Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Importerade ljud-CD låter skräp i iTunes


simply mac

Rekommendera Poster

Jag importerar ljud-CD till iTunes och det låter SKRÄP när låtarna spelas upp, som om inspelningsnivån är alldeles för överstyrd. Jag har provat Inställningar/Avancerat/Importera/Använd felkorrigering … men det blir ingen skillnad.

 

Om jag öppnar AIFF-filen i Amadeus och konverterar till MP3-format blir det mycket bättre, men så ska det väl inte behöva vara!?!

 

Vad har jag missat tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in i iTunes´ inställningar/ljudkontroll och avmarkera ljudkontroll. Den justerar uppspelningsvolymen och överstyr ibland musiken. Jag har råkat ut för samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...inställningar/uppspelning/ljudkontroll...är det rätta, det förra blev fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng av "Ljudförbättrare" också när du ändå är i farten... (Borde heta "Ljudförvrängare"...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F.ö. tycker jag du kan fortsätta med "Felkorrigering" som du redan skrev att du har... Den förstör inte ljudet på det sättet, den ser till att interpolera/gissa rätt vid eventuella fel (t.ex. repor i skivan) i dataflödet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234
Jag importerar ljud-CD till iTunes och det låter SKRÄP när låtarna spelas upp, som om inspelningsnivån är alldeles för överstyrd. Jag har provat Inställningar/Avancerat/Importera/Använd felkorrigering …  men det blir ingen skillnad.

 

Om jag öppnar AIFF-filen i Amadeus och konverterar till MP3-format blir det mycket bättre, men så ska det väl inte behöva vara!?!

 

Vad har jag missat tro?

327225[/snapback]

Varför inte importera direkt i MP3-format?

 

Jag har oxå varit med om dåligt, förvrängt, överstyrt ljud, men mest då i basnivå.

Jag drar ur usb-sladden till min iSub o sätter i den igen, o då låter det genast bättre. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Valdor och Alphonze för era förslag, men tyvärr så blev det ingen (större) skillnad.

 

Precis som rickard1234 skriver så är det (mest) i basen som det blir överstyrt. Det låter lika illa när jag lyssnar på en ljud-CD (AIFF-format) direkt i iTunes utan att importera till biblioteket.

 

Nedladdade låtar från Music Store låter helt OK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara CD/DVD läsaren som inte håller måttet. När jag importerar från min interna CD läsare så blir en del musikfiler på vissa CDn kassa, man när importerar från min externa CD/DVD brännare, så blir alla bra, oavsett CD... B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte importera direkt i MP3-format?

Att importera till aiff, wave eller lossless är bra om man vill göra en perfekt cd-kopia innan man förstör ljudet med mp3 eller aac. När cd-kopian är gjord konverterar man vidare till önskat förstört format...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tellus skriver:

Det kan vara CD/DVD läsaren som inte håller måttet.

 

 

Jag har en extern firewire LaCie CD/DVD-läsare/brännare för "de flesta" format. När jag lägger i en ljud-CD med vanliga AIFF-filer så startar iTunes, och när jag lyssnar på musiken m h a iTunes låter det lika illa (överstyrt) som de importerade filerna.

Men om jag istället öppnar ett Finder-fönster och klickar på CD-symbolen så att jag ser låtarna/filerna så har de QuickTime-format. När jag klickar på en av dem så visas en liten QuickTime-spelare och när jag spelar musiken i den så låter det helt OK. Därför tror jag inte det är fel på CD-spelaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

Bland ljudexperter är det ju allmänt känt att iTunes är en usel uppspelare av ljud CD eller så kallade Wavelets som de blir i datormiljö. Enligt egna erfarenheter så stämmer det då jag ej kan höra skillnad på ljudet i iTunes om jag lyssnar på en ljud CD eller en högkvalitativ mp3 i 320Kbit/s. Lyssnar jag dock på exakt samma låt i proffsljudredigeringsprogramet GoldWave på PC så låter det klart mycket klarare och en mer naturlig bas och man hör klart skillnad jämfört med mp3'an. Mer fylligt ljud helt enkelt med större spännvidd.

 

Jag älskar iTunes som mp3 spelare men som uppspelare av ljud CD är den riktigt kass!.

 

Vet inte varför det är på detta sättet men kanske har det att göra med en anpassning till iMacen's och många andra macars små högtalare då man genom att minska på det dynamiska omfånget får en kraftigare bas och högre sångröst men med mindre detaljer och känsla av rymd. Ett klassiskt trick som används inom radio fast då mer extremt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren skriver:

Bland ljudexperter är det ju allmänt känt att iTunes är en usel uppspelare av ljud CD

 

Jag tror det stämmer. När jag lyssnar i iTunes på ljud-CD direkt från skivan eller från importerade och sparade i mp4-format så låter det skräp, som jag skrev förut. (Jag skrev också att nedladdade låtar från Music Store låter bra, men det tar jag tillbaka efter noggrannare lyssning.)

 

När jag istället lyssnar till samma filer, från ljud-CD, från importerade eller nedladdade filer, i QuickTime-spelaren i Finder, så låter det bra.

 

Det verkar som om det är uppspelningen genom iTunes som inte är bra, medan importeringen fungerar OK.

 

Jag får nog leta en annan mp3-spelare att lyssna med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...