkedge

Henkedge
  • Medlem
  • 1 073 inlägg
  • Plats: Lund
  • Appleprylar: iMac

Postad 15 juni 2007 klockan 14:31

Jag förstår, jag tycker till exempel att svart-vit TV är mycket bättre än färg-TV. Jag önskar att de sände alla program i svart-vitt istället.
  • 0
Those drugs are gonna kill you, if I don't get you first.

#3 Pocahontas

Pocahontas
  • Moderator
  • 73 832 inlägg
  • Appleprylar: iMac 21,5" 3,06 GHz i3, iPad.

Postad 15 juni 2007 klockan 14:33

Det är bara att gå in på Versiontracker, och Mac OS 9 så finner du
  • 0

................................._____Humorn är flytvästen på livets flod_____..............................

När allting lägger av och du får datorstopp så tänk på att datorn är här för att stanna

Om man inte vet att ett problem finns - så kan man heller aldrig lösa det.

#4 marcushedenstrom

marcushedenstrom
  • Medlem
  • 23 239 inlägg
  • Plats: Göteborg
  • Appleprylar: iMac 21" (late 2009) moddad med Fusion drive, MacBook Pro (mid 2014), iPad 4, iPhone 4S, TV 3 rev A

Postad 15 juni 2007 klockan 14:34

OS 9 är lite out-of-date. :) 2002 förklarades det helt utdött. Steve Jobs begravde det på WWDC det året.

Häromdagen kom en uppgradering till Eudora mailserver, enligt versiontracker. Kolla in det.
  • 0
marcushedenstrom.se | @mhedenstrom

#5 iMarc

iMarc
  • Medlem
  • 7 139 inlägg

Postad 15 juni 2007 klockan 14:45

Jag förstår, jag tycker till exempel att svart-vit TV är mycket bättre än färg-TV. Jag önskar att de sände alla program i svart-vitt istället.

Om du lyckas få tag på en svart-vit TV så ser du ju alla kanaler i svart-vitt.
Prova loppisar, kan säkert finnas någon annons på nätet också :)
  • 0

#6 iMarc

iMarc
  • Medlem
  • 7 139 inlägg

Postad 15 juni 2007 klockan 14:46

Versiontracker, rena guldgruvan, tackar!
  • 0

#7 Henkedge

Henkedge
  • Medlem
  • 1 073 inlägg
  • Plats: Lund
  • Appleprylar: iMac

Postad 15 juni 2007 klockan 14:50

Om du lyckas få tag på en svart-vit TV så ser du ju alla kanaler i svart-vitt.
Prova loppisar, kan säkert finnas någon annons på nätet också :)

Just det, det har du ju rätt i.
  • 0
Those drugs are gonna kill you, if I don't get you first.

#8 morriz_d

morriz_d
  • Medlem
  • 2 028 inlägg
  • Plats: STHLM
  • Appleprylar: Macbook Pro 15" 2,2 i7

Postad 15 juni 2007 klockan 14:55

Ännu enklare! Dra ner färgen till 0, i bildinställningarna på TV:n....
  • 0

MMVII

#9 apple4ever

apple4ever
  • Medlem
  • 998 inlägg
  • Plats: Borås
  • Appleprylar: Mjaaa... lite här och där ligger dom.

Postad 15 juni 2007 klockan 15:25

iCab är väl en rätt så väluppdaterad webbläsare till OS9, eller har de slutat?
  • 0
"There is an apple in every one of us, you just have to realize it to believe it."
http://www.jaribeckm...by Jari Beckman

#10 thegrange

thegrange
  • Medlem
  • 1 082 inlägg
  • Plats: Helvetia
  • Appleprylar: iBook G4

Postad 15 juni 2007 klockan 16:08

HAHA, good one...seriöst... :)
  • 0

#11 marcushedenstrom

marcushedenstrom
  • Medlem
  • 23 239 inlägg
  • Appleprylar: iMac 21" (late 2009) moddad med Fusion drive, MacBook Pro (mid 2014), iPad 4, iPhone 4S, TV 3 rev A

Postad 15 juni 2007 klockan 16:20

Ska vi ta och hålla oss on topic, och skippa snacket om svartvit TV?

Tack.
  • 0

#12 Olli Ojonen

Olli Ojonen
  • Medlem
  • 1 658 inlägg
  • Plats: Stockholm
  • Appleprylar: Mac SE, Mac LC, Power Mac 7100/66, Power Mac G3/266 beige, iMac intel 20",

Postad 15 juni 2007 klockan 18:19

Använde OS9 fram till Dec. förra året, tänkte vänta tills Leopard blev färdigt. :fundersam:
Det gick för det första inte att uppgradera någonting, man fick använda det man hade. Tänkte t.o.m. säga upp MacWorld som jag prenumererat på sen 93. Allt som fanns med i tidningen var OSX (såklart), men det gjorde jag inte som tur var. :foralskad:
Men kör internet då!!!! Flash gick inte att uppgradera + mycket mer. Så jag var tvungen att köpa iMac intel 20". Ångrar mig naturligtvis inte, men känner mig som nybörjare (nästan) :donjuan:
  • 0
Vi vet inte vad vi saknat
förrän vi haft det.....

iMac Intel Core 2 Duo vit 2 Gb

#13 iMarc

iMarc
  • Medlem
  • 7 139 inlägg

Postad 15 juni 2007 klockan 18:37

Använde OS9 fram till Dec. förra året, tänkte vänta tills Leopard blev färdigt. :fundersam:
Det gick för det första inte att uppgradera någonting, man fick använda det man hade. Tänkte t.o.m. säga upp MacWorld som jag prenumererat på sen 93. Allt som fanns med i tidningen var OSX (såklart), men det gjorde jag inte som tur var. :foralskad:
Men kör internet då!!!! Flash gick inte att uppgradera + mycket mer. Så jag var tvungen att köpa iMac intel 20". Ångrar mig naturligtvis inte, men känner mig som nybörjare (nästan) :donjuan:

