Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byta startsida Safari


zyaneed

Rekommendera Poster

Vi har ca:50 Emacar på vår skola och jag skulle vilja ändra startsidan i Safari på de.

 

 

Så att när en elev loggar in för första gången starta upp Safari så kommer han till skolans hemsida istället för www.apple.com.

 

Det måste ju finnas någon default profil som eleven får när han loggar in första gången som innerhåller startsida favoriter och lite sådant. och det är ju den jag vill ändra i.

 

 

Genvägar i dockan har jag fixat så att alla elever får rätt genvägar när de loggar in, men skulle vilja ändra i safari också.

 

Hoppas ni förstår vad jag menar och att jag får svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in under inställningar i Safari, klicka på "allmänt", där finns en rad där du kan skriva in valfri startsida. Hoppas att det var det du menade... :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä då blir det ju bara den startsidan på den användaren som är inloggad.

 

Vi har 3500st elever och jag kan ju inte logga in med alla dessa konton och ändra det.

 

Men det måste ju gå att ändra i den fil som bestämmer att de kommer till apple hemsida, och ändra det till skolans.

 

Så att det blir så för vem som helst som loggar in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... jag antar att du har någon form av serverlösning för att administrera 60 burkar. Startsida för Safari (och för andra webläsare förmodar jag) finns för varje konto i filen

 

/Users/<konto>/Library/Preferences/com.apple.internetconfig.plist

 

Hur man skall få denna identisk för alla burkar och alla konton beror väl på serverlösningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja vi kör ju med windows 2003 servrar, jag vet inte om macen kan ta imot policy från den.

 

Men man kanske få vänta lite vi skulle köpa in en mac server sen någon gång när de får loss lite pengar och då är det ju lätt och ändra på det tror jag det blir roligare att installera om de iaf då man kan köra netbot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du då inte alla konton och kontoinformation på en windows 2003 server och det är på servern du bör göra ändringar, eller har jag fattat det hela helt fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo alla konton liger på en 2003 server och det klar det hade ju gått och scriptat lite så att alla få en viss apple.com.internetconfig.... på sitt konto.

 

Men som jag gjorde med dockan med alla genvägar till de program som det ska använda det var ju att byta ut den defaulta inställning mot den andra som jag hade på mitt konto, så nu när de loggar in så har de alla program i dockan.

 

 

Och det måste ju finnas en default inställning för safari.

 

Jag har hittat den defaulta inställningen för internet explorer, Men den tycker jag inte att de ska köra bättre med Safari.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att om du gör en ändring i dockan i ditt "masterkonto" (eller vad det nu heter i din server admin miljö) så sprider sig detta till alla redan existerande användar kontons dockor men om du byter startsida för Safari, som Pelleplopp beskriver ovan (en ändring som verkar lagras både i och com.apple.internetconfig.plist och com.apple.internetconfigpriv.plist filerna) så sprider sig inte denna nya startsida till alla användar konton?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...