Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Visning av "Lagring" samt begreppet "rensbart"


Dumbledore

Rekommendera Poster

När jag går in under äpplet, väljer "Om den här datorn" och klickar på "Lagring" så får jag fram vad datorn tycker jag har på hårddisken.

 

Men jag får det inte att stämma med verkligheten.

 

Där står att jag har 236 GB ledigt av 500GB.

Den siffran står även längst ned i öppna finder-fönster.

 

Då ingår en del som heter rensbart på 70 GB.

Den delen som heter iTunes innehåller 99 GB.

Som ledigt står i diagrammet endast 166 GB

 

Räknar jag ihop de olika siffrorna för dokument, iTunes, program och så vidare som visas i lagringsöversikten får jag 387 GB.

500 - 387 är i min värld 113 GB.

Lägger jag till de 70 GB som är rensbart skulle det bli 183 GB ledigt på hårddisken.

 

Hur kan det komma sig att lagringsöversikten säger att iTunes innehåller 99 GB när min Musikmapp innehåller 5 GB och det jag kan hitta i olika mappar som är relaterat till iTunes knappt kommer upp i 4 GB?

 

-----

 

Väljer jag info (från drop down - menyn) om min hårddisk får jag fram att den är på 500 GB, 236 är ledigt och 235 GB används (70 GB är rensbart).

 

Väljer jag info om de fyra mapparna på min hårddisk får jag:

Användare 209,6 GB

Bibliotek 3,21 GB

Program 28,25 GB

System 8,55 GB

Det blir totalt 249,61 GB

 

-----

 

Frågor till MacWorlds forumdeltagare som brukar ha svar på det mesta:

 

Varför skiljer siffrorna?

 

Hur rensar man det som är rensbart?

 

Hur kan det komma sig att min mapp iTunes innehåller 99 GB när min Musikmapp innehåller 5 GB och det jag kan hitta i olika mappar som är relaterat till iTunes knappt kommer upp i 4 GB?

 

Kan någon förklara hur apple räknar minnesutrymme, för mig är det mer förvirrande än klargörande när det blir olika siffror på olika ställen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I iTunes-mappen finns inte bara musik. Där finns även Album Artwork, Mobile Applications (iPhone, iPad), mm.

 

Rensbart har bl. a. med Optimerad lagring att göra. Det finns inställningar där att göra så att man inte blir överraskad när grejer "bara händer" (försvinner), t.ex. kan man bli av med nedladdade filmer man redan sett men kanske vill ha kvar. Rensbart kan också vara t. ex. av Time Machine inscannade filer som den skriver till backup-disken så fort en sådan kopplats in. Behövs hårddiskutrymme för något annat du håller på med, släpps de "cachade" TM- filerna och utrymmet frigörs genast för dina uppgifter. Macen gör ibland mysko saker i bakgrunden, så att det "fria" eller rensbara utrymmet påverkas upp och ner. Fixera dej inte vid de siffrorna. Var glad att Macen funkar så bra som den kan göra och, förhoppningsvis, gör. Vet du hur mycket utrymme som är använt, vet du hur mycket är kvar. Cirka då, spelar roll?

 

Själv har jag inget "rensbart" alls under Systeminformation > Lagring. Jah har valt att inte ha Optimerad lagring på och låtit TM:s automatiska säkerhetskopiering för det mesta vara av (sätter på den när jag vill säkerhetskopiera). Vill öht ha hyfsad koll på mina prylar (data och "sånt") och låter inte frivilligt Apple, eller någon annan "optimera" åt mej. Är försiktig med iCloud också. Etc... Man kan gå vilse i mängden av väldigt välvilliga välgörande välgörare, som hela tiden vänligt erbjuder välgörenhet från höger och vänster, väl? Och fram- och bakifrån också, väl?

 

Det finns mycket om "rensbart" på webben; även MacWorld skrev en guide kort efter släppet av Sierra: http://macworld.idg.se/2.1038/1.665884/macos-sierra-optimera-lagring

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...