Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Avinstallera program


iMarc

Rekommendera Poster

Har fått hem en gammal iMac med OS 9. Hårddisken är nästan full, så jag undrar hur man avinstallerar program, det finns ju inget "Lägg till ta bort program" som i Windows.

Hittar inget i hjälpen hur man gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I en del programinstallationer brukar det också finnas avinstallationer.

Annars så brukar det gå bra att gå in i system-mappen där mappen

Inställningar och Tillägg finns. Från dessa mappar kan man också plocka

bort det inställningsprofiler och tilläggsprofiler som finns där, som tillhör

det program man vill ta bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska bara dra programmet/-n till papperskorgen och sedan tömma den. I inställningsmappen i systemmappen finns inget av intresse i sammanhanget och det gör det nästan inte i tilläggsmappen heller. Det kan förvisso finnas nåt att ta bort där, men det är ovanligt och lite onödigt för en nybörjare. Ge dig inte in dit i onödan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att slänga programmet i papperskorgen. Det kan finnas filer i systemmappen men dom tar ingen större plats. Filerna finns antagligen i "Tillägg", "Inställningar" eller "Programinställningar". Sorry! Jag är för långsam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, var ju enklare än jag trodde, inga DLL-filer här inte :)

 

Om man öppnar "Tilläggskontrollen" som finns i mappen "Inställningar",

så är det inte heller så svårt att flytta dem (det man vill ha bort) till mapparna

för avstängda inställningar och tillägg.

 

Då man markerar en inställning eller ett tillägg i "Tilläggskontrollen", så kan man

i en ruta där se vilken uppgift varje program har om man öppnar "Visa info om objekt"

som finns där.

 

Hårddiskarna på dessa datorer brukar var ganska små, så om du senare

vill kan du göra detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

I tilläggskontroll kan man sortera efter "paket" (har jag för mig att det kallas). Då listas nästan alla tillägg efter installation, OS 9 för sig, OS 9-uppdatering för sig, Epson-skrivare för sig och så vidare.

 

De flesta normala program och tillämpningar lägger inget i Systemmappen som påverkar systemet utan det är främst drivrutiner och program som trixar med systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man vill ha en snabbare uppstart av datorn och dessutom

att inte datorn belastas av onödiga program mm, så är det bra

om man stänger av dem som man inte har någon användning för.

Dessa gamla datorer är ju inte direkt så snabba, så därför är

det bra att stänga av dessa olika detaljer.

En del saker där har man inte alls någon användning för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

det är ganska konstigt det här egentligen men min "nya" g4 cube som jag fick idag startar helt sjukt snabbt, den startat noog minst dubbelt så fort som min MB C2D 2ghz med 2.5gb ram och leopard. cuben kör OS 9 64 mb ram och sisådär 500mhz processor :P...galet säger jag bara!!!

 

också en fråga, var finns det uppdateringar till OS 9? "programuppdatering" finns ju inte... har just nu OS 9.0.4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är ganska konstigt det här egentligen men min "nya" g4 cube som jag fick idag startar helt sjukt snabbt, den startat noog minst dubbelt så fort som min MB C2D 2ghz med 2.5gb ram och leopard. cuben kör OS 9 64 mb ram och sisådär 500mhz processor :P...galet säger jag bara!!!

 

också en fråga, var finns det uppdateringar till OS 9? "programuppdatering" finns ju inte... har just nu OS 9.0.4

Börja här: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75288

 

Leta sedan upp den svenska versionen av uppdateringarna på de olika länkarna och installera dessa enligt anvisningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Dra programmet till Papperskorgen. Töm sedan papperskorgen. Sök sedan efter programmet och radera det som hör till. klart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
också en fråga, var finns det uppdateringar till OS 9? "programuppdatering" finns ju inte... har just nu OS 9.0.4

 

 

Finns visst, du får leta lite bara.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...