Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

ip-adress


Ellinor Larsson

Rekommendera Poster

Ellinor Larsson

Hej!

Jag hoppas att ni här ute kan hjälpa mig...

Jag ska jobba hemifrån ett tag nu, men har kört fast med ett program...

• Är det någon som kan något om programmet Apple Remote Desktop?

• Som jag förstått så behöver jag ändra min ip-adress på min dator för att kunna navända det programmet. Men hur gör jag det??? I datorn eller i min router?

• Jag har även hört att programmet inte fungrar när man kör trådlöst ADSL. Kan det stämma?

• Sen är det väl vissa portar man ska låsa upp för att programmet ska fungera. Vilka då?

 

Om det är till någon hjälp så kör jag OS 10.4.3...

 

Jag har tröttnat på att sitta i alla telefonköer hela dagarna och höra olika svar från alla...

Så jag hoppas att jag kan hitta hjälpen här!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Välkommen hit! :cake:

 

Jag kör inte ARD, men principen borde likna dem för FTP-server.

 

Om du ska komma åt din dator över internet, ska du ange det IP som din ISP (Telia eller vad det nu kan vara) har gett dig, för att komma åt din hemdator från där du sitter och arbetar.

 

För din hemdator/server gäller att:

 

Om din dator inte är direkt ansluten till modemet, utan det sitter en router emellan, måste du "vidarebefodra" just de portar som programmet använder (detta ska stå i dokumentationen) till din dators lokala IP, som ser ut som 192.168.0.x, där x är ett tal som är unikt för din dator i nätverket.

 

Det IP du får av din ISP kan du inte ändra själv, men lokalt kan du göra det.

Antingen väljer du att "köra DHCP med manuell" adress i dina nätverksinställningar, och fyll i det IP du vill ha.

Eller så kan du ställa in routern på att din dator, som identifieras mha dess MAC-adress, alltid ska få samma IP. Så gör jag, och det funkar med min Netgear WGR614.

 

Trådlöst eller trådbundet gör inget skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag hoppas att ni här ute kan hjälpa mig...

Jag ska jobba hemifrån ett tag nu, men har kört fast med ett program...

• Är det någon som kan något om programmet Apple Remote Desktop?

• Som jag förstått så behöver jag ändra min ip-adress på min dator för att kunna navända det programmet. Men hur gör jag det??? I datorn eller i min router?

• Jag har även hört att programmet inte fungrar när man kör trådlöst ADSL. Kan det stämma?

• Sen är det väl vissa portar man ska låsa upp för att programmet ska fungera. Vilka då?

 

Om det är till någon hjälp så kör jag OS 10.4.3...

 

Jag har tröttnat på att sitta i alla telefonköer hela dagarna och höra olika svar från alla...

Så jag hoppas att jag kan hitta hjälpen här!

228839[/snapback]

 

Du behöver ej ändra ditt IP men du lär veta vilket IP din "remote" dator har...

 

Portarna du ska öppna e 3283 o 5900

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ellinor Larsson

Tack för de svaren! De hjälpte en bit på väg, men jag har fortfarande en del funderingar...

• Hur är det med den dator jag ska "snappa upp"? Vad behöver jag ha för adress för att komma åt den? Är det också den:s router adress?

• Visst behöver den också öppna samma portar som jag (3289 o 5900)?

• Är det UDP eller TCP-portarna 3289 o 5900 eller både och UDP o TCP-portarna jag lä öppna?

 

Den ADSL Router jag använder är en DLink G604T, om nu det ger mer information... :-/

 

Ja, hoppas att jag kan lägga några fler pusselbitar med lite fler svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...