Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kritik mot tidningen MacWorld


Shenmue

Rekommendera Poster

Thomas Ytterberg

Ingen aning, har inte sett senaste numret ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 206
  • Created
  • Senaste svar
Andreas Leijon

Det är ett litet mentalt hjärnsläpp på redaktionen.

Vi ber tusen gång om ursäkt för denna fadäs. :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara en liten liten kritik mot MacWorld..

städade i min tidskriftshylla och plockade undan 3 årgångar 2004-2006, som inte låg i nummerordning....

Så ser jag att flera av tidningarna inte hade rätt numreringar..ett år tror det var 2006, började med Januari/Februari, numret efter var nummer 1... .två nr 10 2006..olika omslag...

Såg nån nr 10 Januari också..minns inte vilket år..med det ser ni någ själva..

 

 

Skärpning med tidningsnumreringen.. :utskallning::borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
Jag har bara en liten liten kritik mot MacWorld..

städade i min tidskriftshylla och plockade undan 3 årgångar 2004-2006, som inte låg i nummerordning....

Så ser jag att flera av tidningarna inte hade rätt numreringar..ett år tror det var 2006, började med Januari/Februari, numret efter var nummer 1... .två nr 10 2006..olika omslag...

Såg nån nr 10 Januari också..minns inte vilket år..med det ser ni någ själva..

 

 

Skärpning med tidningsnumreringen.. :utskallning::borstatanderna:

Hmmm, det låter konstigt. Beskriv gärna i detalj.

Tror dock att det är rätt trots allt. Vi gick nämligen upp från 10 till 11 nummer där någonstans och då blir just månadsangivelserna lite annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-113-1194432468.jpg

 

post-113-1194432486.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon

Där ser du ju precis det jag pratade om. Årskrönikan är det som ställer till det. Den hade inte ens något vanligt nummer, fast den skulle kunna ses som nummer 1 för 2005. I stället fanns det en vanlig 1:a (översta bilden).

 

2006 var första året vi gav ut 11 riktiga nummer (precis som i år). Således ligger nummer 10 ute tidigare än tidigare års nummer 10. Är du med?

 

Och månaderna ska du inte fästa så stor vikt vid. De indikerar bara när tidningen ligger ute i butik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag är med...och det är inget och fästa sig vid nu..

snurrade bara till det när jag ville lägga dem snyggt i ordning.

Huvudsaken är att innehållet och omslagen är bra...en siffra hit och dit kan man fördra ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det nu verkar som om vi har Andreas med oss i tråden (Hej Andreas) så kan jag passa på och kommentera språket, har länge tänkt skicka ett mail till honom ang detta.

 

Om man läser de senaste 3-4 exemplaren av MW så har antalet fel i texterna ökat markant. Man kan ledigt hitta 5-10 allvarliga stavfel per nummer och det tycker jag är lite mycket när det finns rättstavningsprogram. Det är framför allt stavfelen som ökat, på något ställe t.o.m. i en rubrik. Dessutom ser man ibland att meningar slutar mitt i p.g.a. utrymmet tog slut. Detta är snarare en layoutfråga, men likaväl irriterande. Problem med stavfel finns också i texterna på hemsidan.

 

Om jag får fortsätta kritiken känns det också som bild/text-kvoten är lite väl stor i reportagen. En bild säger kanske mer än tusen ord, men kan ju faktiskt inte ersätta orden. Jag efterlyser därför lite färre/mindre bilder och lite mer text i reportagen, så att också vi som är intresserade av detaljer och djupdykningar blir nöjda.

 

Till sist: På ett av de senaste omslagen är det en bild på den gamla (vita) iMacen, medan artikeln (tror jag) handlar om den nya...?

 

I övrigt är jag väldigt nöjd med MW!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon

Hej Balahir!

 

Du har helt rätt, korrekturen i de senaste numren har varit under all kritik. Vi jobbar på en ny rutin som ska höja kvaliteten på texterna framöver. Och att få in mer text och lite mindre bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte öppna ny tråd under detta forum..(Titta på det Andreas)

 

Så jag skriver min önskan här...

