Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dia, negativscanner, vilken är bra, VAD är bra?


DanE

Rekommendera Poster

Ja just det. Funderar på att digitalisera mitt stora arkiv av negativ (mest sv/v) och mina dior, både ramade och oramade. Skannern bör alltså kunna hantera remsor av negativ och ramade dior. Sen gör det väl inget om den som bonus kan agera flatbäddsskanner. Ge gärna förslag i typ 1) amatör, familjealbumsklass

2) halvproffs

3) helproffs

Tack på förhand!

DanE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 68
  • Created
  • Senaste svar

Den bästa skanner jag någonsin haft:

http://www.epson.se/products/imaging/scann...4990p/index.htm

 

Som vanligt så är det ingen skanner som tar dior med glas i ramen, men om dina är monterade i ramar utan glas så går det bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vanligt så är det ingen skanner som tar dior med glas i ramen, men om dina är monterade i ramar utan glas så går det bra.

472604[/snapback]

vafalls? vad är problemet? 90% av mina dior är ju monterade i glasade ramar för att ligga still i projektorn. SHIT vilket jobb DET blir....

DanE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vafalls? vad är problemet? 90% av mina dior är ju monterade i glasade ramar för att ligga still i projektorn. SHIT vilket jobb DET blir....

DanE

473042[/snapback]

Förmodligen för att många skanners fokuserar fel då, den hittar glasets yta och inte diats yta.

Sedan så funkar inte dammborttagningen med infrarött ljus:

http://en.wikipedia.org/wiki/Infrared_cleaning

 

Och så har vi ju problemet med Newtonringar, förstås...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vafalls? vad är problemet? 90% av mina dior är ju monterade i glasade ramar för att ligga still i projektorn. SHIT vilket jobb DET blir....

DanE

473042[/snapback]

Hmmm????

I manualen till min gamla filmskanner varnas för glasade dia, men inte i manualen till min Epson. Så det går nog bra nu för tiden.

Men det här med dammborttagning funkar i alla fall inte på glasade dia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Den bästa skanner jag någonsin haft:

http://www.epson.se/products/imaging/scann...4990p/index.htm

 

Som vanligt så är det ingen skanner som tar dior med glas i ramen, men om dina är monterade i ramar utan glas så går det bra.

 

Berätta gärna lite mer om (dia)scannern, hur funkar mjukvaran, är den lättanvänd, klarar den "dåliga" diabilder (eller försöker den automatiskt korrigera för över/underexponering)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag mycket goda erfarenheter av Konica Minolta DiMage Scan Dual IV. Enkel att använda och ganska bra resultat. Visserligen har jag bara använt den på en PC men det finns med drivrutiner för OSX. Jag kan svara på om denfungerar bra för Mac när OSX 10.5 börjat säljas för då ska jag slå till på en iMac eller en MBP. Jag vet inte om skannern säljs fortfarande nu när Sony tagit Över Konica Minolta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berätta gärna lite mer om (dia)scannern, hur funkar mjukvaran, är den lättanvänd, klarar den "dåliga" diabilder (eller försöker den automatiskt korrigera för över/underexponering)?

Jag använder inte den medföljande mjukvaran, jag använder VueScan:

http://www.hamrick.com/vsm.html

 

Om DU vill att VueScan ska försöka exponera rätt gör den det, annars inte.

Se sid 34 i manualen:

"VueScan contains sensitometric data for 200 types of negative film and 4 types

of slide film. If you're scanning other types of slide film, choose Kodachrome for

K14 process slides, and Ektachrome for E6 process slides."

 

Med VueScan lägger du en grupp diabilder i skannern (tror det är 6 stycken, eller kanske 8) och så säger du åt VueScan att skanna allihop. Du namnger dem och så får bilderna det namnet plus ett löpnummer.

 

Man kan också lägga fyra strippar (max 6 bilder/strip) med dia/negativ i skannern och skanna alla med ett kommando.

 

Har tyvärr inte fått ändan ur vagnen och börja skanna mina dia/negativ (annat än ett snabbt test jag gjorde för över ett år sedan), så jag kan inte uttala mig mer specifikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med VueScan lägger du en grupp diabilder i skannern (tror det är 6 stycken, eller kanske 8) och så säger du åt VueScan att skanna allihop. Du namnger dem och så får bilderna det namnet plus ett löpnummer.

