Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kritik mot tidningen MacWorld


Shenmue

Rekommendera Poster

Vet inte var denna tråden ska ligga då det inte handlar om ett särskilt enskilt nummer. Poca eller annan mederator kan ju flytta tråden om ni vill.

 

Nå till kritiken.

 

Jag har pyntat prenumerationspengar till både macworld och iPlay. Vad händer? Jo tidningen iPlay läggs ned och återstående nummer påförs befintlig prenumeration av MW. Det är väl ok då jag gillar MW.

Grejen är bara den att det stod i MW att det skulle bli en särskilt ipod sektion som skulle motsvara innehållet i iPlay. Mkt riktigt, första numret efter nedläggningen av iplay läggs en massa gamla halvbra artiklar från iplay med i MW som jag redan har läst och pyntat för tidigare. Men vad gör det, tänker jag, nästa nummer innehåller väl en massa nya ipodnyheter.

Men nej då, MW är t.o.m. tunnare än tidigare med bibehållet pris och inte en enda nyhet som skulle platsat i iplay är med. Jag undrar vad ni i MW redaktionen tänker då ni inte ens förklarar er i MW blaskan? Ska vi trogna fd iplay prenumeranter och MW prenumeranter tiga och vara nöjda över en blaska som är tunnare än nånsin och inte alls innehåller nytt iplay material?

 

Sedan undrar jag varför mni slänger med halvbra recensioner av platt-tv? Om jag vill läsa om tv burkar så läser jag en bra tidning om sådant istället för att läsa korta recensioner som enl mig inte stämmer fullt ut heller men det är en annan femma.

 

Varför skriver ni inte om spel i MW? Med lite tur finns EN spelrecension med och i senaste numret så bjuds vi på en liten historia (som var bra) om spelutvecklingen på mac. Kom inte o säg att det inte finns mac spel. Kika på http://www.insidemacgames.com/reviews/ på denna sida har sju spel recenserats bara i maj månad. Om inte spelbolagen sponsrar er med spel för recensioner så kan ni ju rent av KÖPA nått spel då de oftast inte är så dyra eller åtminstone slänga in previews av kommande storspel utan extra kostnad. Colin McRae Rally släpps ju när som helst? Det är ett storspel och det skulle inte kosta er så mkt att slänga in en liten artikel om det. Speldemos kryllar det oxå gott om på nätet av både kommande och nya mac spel. Är så trött på att höra att Mac INTE är en speldator när det finns så otroligt mkt att skriva om mac och dess spel.

Lanade i helgen med macen utan problem, artikel om sånt kanske skulle kunna ordnas etc etc.

 

Oj, ovan tråd låter mkt kritisk. Men på det stora hela är jag mkt nöjd med MW. Se detta som konstruktiv kritik. Jag har precis förlängt min prenumeration med två år...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
  • Svars 206
  • Created
  • Senaste svar

Jag vet att den här tråden är gammal, men redaktionen kanske hittar hit ibland...

 

Jag har lite kritik att framföra angående senaste numret (8/2007) och följande "internet-only" test av iPod touch: http://macworld.idg.se/2.1038/1.125141

 

Ursprungligen skrev jag i den tillhörande tråden (https://forum.macworld.se/index.php?s=&...st&p=649689), men det verkar inte som om någon från redaktionen läst den så jag en gång till här:

 

 

(Angående iPod touch testet)

Varför finns det här testet bara på webben och inte i papperstidningen? När jag prenumererar på en tidning så vill jag ha tidningens innehåll i själva tidningen. Det ska inte vara som i det senaste numret där jag blir hänvisad till en hemsida för att kunna läsa artiklar som borde finnas tryckta i tidningen (när ni till och med har en bild på iPod touch på framsidan så förväntar man sig att den på något sätt ska täckas av minst en artikel i tidningen).

 

Jag betalar pengar för att kunna sitta i min fåtölj och bläddra i en riktig tidning där läsningen inte störs av 20 blinkande reklambilder. Det är inget fel med att ni i efterhand lägger upp vissa artiklar från tidningen på hemsidan sa att alla kan läsa dem. Men varför ska jag tvingas in på en av de sämsta och plottrigaste webbsidorna (min åsikt) jag känner till för att få läsa något som jag redan borde ha bredvid mig i tryckt form?