Skulle vilja se en mer utförlig artikel i MacWorld hur man ställer in sin Airport Extreme/Express.. och vad allt innebär inne i inställningarna..begriper inte ens hälften av alla fönster man hamnar i...

 

 

När man kommer hit t.ex..

 

post-113-1194791626.jpg

 

tror att många skulle uppskatta en uppföljande artikel om Airport.

 

Där fanns en bra artikel i nr 8 (oktober) men det är frågetecken som bör rätas ut...

 

Har ännu inte fattat detta med att förlänga nätverket..slutade med att jag fick nollställa min Airport Express..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

försökte göra de trixen från Mac-hack artikeln, inte ett enda jag försökta har funkat... gäller de inte på Leopard?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en väldigt allmän kritik då de flesta mac-användare runt mig anser samma sak.

 

Jag har inte köpt en mw tidning, aldrig. Men de jag har läst visar att jag inte vill köpa ett nummer. Varför är att numrera håller så låg klass.

 

Det är massa nybörjare artiklar bara. Jag har för 2 veckor sen köpt min första mac och lästa mw innan jag hade en mac och tyckte redan då att artiklarna höll lågt.

 

Vill ha mer djupgående och mer proffs och expert artiklar. Om det inte är för mycket begärt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Balahir!

 

Du har helt rätt, korrekturen i de senaste numren har varit under all kritik. Vi jobbar på en ny rutin som ska höja kvaliteten på texterna framöver. Och att få in mer text och lite mindre bild.

 

Klipp från MW nyheter idag:

 

"Möt Guy Kawakasi, vår första gäst i VIP-salongen."

 

Verkar som det finns en del kvar att jobba på (han heter Kawasaki)....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle också vilja ha lite mer djupgående artiklar, som i senaste nummret hade jag väldigt gärna läst mycket mer om nya Logic och nya iWork med numbers.

Det är ju rätt stora nyheter och ganska stor investering för mig i alla fall om jag ska köpa programmen.

Backup delen i tidningen var suverän.

Förövrigt så tycker jag att svenska MacWorld är mycket bra. Har läst några nummer av MacWorld US och det är ju bara reklam i den tidningen (känns det som)

 

Men grotta gärna ner er i rent nördiga artiklar för dom ytliga presentationerna av mac nyheter för man ju överallt på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick ni tidningen MacWorld i förra vecka eller har senaste nummret inte skickats ut ännu? Det stog i tidningen att det skulle komma ut den 16 november.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klipp från MW nyheter idag:

 

"Möt Guy Kawakasi, vår första gäst i VIP-salongen."

 

Verkar som det finns en del kvar att jobba på (han heter Kawasaki)....

 

Tack för korrekturspåpekandet - har ändrat nu, ett fel hade smugit sig in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick ni tidningen MacWorld i förra vecka eller har senaste nummret inte skickats ut ännu? Det stog i tidningen att det skulle komma ut den 16 november.

 

 

Jag pratade just med prenumerationsservice och de sa att tidningen är försenad. Den skall komma i slutet av denna veckan (47).

 

/P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

En sak som irriterar mig med MacWorld är att man inte får något mervärde av att köpa tidningen.

 

I stort sett allt som finns i tidningen finns även på hemsidan. Det känns inte lönt att fortsätta prenumerationen när i stort sett alla tester och guider kommer upp på hemsidan. Antingen innan man har fått hem tidningen eller strax efter.

 

Sen tycker jag att nivån är för låg, självklart behöver man ha den typen av artiklar för att locka den breda massan. Hoppas att detta kan vändas med WordPress-artikeln, att ni inte bara går igenom hur man skaffar ett konto på wordpress.com, utan även hur man kör igång det på servern hemma och skapar sin egen stilmall.

Glöm inte bort en djupare bit av reportagen, det kan behövas för att knyta läsare för framtiden.