Jag tycker att OS 9 är både snabbare och enklare att lära sig än OS X och det är så kul att köra gamla spel som MYST, Tombraider, American McGee´s Alice mfl.
Vad gäller funktionalitet och stabilitet så är ju OS X överlägset, men jag skulle nog inte klara mig utan OS 9 på hårddisken också :)
  • 0

#14 Axelman

Axelman
  • Moderator
  • 42 870 inlägg
  • Plats: FALUN
  • Appleprylar: iBook G3 300, iMac Intel 21" och en MBA 11"!!

Postad 15 juni 2007 klockan 19:23

OS X börjar bli lite svullet. Leopard behöver 6 GB ledigt utrymme på hårddisken... man börjar nästan längta tillbaka. Tänk om man kunde få ett OS 9 portat till IntelMac. Undrar hur fort det skulle gå? BÄNG!!! Dubbla OS X-hastigheten månde.... :borstatanderna:
  • 0

'Hedra din fader och din moder'

#15 Scampi

Scampi
  • Medlem
  • 302 inlägg
  • Plats: Mörsil
  • Appleprylar: Ingen just nu

Postad 15 juni 2007 klockan 19:43

OS X börjar bli lite svullet. Leopard behöver 6 GB ledigt utrymme på hårddisken... man börjar nästan längta tillbaka. Tänk om man kunde få ett OS 9 portat till IntelMac. Undrar hur fort det skulle gå? BÄNG!!! Dubbla OS X-hastigheten månde.... :borstatanderna:

OS 9 skulle springa cirklar runt OS X.
Och vad låg OS 9 installationen på 40MB har jag för mig att det var på min iMac G3. Har fortfarande kvar installationsskivan... kanske ska fixa "classic" ... nu vart jag sugen.
  • 0

Postad bild

#16 iMarc

iMarc
  • Medlem
  • 7 139 inlägg

Postad 15 juni 2007 klockan 20:20

OS 9 skulle springa cirklar runt OS X.
Och vad låg OS 9 installationen på 40MB har jag för mig att det var på min iMac G3. Har fortfarande kvar installationsskivan... kanske ska fixa "classic" ... nu vart jag sugen.

Bara att starta med skivan och installera :)
  • 0

#17 iMarc

iMarc
  • Medlem
  • 7 139 inlägg

Postad 15 juni 2007 klockan 20:21

Jag tror det finns programvara för att köra OS 9 på en Intel Mac.
Edit:
Ska tydligen gå med sheepshaver:
http://sheepshaver.cebix.net/

Redigerat av iMarc, 15 juni 2007 klockan 20:24.

• 0

#18 Ingemar Ragnemalm

Ingemar Ragnemalm
  • Medlem
  • 1 111 inlägg

Postad 15 juni 2007 klockan 20:44

Ett uppiffat OS9 med minnesskydd hade varit underbart. OSX är bra, men Mac är det inte, det är NeXT, och det är fruktansvärt stort och resurskrävande. Det finns en del tecken på att NeXT-gänget kommer att sopa bort det mesta av gamla Apple i och med övergången till 64-bit. En massa grejer som hängde med över till OSX kommer att gå i graven i så fall. Från System 1 till OS9 gick det att skriva program som fungerade hela vägen på samma binärfil. I OSX kan man fortfarande kompilera kod som är nästan samma - tills nu. Inte i framtiden.

Nu är det inte säkert att de kommer att gå fullt så långt, det kan hända att en del 64-bitarsanpassningar bara är försenade, men Apple har väckt en massa oro och ont blod bland utvecklare.

NeXT har bit för bit gjort ersättare till de mesta Apple-lösningarna. Det som är så tydligt är att man inte vill modernisera, utan ersätta. "Not invented here" är det som gäller, dvs "Not invented by NeXT".

Nå, OS9 som sagt... Även om jag gillar OS9 så vore det rena vansinnet att utveckla program för det. Det är visserligen kul, men jag skulle inte kunna sälja tio ex för en hundring styck, hur bra det än var. OS9-användare kör på de gamla programmen, det är ju därför man kör OS9.

Men jag kör OS9 ibland själv i alla fall, just för de bra programmens skull. Min Pismo startar glatt i både Tiger och OS9.
  • 0

#19 Themgoroth

Themgoroth
  • Medlem
  • 47 inlägg
  • Plats: Årjäng
  • Appleprylar: G4 MDD 1.25 GHz, MacBook Air 2,13 GHz, iPhone 3G 16GB, Time Capsule 500GB, AirPort Express

Postad 15 juni 2007 klockan 21:03

Leopard behöver 6 GB ledigt utrymme på hårddisken...

Behöver inte Vista 15 GB?
Lite skillnad mot 6 GB. :lol:
  • 0

#20 marcushedenstrom

marcushedenstrom
  • Medlem
  • 23 239 inlägg

Postad 15 juni 2007 klockan 21:47

Ja, kör man ett system som härstammar från 1984, och inte hänt något stort med på 8 år; kör det på någorlunda modern hårdvara lär det ju inte gå att varva ur processorn direkt.

Sen gör väl OS X lite mer; äkta multitasking och skyddat minne; stabil (säker) UNIX-grund och allt. Stöder mer än 1,5 GB minne och får inte systemfel 11.
  • 0

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar