Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp, mail starta inte!


wacom

Rekommendera Poster

Hej,

 

Programmet mail vill inte starta. Jag klickar på ikonen men inget händer.

Ändå står det att programmet var sist öppnat just när jag gjorde mitt öppnings försök.

Men öppnat var det definitivt inte. Jag gjorde en omstart av maskinen, utan positivt resultat.

Är det någon vänlig människa som kan hjälpa till med att lösa problemet blir jag mer än glad!

jag har en G5 och nyaste OSX versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Matrix. Dessvärre kan jag allt för lite om data. Jag vet inte ens var en logg är. Och hur kontrollerar och lägger man upp den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 years later...
martin.zade

Hjälp mig också!!!

Mail starter över huvud taget inte. Varje startförsök resulterar i ett felmeddelande. Det står att felmeddelandet skickas vidare till Apple, vilket nu skett många gånger. Men Apple hjälper inte mig för det. I felmeddelandet står bl.a.

Application Specific Information:

*** Terminating app due to uncaught exception 'NSInvalidArgumentException', reason: 'data parameter is nil'

abort() called

terminating with uncaught exception of type NSException

 

(Meddelandet är 31 sidor långt (utskrivet i Word), så jag bifogar det inte)

 

Skivkontroll, Shift-start har inte hjälpt. Time Machine och återställning av Mail ger meddelande, att Mail är del av systemet och inte kan återställas. Har tankat ned El Capitan (10.11.5) till en USBsticka i tron att jag skulle få en bootable sticka, men det blev en installationssticka. Har använt den och det nyinstallerade systemet i min MacBookPro har samma fel.

Andra program fungerar. Bara Mail visar upp detta fel.

Kan detta vara ett hårdvarufel?

MacBook Pro är 9 år gammal. Annat symptom som finns är att den fryser 3 till 6 sekunder då och då, olika länge vid olika tillfällen. Hårddisken har 36 GB ledigt.

Kan någon hjälpa mig förstå vad felmeddelandet betyder? Föreslå åtgärd?

Jag klarar mitt mailbehov för webmail (via Safari) fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Programmet mail vill inte starta. Jag klickar på ikonen men inget händer.

Ändå står det att programmet var sist öppnat just när jag gjorde mitt öppnings försök.

Men öppnat var det definitivt inte. Jag gjorde en omstart av maskinen, utan positivt resultat.

Är det någon vänlig människa som kan hjälpa till med att lösa problemet blir jag mer än glad!

jag har en G5 och nyaste OSX versionen.

Vilket system har du?

Med en G5:a kan du inte köra senaste OSX.

Lion eller Tiger är väl senaste som kan köra på en G5 ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket system har du?

Med en G5:a kan du inte köra senaste OSX.

Lion eller Tiger är väl senaste som kan köra på en G5 ?

Du svarade just på ett tio år gammalt inlägg. :)

 

(Vilket också visar vådan av att bara skriva "senaste versionen" i sina inlägg. Några veckor/månader/år senare har man ingen aning om vad som är "senaste".)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag missade att jag svarade på ett tio år gammalt inlägg.

Ser nu att frågan gäller El Captain.

 

Jag har tyvärr inget svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

martin.zade

Hjälp mig också!!!

Mail starter över huvud taget inte. Varje startförsök resulterar i ett felmeddelande. Det står att felmeddelandet skickas vidare till Apple, vilket nu skett många gånger. Men Apple hjälper inte mig för det. I felmeddelandet står bl.a.

Application Specific Information:

*** Terminating app due to uncaught exception 'NSInvalidArgumentException', reason: 'data parameter is nil'

abort() called

terminating with uncaught exception of type NSException

 

(Meddelandet är 31 sidor långt (utskrivet i Word), så jag bifogar det inte)

 

Skivkontroll, Shift-start har inte hjälpt. Time Machine och återställning av Mail ger meddelande, att Mail är del av systemet och inte kan återställas. Har tankat ned El Capitan (10.11.5) till en USBsticka i tron att jag skulle få en bootable sticka, men det blev en installationssticka. Har använt den och det nyinstallerade systemet i min MacBookPro har samma fel.

Andra program fungerar. Bara Mail visar upp detta fel.

Kan detta vara ett hårdvarufel?

MacBook Pro är 9 år gammal. Annat symptom som finns är att den fryser 3 till 6 sekunder då och då, olika länge vid olika tillfällen. Hårddisken har 36 GB ledigt.

Kan någon hjälpa mig förstå vad felmeddelandet betyder? Föreslå åtgärd?

Jag klarar mitt mailbehov för webmail (via Safari) fungerar.

Hurra!!! — Nu fungerar Mail igen. Vad jag gjorde? Se här:

Öppnade "https://discussions.apple.com/thread/7251820"

följde rådet "3) to remove the MailData folder from ~/Library/Mail/V3"

Gick alltså in på användare/mig själv/altGå/Bibliotek/Mail

Öppnade och fann bl.a. en mapp V3. Döpte om den till (v3) och flyttade den till skrivbordet. (för att kuna återinstallera den om nödvändigt). Klickade på Mail, och se det öppnade sig!!!. Och det fungerade efter att ha bett mig importera mina brevlådor.

Kollade i biblioteket och en ny V3 hade uppstått.

Tack för tipset, den som kom med det, att leta på rätt ställe!

Hoppas min erfarenhet är till hjälp får andra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...