Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac Keeper


Mulle

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har googlat och letat men inte funnit något svar. Jag har råkat scanna min dator via webbläsaren, i alla fall vad

Mac Keeper påstår sig göra via Safari.

Går det äns? Blev orolig då Mac keeper i safari lyckade känna av vilket operativsystem jag har. jag har inte laddat hem något eller installerat något. Klickade vidare och så började scanningen via Safari.

 

Jag har OS 10.11.6

 

Har jag fått virus eller dylikt. Brukar i regel inte följa instruktioner av den här typen, men nu lyckades jag göra det.

En bild är tagen av webbläsaren Firefox som läser av samma adress, men ser då helt annorlunda ut?

 

Tacksam för svar.

post-849-0-39395100-1492372256_thumb.png

post-849-0-74170700-1492372270_thumb.png

post-849-0-60902300-1492372285_thumb.png

post-849-0-48179500-1492372300_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strunta i allt det där och använd detta program för att få bort skiten. Stäng ned webbläsarna med tvång via Äpplet > Tvångsavsluta... Installera sedan webbläsartillägg som skyddar dig mot Malware när du surfar. Exempelvis Ublock Origin.

Mackeeper är så kallad scareware och gör mer skada (för nerverna om inte annat) än nytta. Skulle du ha råkat installera det finns det en väg ut, även om den är omständlig. Här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar. Jag har inte laddat ner något, men kan den här typen av info ändra på systemfiler utan min tillåtelse via safari? Såg en stapel rulla efter att jag tryckte fortsätt. Typ scanna igenom systemfiler som man såg fladdra förbi i någons slags infotextruta. Därefter kunde jag välja att ladda ner en installationsfil. Släckte då ner sidan.

Finns den nåt program som kan återställa det som ev redan är skadat eller ska jag köra på det du rekommendera?

 

Det som talar för att något är ändrat är ju att webbsidan via Safari kunde läsa av vilken systemversion jag har i datorn. Scary…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strunta i allt det där ...

 

Tack för snabbt svar. Jag har inte laddat ner något, men kan den här typen av info ändra på systemfiler utan min tillåtelse via safari? Såg en stapel rulla efter att jag tryckte fortsätt. Typ scanna igenom systemfiler som man såg fladdra förbi i någons slags infotextruta. Därefter kunde jag välja att ladda ner en installationsfil. Släckte då ner sidan.

Finns den nåt program som kan återställa det som ev redan är skadat eller ska jag köra på det du rekommendera?

 

Det som talar för att något är ändrat är ju att webbsidan via Safari kunde läsa av vilken systemversion jag har i datorn. Scary…

Med det jag skrev inledningsvis ville jag kort och kärnfullt beskriva att du inte behöver oroa dig. Systemfiler kan inte ändras. Det finns inga virus till Mac. Och så vidare. Men man kan få adware/malware i sin user file system (/usr) av irriterande men harmlöst slag.

När man surfar avger man uppgifter om vilken webbläsare och vilket system man har. Det är standard. Du kan kolla denna sajt: http://www.tracemyip.org/

Kör på det jag rekommenderade. Simma lugnt. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som talar för att något är ändrat är ju att webbsidan via Safari kunde läsa av vilken systemversion jag har i datorn. Scary…

Nej, det är fullt normalt. Det går via “UserAgent”. De flesta (progr)språk har en sån funktion.

 

Exempel:

https://duckduckgo.com/?q=+user+agent

http://cssuseragent.org/test/demo.html

 

http://cdn.sixrevisions.com/0433-01_browser-detect-javascript/browser-detect-javascript.html#message-area

Klicka på “Navigator.userAgent” resp. “Detect.js”

 

if (user.browser.family === 'Safari') {
  alert('You\'re using the Safari browser');   
}
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Undrar en sak. Fick in Mackeeper i min dator..man kunde "gratistesta" detta

Och gratis var det också att ladda ner ett s.k. skydd för datortjuvar.

Man skulle välja ett lösen för att "komma in" i datorn etc...

jag gjorde detta, men kommer inte in på det lösen jag valde och nu svarar de mig, att de kan hjälpa mig om jag köper en licens hos dem.

Jag kastade programmet i papperskorgen och på så sätt, kan jag inte följa instruktionerna om hur man avinstallerar detta....blir så less....kommer i dagsläget bara in som gästanvändare på min egna dator.

Någon som upplevt samma problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar en sak. Fick in Mackeeper i min dator..man kunde "gratistesta" detta

Och gratis var det också att ladda ner ett s.k. skydd för datortjuvar.

Man skulle välja ett lösen för att "komma in" i datorn etc...

jag gjorde detta, men kommer inte in på det lösen jag valde och nu svarar de mig, att de kan hjälpa mig om jag köper en licens hos dem.

Jag kastade programmet i papperskorgen och på så sätt, kan jag inte följa instruktionerna om hur man avinstallerar detta....blir så less....kommer i dagsläget bara in som gästanvändare på min egna dator.

Någon som upplevt samma problem?

Nej. Vi vet inte vad du har gjort. Har du satt firmwarelösenord är du rökt. Om inte kan du starta i recoveryläge, radera disken och installera om Mac OS X. Länk.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...