 

"Läs första testet av nya läckra iPod touch på macworld.se. Där hittar du även flera tester som inte finns i tidningen[...]" står det på s.62. Vad avgör vilka tester som ska få vara med i tidningen och vilka som bara ska finnas på webben? I senaste numret har ni t.ex. ett test av nya nanon. Varför är det testet viktigare än testet av touchen? Personligen hade jag heller haft testet av nanon utbytt mot touchen.

 

Kan redaktionen vara så snäll att förklara allt det här för mig? (och helst även publicera testet i läsbar form i det kommande numret.)

 

//Fredrik Forsberg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är ju inte jag från redaktionen, men jag svara ändå, för jag tycker det är ganska solklart.

 

Bara för att du prenumererar på tidningen har du ju ingen bestämmanderätt om vad som ska komma med i tidningen, det är ju en redaktionell fråga, och i slutänden upp till (antar jag) den ansvariga utgivaren.

Självklart gör man reklam för både webben och forumet i den tryckta tidningen, och tvärtom, men skulle man ha något slags krav att allt arbete man gjorde skulle hamna i tidningen...vart skulle man dra gränsen, ska allt som står på webben stå i tidningen ? forumet också ?

"Undantaget" från ovan verkar ju också ganska enkelt definerat, har man utlovat en specifik test i tidningen så ska man självklart hålla det, egentligen mer av hänsyn till dom som köper lösnummer, då man kanske köper tidningen enkom för det testet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det upp till redaktionen att styra innehållet i tidningen men jag gillar inte den väg som MW verkar ha halkat in på.

 

MW har länge satsat på webben, men deras hemsida alltid varit ett komplement till papperstidningen. Sånt som fungerar bättre på internet har flyttats dit. Forumet, webbnyheterna, bloggen, köp och sälj... samtliga är bra exempel på sånt som fungerar mycket bättre på internet än vad de skulle göra i papperstidningen (dock vore det trevligt om man började skriva lite djupare nyhetsartiklar i tidningen igen). Även "tidningsdelarna" har på senare tid även de börjat dyka upp på hemsidan, vilket jag inte har något emot (MW mår säkert bara bra av lite ökade reklamintäkter). Jag har inte heller något emot att MW i varje nummer ägnar en sida åt att påpeka vilka resurser de erbjuder på sin hemsida. Även om det börjar bli lite tjatigt med "titta vi har ett jättestort forum" etc. så fyller det säkerligen en funktion för nytillkomna prenumeranter och lösnummerköpare.

 

Att säga att allt på webben måste in i tidningen är bara dumt. Vissa saker hör naturligt hemma på hemsidan/i tidningen.

 

Det nya nu är dock att man väljer att lägga vissa traditionella "tidningsdelar" (tester) exklusivt på hemsidan och det är det jag inte gillar. Det känns som om tidningen offras för att dra läsare till hemsidan.

 

Jag har länge haft en känsla av att satsningarna på webbdelen gått ut över tidningens kvalitet. Som exempel kan vi ta den "exklusiva smygtitten" på Leopard i nummer 7. Allt den innehöll var en mycket förkortad version av det man kunnat läsa på apples hemsida sedan i somras. Har redaktörerna blivit för lata för att skriva "riktiga" artiklar eller lägger de helt enkelt inte tillräckligt med tid på tidningen?

 

Jag kommer ihåg när panther (kan ha varit tidigare os x också) släpptes, då hade MW en stor artikel som ganska noggrant gick igenom vad som var nytt i operativsystemet. Men framförallt var det inte bara de åtta största förändringarna som apple framhöll mest utan även vissa mindre och mer tekniska förändringar (och hur de påverkade för användare/utvecklare).

 

Liknande "fördummanden" har jag upplevt i en stor del av materialet i tidningen. Det som fortfarande håller hög kvalitet (och som håller mig kvar som prenumerant) är Ytterbergs skriverier (frågor och svar, tester...), jämförande tester samt vanliga tester av diverse produkter. Tester som nu delvis verkar flytta från tidningen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men som verkligheten ser ut så är det ju en omöjlighet att nyhetsmässigt hålla jämn nivå på tidning och web, tidigare (även om jag inte kan uttala om exakt hur det såg ut just på Mac sidan) så VAR det en nyhet vad som skulle ingå i Panther t.ex, idag har troligtvis du också läst samma information på minst 3 ställen tidigare, det handlar ju inte om en "försämring" från tidningens sida, utan en utveckling av mediaklimatet (och snarare en försmartning av läsaren än en fördummning av tidningen) sen tycker jag du har rätt i att den enda vägen att gå är mer fördjupning i tidningen (men det blir också allt svårare för en dedikerad Mac tidning) men ställa krav är ju en sak..."det enda" man kan göra som läsare är ju att utnyttja sin konsumentmakt att välja att köpa eller inte köpa..

