Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

åäö blir frågetecken


Wibbskii

Rekommendera Poster

Jag får frågetecken istället för åäö i safari på vissa sidor.

Vad kan det bero på?

Se bifogad fil

 

post-8770-1141944582_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj menyn Innehåll -> Teckenkodning -> Västerländsk (ISO Latin 1) eller Unicode (UTF-8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-113-1141971236_thumb.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan också vara sidan som saknar koddefiniering. Då får man göra precis som PGreen säger, leta upp en kod som "passar", annars bör den stå på Förvald.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag då summerar rätt så är det ett fel på hemsidan.

För jag har teckenkodningen inställd på förvald, då skall den ta den teckenkodning som passar automatiskt om jag fattat det hela rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade också det problemet innan jag bytte till freeware-FTP-programmet Cyberduck. Nu fungerar allt precis som det ska, så jag tipsar dig om att prova detsamma!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag hittade vad det var som var fel.

Det var en sträng som tvingade sidan till UTF-8 kodning och då krockar det med de flesta webläsare.

 

Tack för alla tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag då summerar rätt så är det ett fel på hemsidan.

För jag har teckenkodningen inställd på förvald, då skall den ta den teckenkodning som passar automatiskt om jag fattat det hela rätt.

295139[/snapback]

 

Förvald innebär att den använder det du ställt i Inställningarna > Utseende (Safari).

 

Själva sidan har en teckenkodning i sig redan från start då man arbetar i den. Det behövs dock en sträng, en META-tag på sidan som talar om för webbläsaren vilken kodning det är. Saknas den så blir det den förvalda, om den står på Automatisk (som det ska). Om sidan är skapad i något annat än den förvalda men META-taggen saknas blir det felaktiga tecken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade vad det var som var fel.

Det var en sträng som tvingade sidan till UTF-8 kodning och då krockar det med de flesta webläsare.

 

Tack för alla tips.

312884[/snapback]

 

UTF-8 är perfekt, och det krockar inte om META-taggen för kodningen ligger på sidan. UTF-8 är det nya efter ISO-8859-1 (Latin1) vilket hanterar svenska och andra "konstiga" tecken bättre än Latin-1. En mkt tacksam kodning när man jobbar i källkod. Däremot kan Latin1 vara ett säkrare kort för dom som ställt in sin webbläsare felaktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att klargöra har jag Latin 1 som förval inställt i mina läsare för att få minst problem med dom webbutvecklare som missat det här med kodningen. Men jag jobbar själv alltid med UTF-8 och är noga med att tala om det på sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...