Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Får 3 kopior när jag lägger in foton på Lightroom i Finder


Tommy Nilsson

Rekommendera Poster

Tommy Nilsson

Jag får alltid 3 kopior i Finder (alla mina filer) när jag lägger över bilder till Lightroom plus de från photo booth också blivit 3 kopior.

Går jag in på bilder på Finder och i mappen där mina foton lägger sig så är där bara en kopia. Kastar jag denna fil så är ändå de 3 kopiorna kvar i Finder på alla mina filer men går inte att öppna. Heller inte att kasta dom.

 

Någon som vet varför det blir 3 kopior och hur raderar man dom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du väljer att importera via Lightroom väljer du var (disk/mapp) du ska placera original samt var du vill placera eventuella kopior och då

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rör inte filerna i Finder. Allt arbete med filer ska ske inifrån LR.

 

Vad hr du för format på filerna? Det intressanta är vad du ser i LR? För där finns väl bara en bild, eller hur?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, bilder (och andra filer) som hanteras av biblioteksprogram (Lightroom, "Bilder", iMovie, iTunes, iPhoto, för att nämna några) ska INTE hanteras i Finder.

 

"Alla mina filer" är en så kallad smart mapp som visar filer oavsett var de ligger. Jag använder den aldrig för jag tycker den visar saker den inte borde visa och det blir bara förvirrande.

I ditt fall så kan jag tänka mig att den visar orginalbilden, bilden du kopierat in till Lightroom och en tumnagel som Lightroom skapat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tommy Nilsson

Hur importerar du bilderna?

Via "bilder" eller via Lightroom?

 

Jag importerar direkt till Lightroom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tommy Nilsson

Om du väljer att importera via Lightroom väljer du var (disk/mapp) du ska placera original samt var du vill placera eventuella kopior och då

Ok

Men när jag importerat till Lightroom så blir det 3 kopior direkt i finder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tommy Nilsson

Rör inte filerna i Finder. Allt arbete med filer ska ske inifrån LR.

 

Vad hr du för format på filerna? Det intressanta är vad du ser i LR? För där finns väl bara en bild, eller hur?

 

Jag vet att man inte ska röra filerna i Finder. I Lightroom så är det bara en fil av varje och jag kör Raw format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag importerar direkt till Lightroom

Från var då? Minneskort? Annan plats på hårddisken? Extern hårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tommy Nilsson

post-80629-0-96480500-1493209474_thumb.pngJag gjorde som jag brukar.

Jag slängde filen 6101 i Lightroom och den försvann också från Mina bilder där de lägger sig i. Men där är forfarande 3 kopior som visar att de är på ca 74,4MB. Varför försvinner inte dessa också. Så här ser det ut i Finder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tommy Nilsson

Som sagt, bilder (och andra filer) som hanteras av biblioteksprogram (Lightroom, "Bilder", iMovie, iTunes, iPhoto, för att nämna några) ska INTE hanteras i Finder.

 

"Alla mina filer" är en så kallad smart mapp som visar filer oavsett var de ligger. Jag använder den aldrig för jag tycker den visar saker den inte borde visa och det blir bara förvirrande.

I ditt fall så kan jag tänka mig att den visar orginalbilden, bilden du kopierat in till Lightroom och en tumnagel som Lightroom skapat.

 

Ok

Men alla 3 filer står där 74,4MB som originalet är på. Jag kopierar direkt till Lightroom så varför blir där då en original bild som du skriver?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde som jag brukar.

Jag slängde filen 6101 i Lightroom och den försvann också från Mina bilder där de lägger sig i. Men där är forfarande 3 kopior som visar att de är på ca 74,4MB. Varför försvinner inte dessa också. Så här ser det ut i Finder

Vi kan inte läsa dina tankar, så vet tyvärr inte hur du brukar göra.

 

De tre filer du ser i Finder, var ligger dessa och är de lika stora?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tommy Nilsson

Från var då? Minneskort? Annan plats på hårddisken? Extern hårddisk?

Från minneskortet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tommy Nilsson

Vi kan inte läsa dina tankar, så vet tyvärr inte hur du brukar göra.

 

De tre filer du ser i Finder, var ligger dessa och är de lika stora?

Har postat en avbild på hur det ser ut i Finder för en stund sedan i ett annat svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har postat en avbild på hur det ser ut i Finder för en stund sedan i ett annat svar.

Men den bilden svarar inte på var filerna ligger.

(Dessutom postade jag samtidigt som du skrev att bilderna var lika stora. :) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tommy Nilsson

Men den bilden svarar inte på var filerna ligger.

(Dessutom postade jag samtidigt som du skrev att bilderna var lika stora. :) )

 

Ok :-)

Det står inget på någon av de 3 filerna om man kollar på visa info på dom.

Jag gick in på alla mina filer och nu var det bara 1 fil av varje och inte 3st. och de filer som visade bara ett papper som jag visade på den postade bilden var borta. konstigt att det blir så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...