Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

E-DN, suddig text i Safari.


xyz123

Rekommendera Poster

Att försöka läsa E-DN i Safari på em Mac går inte speciellt bra. Texten är så suddig att man ger upp efter ett fåtal rader. Problemet är känt av DN och jag hoppas de löser det.

Men det finns kanske någon läsare här som kan lösa problemet?

 

Om man provar med Firefox, Opera och Google Chrome så fungerar det. Om man bläddrar från sida till sida och tittar extra noga så ser man att texten först är suddig även i dessa web-läsare. Efter någon sekund, eller mindre, så blir texten tydlig, helt OK.

 

Min tolkning av detta är att något kommando inte blir utfört i Safari. T.ex. skärmidentifiering.

 

Finns det någon läsare här som kan kasta lite ljus över detta problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min lösning är att välja att läsa artikel för artikel istället för en tryckt sida i taget.

Jag upplever också annars att det artikel-vyn är smartare när man läser på dator/platta.

Gör valet uppe i högra hörnet.

Se bifogade bilder.

 

Menyn:

post-66583-0-62991500-1492705060_thumb.png

 

Del av sidvy:

post-66583-0-14255400-1492705088_thumb.png

 

Del av artikelvy:

post-66583-0-11946200-1492705103_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Gjorde en tydligare titel. // sevensleeper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min lösning är att välja att läsa artikel för artikel istället för en tryckt sida i taget.

Jag upplever också annars att det artikel-vyn är smartare när man läser på dator/platta.

Gör valet uppe i högra hörnet.

Se bifogade bilder.

 

Menyn:

attachicon.gifeDN_meny.png

 

Del av sidvy:

attachicon.gifeDn_sida.png

 

Del av artikelvy:

attachicon.gifeDN_artikel.png

 

Har du något tips om vad som kan vara fel och som gör texten suddig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du något tips om vad som kan vara fel och som gör texten suddig.

En inte ovanlig orsak är bildformatet. SVG borde användas när skärmstorleken inte är känd. Här verkar bilden vara rastrerad. Eller kan hända att en tumnagelbild läses in i stället för en fullstor bild.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har du något tips om vad som kan vara fel och som gör texten suddig.

 

 

Nej. Jag vet inte.

 

En möjlighet: Vissa web-utvecklingsverktyg gör kopplingen att Safari kör på iPhone. Eftersom skärmen på iPhone är så liten så använder man lågupplösta bilder när man noterat att klient-programmet är Safari. Det blir ju då väldigt fel om man surfar in med Safari från en 5K iMac eller MacBook Pro Retina... Jag upplevde det här i ett projekt där jag kunde tala med utvecklarna. De var mycket förvånade när jag visade dem hur det såg ut på en MBPr – sedan fixade de till så att de inte automatiskt antog att Safari körde på en liten iPhone.

Om eDN gör den tabben vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...