Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

åäö kan ej laddas ner från dropbox


lassegunnar

Rekommendera Poster

lassegunnar

Noter som i rubriken har å-ä och ö lagrade som pdf filer i Dropbox kan jag ej ladda ner till forscore i min Ipad från 2012. Alla andra noter,, inga problem,, men just å- ä och ö.. Varför och vad kan jag göra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har de åäö i filnamnet så kan det ställa till problem ibland.

 

Annars får du nog förklara litet mera.

Vad är "noter"? Musiknoter eller noteringar/anteckningar i ett dokument?

Kan du ladda ner dokumentet, men inte öppna det?

Testat att ladda ner och öppna på en annan enhet (som inte kör iOS)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lassegunnar

Har de åäö i filnamnet så kan det ställa till problem ibland.

 

Annars får du nog förklara litet mera.

Vad är "noter"? Musiknoter eller noteringar/anteckningar i ett dokument?

Kan du ladda ner dokumentet, men inte öppna det?

Testat att ladda ner och öppna på en annan enhet (som inte kör iOS)?

Musiknoter. Jag kan ladda ner utan problem till windows10. Och i paddan,, av ca 120 noter kan jag ladda ner drygt 110 även om å, å och ö i rubriktexten blir lustigt tolkade. Men då första bokstaven i rubriken är å, ä eller ö laddas inte den noten ner alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att tänka mig att innehållet i filen skulle hindra den från att laddas ner. Möjligen kan innehållet hindra filen från att visas.

 

Om du laddar ner en problematisk fil till Windows och skickar över den till Paddan via iCloud (eller på annat sätt UTOM Dropbox), har du fortfarande problem då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lassegunnar

Jag har svårt att tänka mig att innehållet i filen skulle hindra den från att laddas ner. Möjligen kan innehållet hindra filen från att visas.

 

Om du laddar ner en problematisk fil till Windows och skickar över den till Paddan via iCloud (eller på annat sätt UTOM Dropbox), har du fortfarande problem då?

Jag har försökt med samma filer, först laddade till iCloud och därifrån till forscore,, samma resultat. Men jag tror felet finns i paddan. Jag har en spelkompis, även han har en Ipad, men nyare och han har inga problem. Det "knepiga" är,, att de noter med rubriken innehållande å, ä eller ö kryptiskt skrivna rättar till sig. När jag via musen tryckt fram dem i A4 storlek för att spela av är rubriken rätt skriven dvs å ä eller ö är rätt skrivna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lassegunnar

Jag har försökt med samma filer, först laddade till iCloud och därifrån till forscore,, samma resultat. Men jag tror felet finns i paddan. Jag har en spelkompis, även han har en Ipad, men nyare och han har inga problem. Det "knepiga" är,, att de noter med rubriken innehållande å, ä eller ö kryptiskt skrivna rättar till sig. När jag via musen tryckt fram dem i A4 storlek för att spela av är rubriken rätt skriven dvs å ä eller ö är rätt skrivna.

Inte musen (blev fel) fingerviftning är mera rätt. Men nu efter att ha installerat Adobe Acrobat Reader i Dropbox kan jag ladda ner hela filen med noter, men fortfarande skrivs å, ä och ö fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte musen (blev fel) fingerviftning är mera rätt. Men nu efter att ha installerat Adobe Acrobat Reader i Dropbox kan jag ladda ner hela filen med noter, men fortfarande skrivs å, ä och ö fel.

Om det är gamla noter kan det mycket väl vara så att de är gjorda i Windows och att teckenkodningen/filformat osv inte hänger med. Klassiskt gammal Windows/OSX-problem. Kolla i adobe om det finns någon inställing att öppna filer i olika format/kodning.

 

Hade det varit en vanlig textfil, med fel format, hade man kunna öppna den i BBEdit, och sen i menyn där öppna med YYYY-formatet istället. Då kan man sen spara om den med rätt format/teckenkodning.

 

Om det inte är jättestora filer... om du kunde ladda upp en (1) pdf så skulle man kunna testa/prova lite och se om man kommer på någon bra lösning. Gillar inte forumet pdf när du bifogar, lägg till .txt (filen.pdf.txt) till slutet på filnamnet eller zip'a den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lassegunnar

Om det är gamla noter kan det mycket väl vara så att de är gjorda i Windows och att teckenkodningen/filformat osv inte hänger med. Klassiskt gammal Windows/OSX-problem. Kolla i adobe om det finns någon inställing att öppna filer i olika format/kodning.

 

Hade det varit en vanlig textfil, med fel format, hade man kunna öppna den i BBEdit, och sen i menyn där öppna med YYYY-formatet istället. Då kan man sen spara om den med rätt format/teckenkodning.

 

Om det inte är jättestora filer... om du kunde ladda upp en (1) pdf så skulle man kunna testa/prova lite och se om man kommer på någon bra lösning. Gillar inte forumet pdf när du bifogar, lägg till .txt (filen.pdf.txt) till slutet på filnamnet eller zip'a den.

Tror nog att du har rätt med äldre windows applikationer. Fortfarande ställer jag mig frågande till varför en spelkompis med en nyare padda inte får samma bekymmer, utan allt funkar för honom direkt.

Jag är nöjd med svar och jag kan ju ladda ner alla noter till min padda nu efter installationen av Adobe. Jag kan läsa dem utan besvär och jag besväras inte nämnvärt av de feltolkade å, ä och ö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...