Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Internet


carlsja

Rekommendera Poster

Jag anvander foljande utrustning nar jag surfar pa internet:

 

Performa 6400

IE 5.1 (svensk version)

OS 9.1 (fransk version)

 

Mitt problem ar att min min webblŠsare - IE 5.1 (svensk version) - pa vissa internetsidor (ex. SVD, Expressen, Macworld etc) inte kan inte tolka svenska bokstaver (Œ Š š). Nar det star ett "š" tolkas detta som ett "?" etc. Pa andra internetsidor gar det bra (ex. DN).

 

Vad beror detta pa och vad kan jag gora ? Jag anvander en PC pa jobbet - windoze 2000 (engelsk version) - och detta problem uppstar inte.

 

Skall jag byta till en PC ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ett skäll kan var slarv av webmastern de har ej kodat mac tecken.

Anars använd netscape.

Jag hade samma problem som du tills jag instalerade om systempogramet nu funkardet

 

ps jag misade att du anväder fransk version ok

ändra/markera i instälingar/teckenupsätingar till svensk (vad det heter på franska vet jag ej) du kan sedan växla mellan fransk och svensk tangetbord i meny raden.

 

alf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I din Systemmapp ligger en mapp som heter Teckenkonvertering, ta bort alla dubletter och behåll bara de 15 eller 16 engelska, lägg de svenska i en mapp på skrivbordet, starta om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett möjligt skäl till sådana problem är de teckenkodningar som IE använder sig av. Nu var det ett tag sedan jag använde OS 9, så jag minns inte exakt vad prylarna heter, och jag är även lite osäker på var de ligger. (Och så måste du göra ditt bästa för att översätta en del namn jag använder till franska?) Men så här bör det vara ungefär:

 

I mappen "tillägg" i systemmappen finns en uppsättning "Language encodings". Jag tror att de ligger i en egen mapp. (Möjligen heter de Microsoft language encodings.) Där bör det finnas någonting i stil med 10-20 objekt med namn som "Western language encoding" "Latin language encoding" och liknande. Kolla nu om du har råkat få dubletter av dessa. Det är möjligt att du har en uppsätning med engelska namn, och en med franska eller svenska namn. Du kan lätt sortera dem genom att visa mappen som lista, och klicka på kolumnen för att sortera dem efter ändringsdatum. Då kommer du att se att alla engelska har samma ändrigsdatum, och alla de andra ett annat, så de blir bekvämt sorterade.

 

För att fixa problemet måste du lyfta ut en av uppsättningarna, så att du bara har en kvar. IE använder de här kodningarna för att visa rätt tecken, men om det finns två av samma så använder programmet båda två, och gör alltså arbetet två gånger, vilket ger konstiga resultat.

 

Du kan skapa en mapp någonstans och spara den uppsättning du lyfter ut (vilken uppsättning borde inte spela någon roll) om du inte vill slänga dem i papperskorgen. Se bara till att inte förvara mappen med de bortplockade i systemmappen.

 

Efter att du har startat om Explorer (eller möjligen startat om datorn, men jag tror inte det behövs) så bör det ha rättat till sig.

 

Edit: ser att ackiboa hann före, men jag låter min långdraget pedagogiska utläggning ligga kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för de goda råden. De flesta hemsidorna fungerar nu, tack vare er...har dock fortfarande problem med Macworld's hemsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...