Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fiber, vad kostar det i månaden?


BjornS

Rekommendera Poster

Hej

 

Någon som kan tala om för mig vad det kostar med fiberabonnemang, Telia.

Tänker inte se på TV eller prata i telefon via fibern.

Hastighet ska bli 100 Mbs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade det, ca 379kr per månad (blir ju billigare än min ADSL)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Precis så, jag kör Telias fiber och betalar ganaka precis 379:- för 100/100.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På måndag ska de börja gräva på min gata.

Räknar med fiberstart i sept-okt, ska bli kul.

Vi har bildat en fiberförening och har jobbat på nu i snart fyra år!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

På måndag ska de börja gräva på min gata.

Räknar med fiberstart i sept-okt, ska bli kul.

Vi har bildat en fiberförening och har jobbat på nu i snart fyra år!

Kul att det blir av tillsist. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På måndag ska de börja gräva på min gata.

Räknar med fiberstart i sept-okt, ska bli kul.

Vi har bildat en fiberförening och har jobbat på nu i snart fyra år!

 

Här har vi en "avloppsförening", 150 medlemmar, det blir kommunalt vatten, avlopp och fiber.

Samtidigt passar Ellevio att gräva ner luftledningarna.

 

Hamnar väl i slutändan på 200.000 kr.. De har börjat gräva 3 km härifrån.

På vårt område, med 26 fastigheter lär de komma in efter sommaren.

Sen ska det provtryckas, grävas inne på varje tomt... blir nog inte klart med fibern i år..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft Telias fiber i några år nu. Bara 10/10 men behöver inte mer. Webbsidor behöver inte mer och ned eller uppladdning av stora filer gör man inte varje dag och många servrar verkar vara strypta, inte full fart i vilket fall.
Har nosat på att uppgradera till 100/100 men kan inte motivera det alltså. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Har haft Telias fiber i några år nu. Bara 10/10 men behöver inte mer. Webbsidor behöver inte mer och ned eller uppladdning av stora filer gör man inte varje dag och många servrar verkar vara strypta, inte full fart i vilket fall.

Har nosat på att uppgradera till 100/100 men kan inte motivera det alltså. :fundersam:

Innan jag skaffade fiber (läs: innan de grävde utanför mitt hus) så hade jag "bredband" från BBB. De utlovade mellan 6-12 Mbit, vid mätningar kom jag upp i 7-8 kanske - så helt ok. Men, när jag streamade fotboll live på Viaplay och tjejen kollade något på HBO eller Netflix så fick jag aldrig högsta kvalle på min stream. Jag har 100/100 nu, men i mitt fall skiljer det inte så mycket i pris att köra 10/10. Vad skiljer det för dig? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft Telias fiber i några år nu. Bara 10/10 men behöver inte mer. Webbsidor behöver inte mer och ned eller uppladdning av stora filer gör man inte varje dag och många servrar verkar vara strypta, inte full fart i vilket fall.

Har nosat på att uppgradera till 100/100 men kan inte motivera det alltså. :fundersam:

 

Jag kör Banhof bredband på fiber och har 100/10 och konstaterar att de däringa 100 är ganska meningslöst då omvärlden nu har begränsningarna, inte jag. Enda fördelen är om man har ett par prylar som ska surfa samtidigt då var och en kan ha en skaplig bit av kakan. Annars skulle jag nog byta ner mig till en billigare variant. Min kostar 254:-/månaden. 100/100 kostar 334:- månaden. 30/30 är bara 20 spänn billigare än det jag har och 10/10 tror jag inte jag vill ha. 30/10 hade varit lagom för 199:-/mån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag kör Banhof bredband på fiber och har 100/10 och konstaterar att de däringa 100 är ganska meningslöst då omvärlden nu har begränsningarna, inte jag. Enda fördelen är om man har ett par prylar som ska surfa samtidigt då var och en kan ha en skaplig bit av kakan. Annars skulle jag nog byta ner mig till en billigare variant. Min kostar 254:-/månaden. 100/100 kostar 334:- månaden. 30/30 är bara 20 spänn billigare än det jag har och 10/10 tror jag inte jag vill ha. 30/10 hade varit lagom för 199:-/mån.

 

Ungefär så ja. Väldigt bra priser dessutom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ungefär så ja. Väldigt bra priser dessutom.

 

Men det är inte hela sanningen då jag fick pynta 20 loppor för att få det in i huset. Så det tillkommer några kronor i månaden på det också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pynta 20 loppor

Är det mer eller mindre än 20 lakan? :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det mer eller mindre än 20 lakan? :totaltgalen:

 

20 loppor är mer än 19 lakan. Det vet jag i alla fall. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

 

20 loppor är mer än 19 lakan. Det vet jag i alla fall. :hihihi:

...och hur är det med laxar? :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och hur är det med laxar? :totaltgalen:

 

Å så kommer det någon å rör till allt. Typiskt. :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

20 loppor är mer än 19 lakan. Det vet jag i alla fall. :hihihi:

Möjligtvis "fler" och inte "mer". :byrakrat:

 

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan jag skaffade fiber (läs: innan de grävde utanför mitt hus) så hade jag "bredband" från BBB. De utlovade mellan 6-12 Mbit, vid mätningar kom jag upp i 7-8 kanske - så helt ok. Men, när jag streamade fotboll live på Viaplay och tjejen kollade något på HBO eller Netflix så fick jag aldrig högsta kvalle på min stream. Jag har 100/100 nu, men i mitt fall skiljer det inte så mycket i pris att köra 10/10. Vad skiljer det för dig? :)

 

329 spänn vs 379 på pappret. Inte mycket men kan resonera så ända tills jag skaffat den där 1000 Mbit/s för 999 spänn.

Streamar gör jag aldrig. Tycker det är bättre att hyra de få filmer jag har behov av via iTunes. är bara en eller max två i hushållet så jag känner ingen brådska med uppgradering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

 

329 spänn vs 379 på pappret. Inte mycket men kan resonera så ända tills jag skaffat den där 1000 Mbit/s för 999 spänn.

Streamar gör jag aldrig. Tycker det är bättre att hyra de få filmer jag har behov av via iTunes. är bara en eller max två i hushållet så jag känner ingen brådska med uppgradering.

Om inte behovet finns så finns det ju ingen anledning att betala 600 kr mer om året. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi hade årmöte med Brf igår och fick info om ett paket från Teleia för 420kr per mån med TV (Telia lagom 25 kanaler), fast telefon, samt bredband 100/100.

Blir säkert dyrare år 2 eller 3 men känns som ett bra erbjudande.

Kör TV via parabol i dagsläget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi hade årmöte med Brf igår och fick info om ett paket från Teleia för 420kr per mån med TV (Telia lagom 25 kanaler), fast telefon, samt bredband 100/100.

Blir säkert dyrare år 2 eller 3 men känns som ett bra erbjudande.

Kör TV via parabol i dagsläget.

Varken dyrt eller billigt utan normalpris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...