Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppdatera ett itunes bibliotek


Intuition

Rekommendera Poster

Finns det ett sätt att få itunes att "uppdatera" sitt bibliotek, baserat på vad som verkligen finns i filstrukturen?

 

Dvs få med filer som tillkommit utan att man gjort "Lägg till i bibliotek" och bli av med filer som försvunnit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

joakimromson

Jag vet inte... men om du inte har betyg och sådant kan du ju alltid radera alla spår, och sedan lägga till igen, från mappen. Det läggs ju då inte till spår som inte finns...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag vill behålla all info som jag redan har i biblioteket på alla gamla låtar. Jag vill bara att den ska uppdatera informationen med nytillkomna filer och ta bort info om filer som inte längre finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du valt att skapa kopior från dina mp3 låtar dvs att låtarna snos och flyttas till iTune Library?

Och slänger orginalkällan sen.

Har du det kan du lungt slänga hela listan i iTune den kommer fråga om du vill behålla filerna, som du gör nu!

Sen kan du välja alla mapparna igen "samtidigt" och importera.

 

Kör du på det "gammla" sättet att du har ett arkiv med låtar i ett hav och stängt av kopiera funktionen borde du kunna göra samma sak.

 

Automatisk sync funktion tror jag inte iTune har. Gäller att lägga in sina låtar med omsorg från första början.

Och radera dom du inte vill ha på rätt sätt dvs. VIA iTunes och inte röra runt i findern.

 

EDIT* Tror den sparar all info om du menar nu skivomslag och sånt? Testa med få låtar först som säkerhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara att slänga in mappen i iTunes, iTunes lägger inte in kopior, så den borde bara lägga in allt nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag vill INTE slänga någonting. I "iTunes Library" ligger all meta-data, dvs information om tillagd-datum, spelad antal gånger, betyg, et.c. et.c et.c. Detta vill jag inte förlora.

 

Alla musikfiler ligger på plats i ~Musik/iTunes/iTunes Music/ som jag vill att de ska. Jag har "kopiera" filer" och "låt itunes ordna musikmappen" påslaget.

 

Sedan har det över tiden kopierats musikfiler till filstrukturen (~Musik/iTunes/iTunes Music/.../...) utan att dessa "importeras" genom itunes. Dvs dessa filer ligger ordnade som "de ska" men finns inte med i biblioteket ("iTunes Library").

 

 

Vad jag vill är: Addera filer till "iTunes Library" som redan finns på plats i filstrukturen. Jag vill alltså inte att några filer ska kopieras eller flyttas utan att biblioteket blir up-to-date.

 

 

Jämför "Samla i biliotek" som tar filer som finns med i biblioteksfilen men utanför filstrukturen och flyttar in dem. Det jag vill är tvärtom: Filer som finns i filstrukturen men inte i biblioteksfilen ska adderas till biblioteket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så gör som jag sa. Lyft upp iTunes music och dra in den i iTunes. Eftersom iTunes inte kopierar identiska låtar bör inte något annat än de låtarna som INTE är med i library läggas in. (Testa med en specifik mapp först för att vara säker, seg att sitta med tusen kopior.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar ha rätt att den inte kopierar in dubletter.

(Är det nytt? För jag minns att jag har prövat det innan och fick miljoner dubletter)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar ha rätt att den inte kopierar in dubletter.

(Är det nytt? För jag minns att jag har prövat det innan och fick miljoner dubletter)

Har iaf varit så sen 5.0 vad jag vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Lägg till i bibliotek…" och sedan välja "iTunesmappen" är ganska smidigt annars (men tar oxå det tid med massa tiotals GB med musik)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att droppa en mapp i fönstret är samma sak som "lägg till".

Och det går ganska fort. För som sagt tidigare i tråden, så skulle inga filer kopieras...

 

Bortsett från att jag behöver göra detta för hand, så fungerade det OK. (filerna synkas in automatiskt från mina andra mac:ar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...