 

OK, finns det nån typ av hållare för ramade dior? Och igen, hur genomlyses de?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, finns det nån typ av hållare för ramade dior? Och igen, hur genomlyses de?

Ja, det finns en hållare för ramade dior.

Glömde tydligen svara på det: Det sitter en lampa i locket som lyser genom dian/negativet. När man skannar papper är den släckt och i stället används den "vanliga" lampan under glaset.

 

Hittar tyvärr inget på nätet om just den här modellen. men det liknar den här:

http://support2.epson.net/manuals/english/...F_G/SCANT_2.HTM

(Fast 4990 tar fler dior/negativ)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att ha någon apparat att rekommendera (det finns mängder av bra scanners på marknaden): ett bra sätt att välja scanner kan vara att fråga sig vilken maximal bildstorlek och upplösning man kan komma att behöva, och sedan undersöka om scannern klarar optisk läsning upp till de värdena. Billiga apparater extrapolerar ofta värdena efter en viss upplösnngsnivå vilket ger klart sämre resultat. En bra riktlinje är att från negativ/dia kunna nå till en färdig bild i upplösning 300 dpi (räcker för de flesta uppgifter, inklusive åtskilliga kommersiella, som t ex boktryck av hyfsad kvalite) i de bildstorlekar man kan förutse blir aktuella.

 

Nästa steg kan vara att jämföra densitetsomfång (= scannerns förmåga att registrera toner från låg till högdagrar) mellan olika scanners.

 

På det viset kan man välja en apparat som tämligen exakt passar ens behov. Jag tror att det är lättare än att lyssna på aldrig så goda råd från användare som rekommenderar en mängd märken/modeller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tråkig grej är att det är tråkigt att scanna massa bilder. Och om man jämför olika scannrars scannhastighet så säger de inte vilken upplösning, kvalitet, automatisk ljus/kontrast/färgbalans de har inställt när de uppger hastigheten för hastigheten beror ofta på inställningarna, så därför är det svårt att avgöra vilken scanner som är snabb. Jag hade en diascanner en gång som läste snabbt men den stod och tänkte tretti sekunder innan och efter så det blev ju långsamt ändå… Hade sen en Canoscan som var bra men SCSI och det funkar inte längre till OSX så men nu kör jag digitalt så gamla negativ får ligga i väntan på att blekna bort, det gör nu mindre, inga storverk ändå. Men håll dig till kända märken som Canon, Epson, Nikon etc bör det gå bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja man vill ju att upplösningen skall vara (minst) lika bra som originaldiat, dvs man bör kunna se kornen i filmen, vilket tydligen är fallet med även de enklare skannrarna i prisklass 2000-3000kr. Sen om det tar 10 eller 30 sekunder att skanna är av mindre vikt, men det är bra om man kan sätta många dior i skannern och automatisera jobbet... Naturligtvis bör färgåtergivningen också vara bra, men man har ju Photoshop, och det har man ju inte på originalet, s.a.s...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Fast 4990 tar fler dior/negativ)

Nu har jag varit hemma och kollat. 4990 tar 8 dior i hållaren. En annan hållare tar tre filmremsor á 6 bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är skilnaden mellan 4990 och 4490?

(förutom priset, ca 2000kr)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja man vill ju att upplösningen skall vara (minst) lika bra som originaldiat, dvs man bör kunna se kornen i filmen, vilket tydligen är fallet med även de enklare skannrarna i prisklass 2000-3000kr.

 

Vill man få ut maximal upplösning ur diorna i prisklassen 2000-3000:- så måste man väll använda en ren diaskanner? En flatbäddskanners med en glasyta och utan autofokus klarar inte det. För det är väl, ingen autofokus i de enkla flatbäddskannarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är skilnaden mellan 4990 och 4490?

(förutom priset, ca 2000kr)

Det står fel på Epsons svenska hemsida; båda verkar ha samma data.

4990 Har både USB och Firewire, 4490 endast USB.

4990 har bättre optisk densitet, DMax är 4. 4490 har Dmax på 3,4

4990 skannar snabbare.