.

Ta det från en som köper tidningar för i runda slängar 500 kr i veckan, det är en genomgående trend, och jag ser inte att det kan ta någon annan väg, det som du efterfrågar ar DYRT att producera, och att underhålla en redan välinformerad publik blir bara svårare, titta bara vad som hände med MikroDatorn och Nätverk&Kommunikation t.ex, och det finns ju skäl till att MacWorld/Cap&Design nu går åt samma håll...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan nog hålla med om att tester vill jag läsa i tidningen. Sammanfattningar av dessa kan gärna läggas på webben, men att grotta ner sig i ett långt test i fåtöljen en söndag eftermiddag... :bultandehjarta:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till 2000 talet....

 

Alltså, jag försvarar inte MacWorld på något sätt, jag blir såklart också arg när jag läser "Filma på BluRay skivor" på senaste Elektronikvärlden och så finns ingen sån test eller ens nyhet i tidningen, men av mängder av anledningar så kommer nog tidningar ganska snart att bli riktig lyxkonsumtion (om det inte redan är det med ett pris på typ 150 kr för utländska tidningar, fulla med reklam...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon

Ni är inne på en jätteintressant diskussion här. Jag medger direkt att det är en sjuhelsikes utmaning att göra en bra tidningen OCH webbsajt, utan att reta upp endera målgruppen. Faktum är att ungefär 75 procent av de som besöker vår webbsajt (inte bara forumet, utan alla MacWorld-sajter) INTE läser tidningen. Vänder man på det är det bara 40 procent av tidningsläsarna som besökar vår webb. Det är således två hyfsat olika målgrupper (som kommer att bli mer och mer lika med tiden).

 

Det kommer upp så många frågor och vinklar här, men jag ska göra mitt bästa att beta av dem.

 

1) Anledningen till att iPod Nano-testet kom före iPod Touch-testet i tidningen var helt enkelt för att vi fick in Nanon en månad innan Touchen.

 

2) Vår målsättning framöver är som gummianka skriver att göra webben till en snabb källa för lättillgänglig information medan tidningen ska innehålla djupare och längre grejer som inte funkar så bra på nätet.

 

3) Ja, det är dyrt att göra tidning. Och ja, för att hinna producera och trycka en tidning måste vi ha en viss framförhållning. Den tidning ni får i lådan har alltså planerats minst två månader innan, även om vi givetvis slänger in tester och guider som är tidskritiska så snart de dyker upp.

 

4) Leopardtitten var i tunnaste laget, det kan jag medge. I gengäld kommer vi att ha en REJÄL artikel i nästa nummer som inte nöjer sig med att rapa upp nyheterna, utan berätta om sakerna de flesta INTE visste om Leopard. Guider, tips och utförliga genomgångar är att vänta.

 

5) Viktigast av allt: Vi lyssnar ivrigt på all feedback, speciellt av denna typ. Och Fruff, jag lovar att vi jobbar på en lösning som känns vettig för alla parter. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
2) Vår målsättning framöver är som gummianka skriver att göra webben till en snabb källa för lättillgänglig information medan tidningen ska innehålla djupare och längre grejer som inte funkar så bra på nätet.

Bra. :yeahbaby:

Detta skulle utan problem få mig och några till att köpa tidningen. Som det är idag är tidninen för lik webben, så det finns ingen anledning som jag ser det att verkligen köpa tidningen, som jag ser det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ett litet önskemål är att ni funderar över språket i tidningen och på webben.

Som ett exempel så önskar jag att ni sluta skriva "lirar" om allt? Det känns som otroligt dialektalt och slarvigt skrivet.

Rubrik på webben idag ("Vista lirar snabbast med ...") är bara en av många tillfällen där ert nya universalverb används.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra diskussion det här! Jag har prenumererat i snart ett år, och inte kommer jag att fortsätta prenumerationen. När jag sätter mig i soffan är det för att läsa något intressant. Nu har mycket mer utförligt och intressant (men visst det är ju helt individuellt) legat på nätet. Tidningen känns överflödig och jag känner faktiskt jag kastat bort pengar på prenumerationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2) Vår målsättning framöver är som gummianka skriver att göra webben till en snabb källa för lättillgänglig information medan tidningen ska innehålla djupare och längre grejer som inte funkar så bra på nätet.

