Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Router val? (4G och Repeater)


Nilserikp

Rekommendera Poster

Finns det någon "Router" som har 4G och även kan användas som Brygga, (repeater) (vill ta emot en WiFi och sedan skicka den vidare)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du nu? Om du bara ska förlänga WiFi så ska du ju inte ha 4G.

 

Jag föreslår förlängning av WiFi mha Homeplug. Exempelvis: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/tradlost-natverk/homeplug/d-link-dhp-w311av-tradlost-homeplug-paket-n300-p94226

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag vill ha både och.

I vilket syfte? Vad har du tänkt göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. När jag är i sommarstugan vill jag använda 4G nätet.

2. När jag är hemma i huset vill jag använda den som Repeater till garaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte hört talas om en enda pryl som har båda dessa funktioner samtidigt. Men jag kan ju ha fel. :)

 

Om prylen finns så måste man nästan säkert konfigurera om den varenda gång man flyttar den, med risk att man glömmer det eller gör fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konfigurera om skall nog inte vara några problem.

Att det inte finns några sådana på marknaden förvånar mig lite. Hur pass säker är du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är 100% säker på att jag inte sett någon.

Men det betyder ju inte att det inte finns någon. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte du hittat någon, så lär nte jag göra det. Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon "Router" som har 4G och även kan användas som Brygga, (repeater) (vill ta emot en WiFi och sedan skicka den vidare)

Jag har en Dovado PRO AC. Riktigt bra, och du kan brygga den med. Finns mindre modeller med... TINY AC osv: http://dovado.com/en/products

Är inte riktigt med hur du menar att brygga den, ta inkommande WiFi och skicka vidare. Bryggar du den försvinner en hel del funktioner då den mer el mindre blir som ett modem istället.

 

Här är lite ur manualen, om det kan vara till hjälp.

 

3.2.1 Connection

 

This section configures how the router connects to the Internet. There are 3 different ways to connect to the internet.

  • USB Modem (If you have a 3G or 4G modem)
  • Ethernet WAN Port, If you have a Fixed Internet Connection such as Fiber/ADSL/Cable TV
  • WiFi Tethering Client (SpotboostTM), if you want the router to connect to another Wireless LAN, such as a Smartphone or a Mobile Hotspot
After mode is selected go to the corresponding sub-menu (Modem, WAN or WiFi Tethering) to further configure the connection.

 

Routed Mode (NAT Enabled)

In this mode the router will do Network Address Translation (NAT), which means it will share it ́s IP address with all the clients behind it.

The router will by default try to identify if you are using USB modem or using Ethernet as Internet connectivity. It also possible to change internet interface manually.

 

Bridge Mode* (NAT disabled)

In this mode, the router will be transformed into a converter between USB and LAN or WLAN. Bridge Mode will disable the NAT/routing functionality. As it will no longer retain any functionality dependent on IP, certain features such as Connection Tracker, PPTP VPN and E-Mail Notifications will not be operational during use of Bridge Mode.

*Please check http://www.dovado.com/modems to see which modems support Bridge Mode

 

WiFi Mode

It is also possible to configure the router to work as an Access Point or as a WiFi Range Extender. The WiFi Range Extenders settings is found under the WIFI settings in the left menu.

 

 

// ... //

 

 

3.2.5 WiFi Tethering

 

SpotBoostTM uses WiFi-tethering technology to connect to a neighboring 2.4/5GHz WiFi network. Once connected, all of your devices will be shielded within a private network, and can utilize the single IP address provided by the remote WiFi network; be it a public hotspot, hotel lobby, neighbor, mobile phone, mobile hotspot, etc. As an Internet interface, SpotBoostTM can act as primary, secondary or tertiary link depending on your setup within the Connection Tracker; allowing you to specify a fail-over plan in case of any Internet downtime. One such example could be an ADSL line failing over to a WiFi-tethered smartphone.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testad här: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.657138/test-dovados-router-tar-hand-om-hela-hemmet?queryText=nas%20test

 

Bara för att något går, måste man?

Varför vill du att samma utrustning ska användas växelvis i garaget och sommarstugan?

Du får nog bättre funktion till lägre kostnad med en separat burk på vardera stället.

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...