Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Enhetshuvudet behöver en mindre reparation


Mattiasgbg

Rekommendera Poster

Hej, jag har en extern hårddisk (Seagate 400Gb USB + FW) som strular. Jag har delat upp den i 4 partitioner, 1 Lager/Backup-partition, 1 FAT32- formaterad partition på 30 Gb (för att enkelt kunna fildela osv med Windowsanvändare) samt 2 "experimentpartioner" där jag ibland installerar OS X och testar lite knasiga idéer...

 

Problemet: Körde Skivverktyg, klickade på skivan (alltså inte en av partitionerna), klickade på Skivkontroll, klickade på Kontrollera skiva. Alla enheter mådde bra utom den ena experimentenheten, där kom meddelandet "Enhetshuvudet behöver en mindre reparation".

 

Vad menas? Enhetshuvudet är väl det som läser & skriver till/från skivan (motsvarande pickupen på en LP)? Det är väl samma enhetshuvud för alla enheter? Mindre reparation, låter ju jättelätt att börja skruva i en hårddisk!

 

Sist, men viktigast, bör jag skaffa en ny hårddisk till backuppen, som är det viktiga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får sätta in din installationsskiva, starta med c-tangenten nertryckt, välja språk, därefter går du upp i menyn och väljer skivverktyg och kör enbart Reparera skiva.

Hjälper det inte en gång så kör du en gång till.

 

Bör greja detta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lustigt, jag körde reparera skiva, den kunde inte reparera. Körde kontrollera skiva igen, "enheten verkar vara felfri"!

 

Men enhetshuvudet, är inte det något mekaniskt???

 

Nu ser allt bra ut, du får lägga till Reparera skiva tillsammans med Reparera skivbehörigheter som standardlösning :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag som "andraval" ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Ska man behöva startskivan även för extern hårddisk?

(frågar för att jag just råkade ut för detta på min externa hårddisk, men inte har startskivan här).

Det hjälper i mitt fall inte att reparera direkt från Skivverktyg på själva datorn.

 

<br />Du får sätta in din installationsskiva, starta med c-tangenten nertryckt, välja språk, därefter går du upp i menyn och väljer skivverktyg och kör enbart Reparera skiva.<br />Hjälper det inte en gång så kör du en gång till.<br /><br />Bör greja detta<br />
<br /><br /><br />
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry, nu hjälpte det visst, när jag körde Skivverktyg två gånger i rad.

Först körde jag en gång igår, och sedan en gång idag, men det räckte inte. Tredje gången, den andra idag, då fixade det sig.

 

Stort tack!

 

<br />Hjälper det inte en gång så kör du en gång till.<br /><br />Bör greja detta<br />
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför Skivverktyg beter sig så har jag ingen förklaring på, bara att det verkar hjälpa att köra flera ggr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skivverktyg är inte pålitligt i Leopard. Det kan visa fel ena stunden, och felfritt den andra. Testa att köra kontroll efter omstart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har en extern hårddisk (Seagate 400Gb USB + FW) som strular. Jag har delat upp den i 4 partitioner, 1 Lager/Backup-partition, 1 FAT32- formaterad partition på 30 Gb (för att enkelt kunna fildela osv med Windowsanvändare) samt 2 "experimentpartioner" där jag ibland installerar OS X och testar lite knasiga idéer...

 

Problemet: Körde Skivverktyg, klickade på skivan (alltså inte en av partitionerna), klickade på Skivkontroll, klickade på Kontrollera skiva. Alla enheter mådde bra utom den ena experimentenheten, där kom meddelandet "Enhetshuvudet behöver en mindre reparation".

 

Vad menas? Enhetshuvudet är väl det som läser & skriver till/från skivan (motsvarande pickupen på en LP)? Det är väl samma enhetshuvud för alla enheter? Mindre reparation, låter ju jättelätt att börja skruva i en hårddisk!

 

Sist, men viktigast, bör jag skaffa en ny hårddisk till backuppen, som är det viktiga?

 

Enhetshuvudet låter absolut mekansikt, och det kan man skylla på översättare som inte förstår vad dom håller på med.

 

Volume header heter det på engelska och är helt mjukvarubaserat- det är en del av filsystemet som innehåller information om storlek, ledigt utrymme osv. reperationen brukar innebära att korrekt antal filer på disk korrigeras eller dyl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Kan jag utan risk för komplikationer reparera min backup-disks enhetshuvud? Har installerat 10.6.7 på huvuddisken men backupen har fortfarande 10.4.11. Dvs är det verkligen fel på volume header eller är det bara så att Snow Leopard tror att det är fel på det eftersom det ligger ett annat system på den skivan? Med andra ord, kan det bli svårigheter att starta från backupen om den repareras utan att det egentligen behövs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag utan risk för komplikationer reparera min backup-disks enhetshuvud? Har installerat 10.6.7 på huvuddisken men backupen har fortfarande 10.4.11. Dvs är det verkligen fel på volume header eller är det bara så att Snow Leopard tror att det är fel på det eftersom det ligger ett annat system på den skivan? Med andra ord, kan det bli svårigheter att starta från backupen om den repareras utan att det egentligen behövs?

Finns alltid risk. Så nej.

Felet kan inte bero på olika system som är installerade. Felet ligger helt i filsystemet, inte i vilka filer som ligger i filsystemet(OS-version).

Ett hål i vägen är alltid ett hål i vägen. Oberoende om det är danskar eller svenskar som åker på vägen.

Filsystemet har inte ändrats på något sätt sedan Tiger, samma regler gäller fortfarande.

Jag säger nej, den kommer inte förstöra. Men man kan ju aldrig vara helt säker. Vad som helst kan hända, vem vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...