 

Den målsättningen är ju precis det vi tidningsköpare önskar. Men under de sista 2 åren har ju tidningen gått i rakt motsatt riktning. Den har blivit mer och mer ytlig. Innehållet har blivit tunnare och tunnare. De mera ingående artiklarna (d.v.s de som skulle passa bäst i tidningen) har lyst med sin frånvaro. Om nu målsättningen är enl ovan, varför syns det så lite i tidningen? Ett mål ska vara realistiskt, tidsbestämt och mätbart. Ert mål enl ovan är realistiskt och mätbart. Det som saknas är tidsbetämningen. NÄR ska målet var uppnått?

 

Om ni ser till att uppnå era egna mål, lovar jag att jag ska återuppta min uppsagda prenumeration. Men först vill jag se en tidning med mera riktiga, ingående artiklar och mindre flashiga nyhetsnoteringar.

 

Om jag får komma med ett råd... försök hitta några nya skribenter. Personer som kan de ämnen de ska behandla. Skribenter som kan tillföra något mer oct ta fram entusiasmen om resp ämne igen. Så som MW var för några år sedan...

 

Christer Gisselson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det borde finnas en retro-avdelning i tidningen som behandlar de äldre operativsystemen OS 9 mfl. Det är oerhört många som föredrar OS 9 framför OS X tex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det borde finnas en retro-avdelning i tidningen som behandlar de äldre operativsystemen OS 9 mfl. Det är oerhört många som föredrar OS 9 framför OS X tex.

 

Där tog du allt i..så många tror jag inte det är längre :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det borde finnas en retro-avdelning i tidningen som behandlar de äldre operativsystemen OS 9 mfl. Det är oerhört många som föredrar OS 9 framför OS X tex.

 

vad är bra med os 9?

 

(inte sarkastiskt, jag undrar på riktigt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där tog du allt i..så många tror jag inte det är längre :crossfingers:

Jag tog nog i en smula ;), men jag tycker OS 9 är rappt och pedagogiskt, suverän hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

vad som är bra med OS9?

 

det är begravet :respekt:

 

nej seriöst jag kan inte komma på något som är bättre med OS9 överhuvudtaget, inget som jag skulle ha användning för. Jag tyckte mest att OS9 var jobbigt, okompatibelt och kraschbenäget

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
vad är bra med os 9?

 

(inte sarkastiskt, jag undrar på riktigt)

Snabbheten har nämnts, men för mig är det en hel hög mycket bra program som inte finns till OSX. FrameMaker är den allra viktigaste (världens absolut bästa ordbehandlingsprogram som alla verkade tro är nån slags PageMaker), men det finns en drös till (även om jag inte räknar spelen). Jag startade Pismon i OS9 nu i kväll för att komma åt ett av dem. Tack och lov att man inte behöver sådana omvägar för AppleWorks i alla fall.

 

Andra fördelar: Ett helt fantastiskt lättskött OS (det mesta sköts med enkel dra-och-släpp), bättre filnavigering än OSX, kräver mycket mindre minne, och som en liten bonus funkar avmontering av USB-minnen - vilket den inte gör i OSX. :fundersam:

 

Man kan tycka att det är ointressant när man inte ens kan köra Classic i nya Macar, men jag kör faktiskt System 7 ibland på min MacBook, genom emulering. Och fort går det!

 

Som motargument skulle jag säga att det inte finns så väldigt mycket att skriva om det. Det mesta har redan sagts. Det enda som är riktigt intressant är hur man får igång emulatorer (Basilisk II och SheepShaver) för det är faktiskt bökigt, och så kanske tips om gamla program som blivit gratis, så man kan ladda ner dem legalt, och liknande. Och möjligen analyser om vilka nya program man bör överväga. När man bara kör de gamla programmen i sin emulator är allt gamla nyheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste bara fråga...i senaste numret fanns ett uppslag som hade rubriken: Så byter du grafikkort på din PowerMac....

 

det är säkert mig det är fel på, men handlar den artikeln verkligen om det ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Om det är min artikel handlar det om hur man ersätter fläkten på de Ati Radeon-korten där den lilla ettriga fläkten efter något år kan vara det som väsnas allra mest i datorn. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det vad som stod i rubriken, och vad som "annonserades" på omslaget till tidningen då ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...