Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Safaris bildupplösning


Alexcykel

Rekommendera Poster

Jag tycker att bilder visas bättre i Safari än i Explorer, kan det stämma? Kan webläsaren påverka bildens upplösning?

 

(Nu är jag inte ett dugg haj på datorer, det var därför jag övergav pc en gång i tiden)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Explorer anpassar stora bilder till storleken på fönstret, men man har alltid möjlighet att visa i normal storlek. Bilder i Safari visas alltid i riktig storlek och kan då upplevas som bättre. Jag själv tycker att fönsteranpassning är något som borde implementeras i Safari då stora bilder blir jobbiga att hantera. Firefox hanterar det bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En viktig skillnad mellan Safari och Explorer, är att Safari läser och tar hänsyn till om det finns en inbäddad färgprofil i bilden - vilket Explorer inte gör.

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 years later...

Jag har senaste Google Chrome respektive Safari på min nya MacBook Pro Retina. Alla bilder visas med avsevärt sämre skärpa i Safari jämfört med i Google Chrome, dock utan att pixeleras. Är samma sak på min iPad. Hade hellre använt Safari (snabbare mm), men gör det inte pga detta. Finns det inställning som kan råda bot mot detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har senaste Google Chrome respektive Safari på min nya MacBook Pro Retina. Alla bilder visas med avsevärt sämre skärpa i Safari jämfört med i Google Chrome, dock utan att pixeleras. Är samma sak på min iPad. Hade hellre använt Safari (snabbare mm), men gör det inte pga detta. Finns det inställning som kan råda bot mot detta?

Kan tillägga att den första bråkdelen av en sekund visas bilder i Safari med bättre bildupplösning - vad nu detta kan bero på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Jag har senaste Google Chrome respektive Safari på min nya MacBook Pro Retina. Alla bilder visas med avsevärt sämre skärpa i Safari jämfört med i Google Chrome, dock utan att pixeleras. Är samma sak på min iPad. Hade hellre använt Safari (snabbare mm), men gör det inte pga detta. Finns det inställning som kan råda bot mot detta?

Fortfarande så att Safari visar bilder med klart sämre upplösning jämfört med Google Chrome, även efter senaste stora uppdateringen till OS X Yosemite, men kanske inte Safari uppdaterats i denna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortfarande så att Safari visar bilder med klart sämre upplösning jämfört med Google Chrome, även efter senaste stora uppdateringen till OS X Yosemite, men kanske inte Safari uppdaterats i denna?

Om det är samma skärm och samma bild, så kan den (bilden) inte få annan upplösing på så sätt, oavsett om man menar upplösning som upplösning el som bildstorlek. Om det retinabilder/bilder med retinastöd? Är inte alla websidor som lägger in sånt så det kan bli lågupplöst och pixligt då.

 

Enskilda stora bilder i eget fönster brukar skalas ner till fönstrets storlek. Man ser det på att markören blir ett plustecken. Klickar man på den blir den “normal”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med Safari är att man inte kan vara säker på om originalbilden är skarp eller oskarp vilket gör att jag ofta får öppna originalbilden för att få en "klar" bild av läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är samma skärm och samma bild, så kan den (bilden) inte få annan upplösing på så sätt, oavsett om man menar upplösning som upplösning el som bildstorlek. Om det retinabilder/bilder med retinastöd? Är inte alla websidor som lägger in sånt så det kan bli lågupplöst och pixligt då.

 

Enskilda stora bilder i eget fönster brukar skalas ner till fönstrets storlek. Man ser det på att markören blir ett plustecken. Klickar man på den blir den “normal”.

Det gäller i detta fall mina egna bilder i mitt eget galleri. Bilderna är okomprimerade men nedskalade till storleken max 960 x 720 px. De visas klart sämre i Safari jämfört med i Chrome. Se i resp webbläsare på knölsvanen här, särskilt kring ögat: http://tinyurl.com/lg3ezku. Blir ingen skillnad om jag byter färgprofil i bilderna. Exakt samma på min nya iPad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[+] Jättefina bilder! :yeahbaby:

Om det kan vara till ngn hjälp... Här är en skärmdump jag tog på min skärm. Överst till höger: Safari (i bildspelet), överst till vänster: helt själv i eget fönster, så man ser att den är 960 och nedre bilden är Chromium (senaste: 38.0.2125.122).

https://www.dropbox.com/s/59cc0o5zm25iv8p/3xsvan.png?dl=1 [3xsvan.png, ~ 2.3MB]

Har ingen “retina-Mac” el nåt sånt, utan en vanlig stationär med en Dellskärm (U2410).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[+] Jättefina bilder! :yeahbaby:

 

Om det kan vara till ngn hjälp... Här är en skärmdump jag tog på min skärm. Överst till höger: Safari (i bildspelet), överst till vänster: helt själv i eget fönster, så man ser att den är 960 och nedre bilden är Chromium (senaste: 38.0.2125.122).

 

https://www.dropbox.com/s/59cc0o5zm25iv8p/3xsvan.png?dl=1 [3xsvan.png, ~ 2.3MB]

 

Har ingen “retina-Mac” el nåt sånt, utan en vanlig stationär med en Dellskärm (U2410).

Bifogar två skärmdumpar vardera från Safari resp Chrome på hur det ser ut på min Retina-skärm. Kanske har något med denna att göra?

post-75682-0-26551500-1416510964_thumb.png

post-75682-0-28058700-1416510965_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bifogar två skärmdumpar vardera från Safari resp Chrome på hur det ser ut på min Retina-skärm. Kanske har något med denna att göra?

Var lite slarvig vid namngivningen; för tydlighetens skull, Safaribilden är den övre (och Chrome den nedre)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bifogar två skärmdumpar vardera från Safari resp Chrome på hur det ser ut på min Retina-skärm. Kanske har något med denna att göra?

Ja, det var lite skillnad där. :) Nästan som ngn lagt på en svag gaussian blur på ena.

 

Retina, och retinainställningarna kan mycket väl spela in. Har som sagt inte det på min och är inte alls bra på hur det skall vara, men ett par sidor jag såg här kändes intressanta. Någon annan med bättre koll på Retina kanske kan fylla i.

 

Google Chrome HiDPI (Retina) on Mac OS X

 

Google-Chrome-Enable-HiDPI-Retina-displa

 

- - -

 

Chrome vs. Safari browsers on the MacBook Pro's Retina display | The Verge

 

Screen_Shot_2012-06-11_at_11.04.50_PM.jp

 

 

Verkar som det finns en hel del inställningar och tillval man kan pyssla lite med. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det var lite skillnad där. :) Nästan som ngn lagt på en svag gaussian blur på ena.

 

Retina, och retinainställningarna kan mycket väl spela in. Har som sagt inte det på min och är inte alls bra på hur det skall vara, men ett par sidor jag såg här kändes intressanta. Någon annan med bättre koll på Retina kanske kan fylla i.

 

Google Chrome HiDPI (Retina) on Mac OS X

 

Google-Chrome-Enable-HiDPI-Retina-displa

 

- - -

 

Chrome vs. Safari browsers on the MacBook Pro's Retina display | The Verge

 

Screen_Shot_2012-06-11_at_11.04.50_PM.jp

 

 

Verkar som det finns en hel del inställningar och tillval man kan pyssla lite med. :crossfingers:

Jag har min iställd på "Bäst för Retina". Det verkar ju som det vanliga är problemet att Chrome visar bilderna sämre än Safari. Hittar tyvärr inget om det omvända. Men stort tack för felspårningen - hittar jag något, ska jag återkomma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...