Hoppa till innehåll

Just nu i M3-Nätverket
Foto
- - - - -

Skärmproblem

• Vänligen logga in för att kunna svara
4 svar till detta ämne

#1 Adam57

Adam57
  • Medlem
  • 1 inlägg
  • Appleprylar: Iphone, Macbook Air

Postad 20 april 2017 klockan 13:21

Hej!

Hoppas på att någon kan hjälpa mig...

Min skärm har börjat bli knasig, den pixlar sig och jag förstår inte varför. Försökte göra ett hardware-test, men det tar sig aldrig förbi 20%.

Först trodde jag att det var ett fläkt/värme-problem, men det kan hända närsomhelst. Jag tänkte att det kanske hade med minne att göra, och rensade ut en massa program, men det hjälpte inte.

Det som händer är att ett fönster/program plötsligt blir helt "pixligt" (se bild).

Ibland försvinner det om jag bara byter till ett annat fönster ett tag, ibland blir det värre och fönster efter fönster korrumperas. Blir det riktigt illa blandas pixlarna mellan de olika fönstren och det blir en salig röra. Skrivbordet är alltid okej/rent/inte pixlat.

Bifogar en bild på senaste gången, då i Word.

Någon som vet?

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  pixels.png   1010,56K   0 Antal nerladdningar

• 0

#2 Axelman

Axelman
  • Moderator
  • 54 030 inlägg
  • Plats: FALUN
  • Appleprylar: iBook G3 300, iMac 21" late 2009, iMac 21" late 2013 och en MBA 11"!!

Postad 20 april 2017 klockan 13:57

Rädd att det kan vara grafikkortet. Men kör igenom tipsen och se om något hjälper.

Sammanställning av åtgärder när datorn krånglar:

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Logga in. Starta om som vanligt.

http://support.apple...iewlocale=sv_SE

Återställa NVRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

Reparera skivbehörigheter - löser problem med filer som strular och inte vill öppnas vilket kan ge märkliga symptom. Skall utföras efter uppgradering av OS X.

Skivverktyget, hittas i Verktygsmappen i mappen Program.

OBS. Finns inte i ElCapitan och nyare OS X.

https://support.appl.../sv-se/HT201560

• 0

Den som har flest postningar när han dör vinner!!

#3 Axelman

Axelman
  • Moderator
  • 54 030 inlägg
  • Plats: FALUN
  • Appleprylar: iBook G3 300, iMac 21" late 2009, iMac 21" late 2013 och en MBA 11"!!

Postad 20 april 2017 klockan 13:58

Och som alltid, finns ingen backup se till omgående till att kopiera allt viktigt.

• 0

Den som har flest postningar när han dör vinner!!

#4 Alix

Alix
  • Medlem
  • 53 457 inlägg
  • Plats: 🌍
  • Appleprylar: Mini i7 Late 2012, iPhone 5s, Apple TV 4, iMac 20" Early 2008, iBook 12" Late 2004.

Postad 20 april 2017 klockan 14:18

Hej!

Hoppas på att någon kan hjälpa mig...

Min skärm har börjat bli knasig, den pixlar sig och jag förstår inte varför. Försökte göra ett hardware-test, men det tar sig aldrig förbi 20%.

Först trodde jag att det var ett fläkt/värme-problem, men det kan hända närsomhelst. Jag tänkte att det kanske hade med minne att göra, och rensade ut en massa program, men det hjälpte inte.

Det som händer är att ett fönster/program plötsligt blir helt "pixligt" (se bild).

Ibland försvinner det om jag bara byter till ett annat fönster ett tag, ibland blir det värre och fönster efter fönster korrumperas. Blir det riktigt illa blandas pixlarna mellan de olika fönstren och det blir en salig röra. Skrivbordet är alltid okej/rent/inte pixlat.

Bifogar en bild på senaste gången, då i Word.

Någon som vet?

Skulle problemen kvarstår efter de åtgärder Axelman tipsar om, och efter en ominstallation av Mac OS X, så kan du testa att ansluta en extern skärm. Om också denna visar dessa grafiska artefakter kan du nog utgå från att grafikkortet är felaktigt.

• 0

”Uppnåendet av jämvikt betyder för biologiska system att livet upphört.” /NE

#5 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 29 377 inlägg
  • Plats: Helsingborg
  • Appleprylar: iMac 27" 2011, MBP 15" 2011, iMac 24" 2007, iMac G4, Apple TV 3. Airport Extreme 5, iPhone SE

Postad 20 april 2017 klockan 14:56

Försökte göra ett hardware-test, men det tar sig aldrig förbi 20%.

Detta tyder på ett hårdvaruproblem.

• 0

Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade i en annan byggnad än originalen. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

Gör det NU. Om en timme kan det vara för sent !!!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Hetast just nu

Aktuella jobb