Hoppa till innehåll

Just nu i M3-Nätverket
Foto
- - - - -

Ominstallation utan att veta lösenord eller Apple-ID?

• Vänligen logga in för att kunna svara
11 svar till detta ämne

#1 ame44

ame44
  • Medlem
  • 15 inlägg
  • Appleprylar: iPad, iPhone, MBP

Postad 20 april 2017 klockan 09:14

Jag skulle hjälpa grannen att ominstallera en gammal Macbook Pro från 2008 som han fått men det strular. Till att börja med så har förra ägaren inte "blåst" datorn alls utan hans användare ligger kvar som admin. Dock så är den inställd på att logga in automatiskt så inget lösenord behövs för att komma in på den, men så fort man försöker göra nån ändring så krävs så klart admin lösenordet, vilket den nya ägaren (grannen) inte har.

Försökte följa instruktionen här: https://support.appl.../sv-se/HT204904

Men får under processen upp meddelandet: "Item is temporarily unavailable" (eller nåt liknande). Googlade detta och det verkar alltså då vara att de apple-id jag använde inte känns igen. Dvs datorn och OS:et verkar vara knutet till den förra ägarens apple-id.

Är det så?

Så hur kan jag göra en ominstallation om jag inte har varesig förra ägarens apple-id, eller lösenord?

- Anders

• 0

#2 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 29 070 inlägg
  • Plats: Helsingborg
  • Appleprylar: iMac 27" 2011, MBP 15" 2011, iMac 24" 2007, iMac G4, Apple TV 3. Airport Extreme 5, iPhone SE

Postad 20 april 2017 klockan 09:39

Har du förre ägarens gråa DVD-skivor som följde med Macen?

https://discussions....tart=0&tstart=0

• 0

Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade i en annan byggnad än originalen. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

Gör det NU. Om en timme kan det vara för sent !!!

#3 ame44

ame44
  • Medlem
  • 15 inlägg

Postad 20 april 2017 klockan 09:45

Nej tror inte det. Tror att han bara fick datorn och laddare tyvärr.

• 0

#4 Raphael

Raphael
  • Medlem
  • 10 538 inlägg
  • Appleprylar: MacBook Pro 2.4Ghz

Postad 20 april 2017 klockan 09:54

Då rekommenderar jag att grannen köper Mac OS X Snow Leopard (209 kr). Detta ger dig möjlighet att rensa hårddisken och installera ett nytt system, det kommer att göra att den tidigare ägarens uppgifter försvinner. 

https://www.apple.co...06-snow-leopard

Redigerat av Raphael, 20 april 2017 klockan 09:55.

• 1

#5 ame44

ame44
  • Medlem
  • 15 inlägg

Postad 20 april 2017 klockan 10:38

Ok! Ja det var ju hyffsat pris på den. Går det att uppgradera från denna sedan? Yosemite ligger på idag.

Och detta är alltså enda sättet?

• 0

#6 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 29 070 inlägg
  • Plats: Helsingborg
  • Appleprylar: iMac 27" 2011, MBP 15" 2011, iMac 24" 2007, iMac G4, Apple TV 3. Airport Extreme 5, iPhone SE

Postad 20 april 2017 klockan 10:43

Det är det bästa sättet när säljaren inte lämnade ifrån sig lösenordet.

• 0

Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade i en annan byggnad än originalen. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

Gör det NU. Om en timme kan det vara för sent !!!

#7 ame44

ame44
  • Medlem
  • 15 inlägg

Postad 20 april 2017 klockan 11:08

Det är det bästa sättet när säljaren inte lämnade ifrån sig lösenordet.

ok! Jag lämnade tillbaks den till grannen idag, men då förra ägaren är hans svärson så ska det nog gå att få både admin lösenord och kanske tom appleid för att kunna göra en ominstallation. 
För då borde det funka väl? Dvs göra en ominstallation efter konstens regler och använda förra ägarens apple id. Jag antar att då blir allt nollställt och grannen kan sen skapa sin egen användare med sitt egna apple-id?

• 0

#8 KMN

KMN
  • Medlem
  • 2 039 inlägg
  • Appleprylar: iMac

Postad 20 april 2017 klockan 12:34

Då rekommenderar jag att grannen köper Mac OS X Snow Leopard (209 kr). Detta ger dig möjlighet att rensa hårddisken och installera ett nytt system, det kommer att göra att den tidigare ägarens uppgifter försvinner. 

https://www.apple.co...06-snow-leopard

Låter lite knöligt att köpa ett operativsystem (som man sedan ändå inte tänker använda) för att tömma en dator.

Hade det inte gått att göra en boot-bar USB-sticka? Antingen från den egna datorn (det här gällde ju grannens) eller till och med från datorn det gäller – om nu gamla ägaren var inloggad redan från start?

Går det inte att formatera om en dator genom target mode? Eller då måste man ändå ha lösenordet?

• 0

#9 SirKnasen

SirKnasen
  • Medlem
  • 4 747 inlägg

Postad 20 april 2017 klockan 12:41

Nollställ befintlig användares lösenord i dator  om det kan underlätta något.

Starta från recoverypartionen

Starta terminalen

Skriv: resetpassword

Ändra lösen till önskad användare.

Starta om datorn

Vid uppstart får du förfrågan om nyckelringen. Du lär inte ha något annat val än att skapa en ny.

• 0

#10 Alix

Alix
  • Medlem
  • 51 964 inlägg
  • Plats: 🌍
  • Appleprylar: Mini i7 Late 2012, iPhone 5s, Apple TV 4, iMac 20" Early 2008, iBook G4.

Postad 20 april 2017 klockan 12:44

Nollställ befintlig användares lösenord i dator  om det kan underlätta något.

Starta från recoverypartionen

Starta terminalen

Skriv: resetpassword

Ändra lösen till önskad användare.

Starta om datorn

Vid uppstart får du förfrågan om nyckelringen. Du lär inte ha något annat val än att skapa en ny.

Bra tips. Old school är detta (single user mode) och funkar utan recovery:

• 0

Koloss på lerfötter.

#11 Raphael

Raphael
  • Medlem
  • 10 538 inlägg
  • Appleprylar: MacBook Pro 2.4Ghz

Postad 20 april 2017 klockan 18:44

Formatera hårddisken och sen installera systemet för att få bort den tidigare användarens uppgifter, inte bara installera systemet igen.
  • 0

#12 ame44

ame44
  • Medlem
  • 15 inlägg

Postad 20 april 2017 klockan 22:02

Oj, många bra tips här! Tackar för detta allihopa!

Ska ge mig på hans dator igen imorrn och prova detta.

• 0

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Hetast just nu

Aktuella jobb