Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur kopiera mellan USB-diskar snabbt?


Telly82

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har en knökfull 1 TB USB-disk vars innehåll jag ska kopiera till en ny 2 TB USB-disk.

Mina Macar har bara USB 2. USB har bara en datalina, dvs läsning och skrivning samsas på samma lina och får då bara hälften var av den teoretiska bandbredden om 480Mbit/s.

 

Jag har en 27-tums iMac, mitten 2011. Den har fyra USB-portar. Delar alla portar samma buss? Eller finns det två bussar? Eller kanske fyra? Om det bara finns en buss så kommer kopieringen att gå långsamt.

 

Är det då kanske bättre att ansluta den ena disken till en annan Mac (en MBP 2011) kopplad på samma gigabit ethernet som iMacen? Genom att dela ut disken så kan man kanske kopiera snabbare över nätet, eftersom flaskhalsen USB 2 då bara läser respektive skriver på varsin dator.

 

Någon som vet något om detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i Systeminformation > Maskinvara > USB vilka bussar du har. Sätt i något för att kunna skilja dem åt. Du kan ju börja där. Min mini ser ut så här:

 

post-28798-0-52818600-1492620172_thumb.jpg

 

PS. FYI: Jag har bara USB 3 men det står USB 2 om inget är anslutet som använder USB 3. Jag vet inte varför det är så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan bäst att prova. Det är inte alltid som teori och praktik överensstämmer.

Jag har en hårddisk kopplad till min AirPort Extreme (USB 2) för Time Machine-kopiering och det går löjligt långsamt att göra back up på den disken. Varför vet jag inte.

Eller, om dina diskar stöder USB 3, så skulle du kanske kunna göra kopieringen via en annan/lånad dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jag har en knökfull 1 TB USB-disk vars innehåll jag ska kopiera till en ny 2 TB USB-disk.

Mina Macar har bara USB 2. USB har bara en datalina, dvs läsning och skrivning samsas på samma lina och får då bara hälften var av den teoretiska bandbredden om 480Mbit/s.

 

Jag har en 27-tums iMac, mitten 2011. Den har fyra USB-portar. Delar alla portar samma buss? Eller finns det två bussar? Eller kanske fyra? Om det bara finns en buss så kommer kopieringen att gå långsamt.

 

Är det då kanske bättre att ansluta den ena disken till en annan Mac (en MBP 2011) kopplad på samma gigabit ethernet som iMacen? Genom att dela ut disken så kan man kanske kopiera snabbare över nätet, eftersom flaskhalsen USB 2 då bara läser respektive skriver på varsin dator.

 

Någon som vet något om detta?

 

Det "ska" vara två portar per buss på iMacen. Är inte det snabbaste att bara smacka i dem och köra? Medan du funderar på hur det ska gå fortare hinner mycket data rulla på.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

 

Det är mycket riktigt två bussar med två uttag per buss.

 

På den ena bussen sitter dessutom facetime-kameran och blåtand.

På den andra IR-mottagaren och SD-kortläsaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...