 

http://www.scandinavianphoto.se/product/it...spx?iID=3596988

http://www.scandinavianphoto.se/product/it...spx?iID=4187146

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle rekommendera Imacons serie i proffsklass. Går att få för runt 20000:- begagnat.

Förutom den rena upplösningen som givetvis är bra så har dom ett bra kontrastomfång och ger fina mjuka inskanningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle rekommendera Imacons serie i proffsklass. Går att få för runt 20000:- begagnat.

Förutom den rena upplösningen som givetvis är bra så har dom ett bra kontrastomfång och ger fina mjuka inskanningar.

 

Nja, nu var det väl en nolla för mycket där, enligt mej... För de pengarna skulle jag kunna lämna in alla mina dior till en firma som gjorde digitaliseringen åt mej...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte skall skanna in mellanformatsdior eller papperskopior så finns det ingen anledning till att köpa någon flatbäddskanner som Epson 4990 eller 4490. Bildkvaliten från en ren diaskanner är klart bättre. Det går att hitta rena diaskanners hos t.ex. Scandinavianphoto från 1950:- och uppåt beroende på hur bra man vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte skall skanna in mellanformatsdior eller papperskopior så finns det ingen anledning till att köpa någon flatbäddskanner som Epson 4990 eller 4490. Bildkvaliten från en ren diaskanner är klart bättre.

Har du sett ett jämförande test någonstans?

Jag tycker kvaliteten är bättre än min gamla Minolta dia/negativskanner. (Men i rättvisans namn, Minoltan är väl 4 år äldre.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste hålla med Hagman - den extra funktionalitet man får av en flatbäddsscanner får man betala igen med förlorad bildkvalitet, sämre arbetsflöde och betydligt längre tid för varje inscanning.

Jag skulle rekommendera dig att satsa på en riktig bra, begagnad filmscanner i amatörklassen - typ KonicaMinolta ScanDual III eller hellre ScanDual IV, som har ungefär samma optik och finesser, men är snabbare än III:an. En sån scanner bör du kunna hitta för ca 1500-2000 begagnad. Se bara till att du får med alla tillbehör. Mjukvaran som följer med är hyfsat lättjobbad, men överlåt färghanteringen helt till Photoshop (scanna utan att lägga till färgprofil och importera sen till PhotoShop med scannerns färgprofil). VueScan som någon föreslog högre upp i tråden, är en scannermjukvara som förvisso har lite extra finesser, men är knepig att "få till"... Många har haft problem med färgåtergivning och framförallt skärpa i bilder som scannets med hjälp av VueScan.

I vilket fall - förbered dig på ett drygt arbete. Att sortera bilder, rengöra och ta bort damm, scanna i dem, efterbehandla (Nivåer och slutskärpa i Photoshop), organisera och döpa bildfilerna... Kul med de första hundra bilderna, en mardröm efter 500... :(

Nåja, kul när det är klart... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du sett ett jämförande test någonstans?

Jag tycker kvaliteten är bättre än min gamla Minolta dia/negativskanner. (Men i rättvisans namn, Minoltan är väl 4 år äldre.)

 

Jag har inget test att hänvisa till men man måste jämföra produkter som kostar lika mycket och är av samma årgång om det ska bli rättvist. Jämför man en äldre modell mot en ny så känns det mest rättvist att den nya inte kostar allt för mycket mera än begagnatpriset på den andra. Men skillnaderna håller på att minska då flatbäddskannrarna blir bättre för varje år och säljs i större upplagor än en dedikerad filmskanner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inget test att hänvisa till men man måste jämföra produkter som kostar lika mycket och är av samma årgång om det ska bli rättvist. Jämför man en äldre modell mot en ny så känns det mest rättvist att den nya inte kostar allt för mycket mera än begagnatpriset på den andra. Men skillnaderna håller på att minska då flatbäddskannrarna blir bättre för varje år och säljs i större upplagor än en dedikerad filmskanner.

Samma årgång, ja.

Samma pris, nej. Anledningen är att jag då måste köpa en flatbäddsskanner OCKSÅ. Men jämför gärna en filmskanner OCH en flatbäddsskanner för samma totala pris som en Epson 4990 med just en 4990 och tala om vad du kommer fram till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...