Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur kopiera DVD till datorn och sedan kolla på dom


Carlis

Rekommendera Poster

Hej

Jag är less på att hålla reda på plastbitar så jag tänkte kopiera alla mina filmer till hårddisk och kolla på dom från denna. MEN; när man koppar en DVD till datorn så får man ju ett antal filer + att man inte kommer åt menyer. Inte bra. Jag har en film (2001 space odysse) som nu valt att vara dubbad till tyska på några av filerna. (men inte alla)

 

Så: Vad skall jag använda för program till att spela upp detta för at komma åt alla menyer mm?

mvh Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag är less på att hålla reda på plastbitar så jag tänkte kopiera alla mina filmer till hårddisk och kolla på dom från denna. MEN; när man koppar en DVD till datorn så får man ju ett antal filer + att man inte kommer åt menyer. Inte bra. Jag har en film (2001 space odysse) som nu valt att vara dubbad till tyska på några av filerna. (men inte alla)

 

Så: Vad skall jag använda för program till att spela upp detta för at komma åt alla menyer mm?

mvh Johan

467977[/snapback]

Använd Skivverktyg för att göra en skivavbild av din DVD. Då får du en dmg-fil. När du dubbelklickar på denna fil, så kommer den virtuella disken att läggas på skrivbordet, och ditt vanliga program för att kolla på DVD-skivor startas. OM du kör med Apples egen DVD-spelare, så märker den ingen skillnad mot en riktig DVD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan inte använda skivverktyg för att kopiera FILMER eftersom dom har kopieringsskydd.

 

Vidare kommer du INTE få svar på hur man gör heller eftersom vi inte disskuterar piratkopiering här på forumet

 

Tack o bock!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste väl kunna lägga in en kopia av sin köpta film på hårddisken? :fundersam:

 

Iofs så anar man ju att en film med tysk dubbning inte är köpt... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste väl kunna lägga in en kopia av sin köpta film på hårddisken?  :fundersam:

 

Iofs så anar man ju att en film med tysk dubbning inte är köpt... :whistling:

468549[/snapback]

Självklart kan du lägga en köpt DVD på hårddisken. Om det sen e olagligt så... ehh det skiter jag faktiskt i. Jo, på riktigt. Det är MIN DVD och om jag vil lägga den på min HD för att (av någon outgrundlig anledning) kolla på den på datorn så e det min ensak.

 

Vad gäller den tyska dubbningen så kan jag faktiskt tro att den e köpt. Skulle jag själv fultanka en film, vilken jag givetvis aldrig aldrig gjort, och den skulle visa sig vara dubbad på tyska/spanska/urdu/finska så är det ju ingenting som jag skulle vilja spara, än mindre se på. Så jag tror nog att det e en helt ok (laglig) film.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan inte använda skivverktyg för att kopiera FILMER eftersom dom har kopieringsskydd.

 

Vidare kommer du INTE få svar på hur man gör heller eftersom vi inte disskuterar piratkopiering här på forumet

 

Tack o bock!

468475[/snapback]

 

En korrektion så vi inte far med osanning på forumet.

DVD-filmer hade inte något kopieringskydd från början, däremot är filernas information krypterad. Filerna är inte kopieringskyddade. En del nya filmer har man försökt sig på att skydda på olika sätt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gabriel.fjellander

Och förövrigt är det inte olagligt att lägga in sina lagliga dvd:er på en hårddisk. Om man äger skivan får man göra precis hur många kopior man vill, bara de är för personligt bruk. Dessutom får man göra ett fåtal kopior till familj och nära vänner.

 

Pirathysterin går överstyr ibland, och särskilt på detta forum!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är man alltid så födumsfull? Är en tysk dubbat film pirat kopierat ? vem säjer det? själv har köpt många bra kult filmer i Berlin dyrare än Sverige filmer som tyvärr "Har ingen marknad i Sverige" . Jag håller med gabriel.f :"Pirathysterin går överstyr ibland, och särskilt på detta forum!"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och förövrigt är det inte olagligt att lägga in sina lagliga dvd:er på en hårddisk. Om man äger skivan får man göra precis hur många kopior man vill, bara de är för personligt bruk. Dessutom får man göra ett fåtal kopior till familj och nära vänner.

 

Pirathysterin går överstyr ibland, och särskilt på detta forum!

469010[/snapback]

 

korrigering, all kopiering är olaglig...dock är själva delen att dela med sig till familjemedlemmar etc i fåtal inte olaglig...men iom att kopiering ändå är det så blir det svårt ;)

 

ungefär som att prosituerade måste betala skatt och är lagligt men ingen får ju köpa av de...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag är less på att hålla reda på plastbitar så jag tänkte kopiera alla mina filmer till hårddisk och kolla på dom från denna. MEN; när man koppar en DVD till datorn så får man ju ett antal filer + att man inte kommer åt menyer. Inte bra. Jag har en film (2001 space odysse) som nu valt att vara dubbad till tyska på några av filerna. (men inte alla)

 

Så: Vad skall jag använda för program till att spela upp detta för at komma åt alla menyer mm?

mvh Johan

467977[/snapback]

 

Om du kör Mac vilket jag förmodar så är det ju bara att använda DVD Player, den spelar ju både DVD Skivor, IMG skivor och VIDEO_TS mappar. Annars är VLC en bra spelare.

 

Själv kopierar jag alla mina barns DVD filmer, eftersom de har en tendens att bli repiga, och då tar jag bort alla menyer, undertexter och ljudspår som inte behövs, då startar DVD filmen direkt när man stoppar den i datorn eller i DVD spelaren. Jag svart kopierar inte endast de dyra barn DVD som jag köpt till mina barn.

 

Ett bra program för detta är DVD Remaster.

 

/Olle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

"Själv kopierar jag alla mina barns DVD filmer, eftersom de har en tendens att bli repiga, och då tar jag bort alla menyer, undertexter och ljudspår som inte behövs, då startar DVD filmen direkt när man stoppar den i datorn eller i DVD spelaren. Jag svart kopierar inte endast de dyra barn DVD som jag köpt till mina barn."

 

hej

det är precis det här jag också vill få möjlighet att göra. Skivorna går sönder ganska lätt. Vill du beskriva lite mer hur du går till väga? Eller ger det sig i programmet du hänvisade till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gummianka

hur många som helst vet jag inte, men att man får göra en kopia så länge man bara använder antingen kopian ELLER originalet. Vad man däremot INTE får göra är att ändra i innehållet,ta bort texter, ljudspår mm, (eftersom det räknas som brott mot upphovsrättslagen)

Det finns ett program till Mac som heter Drive-In, jag har inte testat det så ingående, men det bör göra vad "My DVD" gör till Windows MCE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...