 

Så min önskelista inför 2008 lyder:

- Vänta med att publicera artiklar på nätet tills numret inte längre finns i butik

- Försök att ha lite mer djuplodande artiklar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut! Instämmer helt i ovan sagda. Ser inget problem i att teser o.s.v. kommer upp på nätet, men det ska kanske inte publiceras samtidigt som i tidningen...

 

//Trew

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Köpte min första MW på snart 2 år då den lokala konsumbutiken tydligen börjat sälja den.

Den första chocken kom när jag skulle betala den... 75 sek! men det roliga i kråksången var att kassörskan höll på att svimma före mig.

 

När man sedan kommer hem o börjar bläddra i den saknar den "innehåll" annonser & en Wordpress artikel på 10-tal sidor som är 75% tomma som lätt kunnat få plats på 3-4 sidor.

 

En massa forum citat fyller även de en stor del av tidningen.

 

Finns det folk som köper tidningen månad efter månad? om man utgår från pris kontra innehåll tror då jag att MW är på randen till KK.

 

Så nu undrar man ju... går det bra för MW?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur sjutton skall man läsa sidan 19? sitter o försöker kluraut detta, som svensk skulle jag vilja läsa den i ordningen 1-4-2-6-3-7 (var är 5?).

 

Har hämtat Mysql (punkt 1) o skulle nu vilja hoppa till punkt (4) för att kunna fylla i mitt användarnamn i punkt (2).

 

Någon som kan lösa detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Site-mapp är det "webbsidor" under användare eller skall man fetcha upp PHPMyAdmin till min webplats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte min första MW på snart 2 år då den lokala konsumbutiken tydligen börjat sälja den.

Den första chocken kom när jag skulle betala den... 75 sek! men det roliga i kråksången var att kassörskan höll på att svimma före mig.

 

När man sedan kommer hem o börjar bläddra i den saknar den "innehåll" annonser & en Wordpress artikel på 10-tal sidor som är 75% tomma som lätt kunnat få plats på 3-4 sidor.

 

En massa forum citat fyller även de en stor del av tidningen.

 

Finns det folk som köper tidningen månad efter månad? om man utgår från pris kontra innehåll tror då jag att MW är på randen till KK.

 

Så nu undrar man ju... går det bra för MW?

 

För att svara på sista frågan först: Ja det går bra för MacWorld, faktum är att vi ökar våra försäljningssiffror hela tiden. Men självklart vill vi alltid bli bättre!

 

Jag ska kika på det du skrivit från början.

  • Innehåll hittar du på sidan fyra.
  • Annonser finns lite här och var, bland annat sidan 13, 15 och 17. Eller menade du att det är för mycket annonser?
  • Vi kämpar ständigt mot att behöva skära ner vårt material, så indikationen att vi layoutat luftigt för att smeta ut materialet så mycket som möjligt faller tyvärr platt- så är inte fallet. Just här uppstod ett problem med illustrationerna i absolut sista stund varpå det blev rätt klumpigt layoutat - det har du rätt i.
  • Webbkopplingen där pappersläsarna får mer läsvärde i och med att de får ta del av våra webbläsares kunskaper är relativt nytt för oss men förekommer i flera andra tidningar. Det ger en extra dimension till artiklarna och förekommer på sex ställen i tidningen, med en total yta på kanske en halv sida om man lägger dem samman - så att säga att kommentarerna från webben fyller "en stor del av tidningen" är väl lite att ta i?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur sjutton skall man läsa sidan 19? sitter o försöker kluraut detta, som svensk skulle jag vilja läsa den i ordningen 1-4-2-6-3-7 (var är 5?).

 

Har hämtat Mysql (punkt 1) o skulle nu vilja hoppa till punkt (4) för att kunna fylla i mitt användarnamn i punkt (2).

 

Någon som kan lösa detta?

 

Svar från AD:n Calle:

"Hallå. Här kommer förklaringen.

Magnus Nilssons stegis var från början sju steg. Men ett steg var så kort

så jag bakade in detta steg i steg 2. Sedan klantade jag mig när jag

numrerade om rutorna. All text finns dock med."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...