Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppdatera äldre MacBook PRO till Sierra


slimjim

Rekommendera Poster

Tjenare jag är helt ny och grön med Mac och köpte en begagnad MAcBook PRO från mitten av 2009 och vill gärna uppdatera till Sierra , just nu är Os X 10.9.5 installerat men tydligen så stödjer inte Apple denna längre och man måste använda patch till att kunna göra detta , "MacOs Sierra patch" .

 

Är det någon som har testat detta och hur säkert är det ? Läste på någon sida att datorn kan haverera totalt om det skulle gå fel ?

Men här på http://macworld.idg.se/2.1038/1.665694/mac-os-sierra-gammal-mac?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+idg%2FFPjt+%28MW%3A+MacWorld%3A+20+senaste+nyheterna%29

så står det inget om det utan verkar bara vara att tuta och köra ?

Är det hårdisken som går åt skogen om något går fel eller något annat ? Jag har kollat att mitt wifi-kort har stöd i alla fall , läste på någon sida att just wifi kan gå i sönder med men som sagt mitt kort skulle funka fint.

 

Sen nästa fråga , är det ens någon ide för mig att uppdatera till Sierra ? Jag gör det mest för att jag vill ha det senaste OSx plus att airdrop skall funka på det . Så finns det någon som har erfarenhet eller råd till mig får ni gärna svara . Ha en bra påsk alla 1 :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade inte uppgraderat, Mavericks som du har nu är stabilt och bra.

Vill du uppgradera till det senaste operativsystem din modell din dator kan köra, 10,11.6 så är det väl det säkrast

Se bara till att ha minst 8 GB RAM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare jag är helt ny och grön med Mac och köpte en begagnad MAcBook PRO från mitten av 2009 och vill gärna uppdatera till Sierra , just nu är Os X 10.9.5 installerat men tydligen så stödjer inte Apple denna längre och man måste använda patch till att kunna göra detta , "MacOs Sierra patch" .

 

Är det någon som har testat detta och hur säkert är det ? Läste på någon sida att datorn kan haverera totalt om det skulle gå fel ?

Men här på http://macworld.idg.se/2.1038/1.665694/mac-os-sierra-gammal-mac?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+idg%2FFPjt+%28MW%3A+MacWorld%3A+20+senaste+nyheterna%29

så står det inget om det utan verkar bara vara att tuta och köra ?

Är det hårdisken som går åt skogen om något går fel eller något annat ? Jag har kollat att mitt wifi-kort har stöd i alla fall , läste på någon sida att just wifi kan gå i sönder med men som sagt mitt kort skulle funka fint.

 

Sen nästa fråga , är det ens någon ide för mig att uppdatera till Sierra ? Jag gör det mest för att jag vill ha det senaste OSx plus att airdrop skall funka på det . Så finns det någon som har erfarenhet eller råd till mig får ni gärna svara . Ha en bra påsk alla 1 :)

Din dator går inte sönder av att användas med Sierra. Men såväl Sierra som El Capitan kräver en hel del av hårdvaran, så du bör ha SSD och maximalt med RAM om du brukar reta dig på att saker går trögt. Airdrop ska fungera med El Capitan. Jag föreslår att du börjar med El Capitan och ser om du blir nöjd. Det finns att ladda ned, läs mer om det här. Mina döttrar har varsin MBP Mid 2009 och är nöjda med El Capitan. Båda MBP utrustade med SSD. 4 GB RAM per maskin verkar räcka för dem (som mest surfar och skriver).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey och tack för snabbt svar :)

Hur gör jag för att uppdatera till 10.11.6 ? När jag klickar på uppdatera så säger den att jag redan har den senaste . Måste jag lägga in från USB då ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din dator går inte sönder av att användas med Sierra. Men såväl Sierra som El Capitan kräver en hel del av hårdvaran, så du bör ha SSD och maximalt med RAM om du brukar reta dig på att saker går trögt. Airdrop ska fungera med El Capitan. Jag föreslår att du börjar med El Capitan och ser om du blir nöjd. Det finns att ladda ned, läs mer om det här. Mina döttrar har varsin MBP Mid 2009 och är nöjda med El Capitan. Båda MBP utrustade med SSD. 4 GB RAM per maskin verkar räcka för dem (som mest surfar och skriver).

Ah ha men då kanske det är lika bra att stanna på 10.9.5 eller ja den senaste uppdateringen till Mavericks ? Är El Capitan versionen efter Mavericks? Som sagt jag är helt ny med mac :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah ha men då kanske det är lika bra att stanna på 10.9.5 eller ja den senaste uppdateringen till Mavericks ? Är El Capitan versionen efter Mavericks? Som sagt jag är helt ny med mac :)

 

Tack för ditt svar men när jag försöker uppdatera via AppStore så är det bara Sierra som kommer upp som alternativ och sedan säger den bara att datorn inte stöds tyvärr :/

El Capitan kom efter Yosemite. Direktlänk till El Capitan på App Store finns här: https://itunes.apple.com/se/app/os-x-el-capitan/id1147835434?mt=12

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte att hårdvaran stöder Airdrop. Men kolla för säkerhets skull.

Det kan man ju tro, men här får man veta. Allt beror på vad man vill göra med Airdrop, om man anser att det stöds eller ej.

 

post-28798-0-51839400-1492242773_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för att vara en partypooper vill jag påpeka att det vore bättre att lägga energi och pengar på en lite nyare MacBook Pro. 2011 gjorde Apple ett stort teknikskifte som över en natt gjorde Macarna ca 100% mer kraftfulla och de fick mycket snabbare anslutningar. Det är förmodligen lika stor skillnad mellan 2009 och 2011 än 2011 och 2017. En 2011 med SSD-hårddisk och max RAM är mycket användbar fortfarande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för att vara en partypooper vill jag påpeka att det vore bättre att lägga energi och pengar på en lite nyare MacBook Pro. 2011 gjorde Apple ett stort teknikskifte som över en natt gjorde Macarna ca 100% mer kraftfulla och de fick mycket snabbare anslutningar. Det är förmodligen lika stor skillnad mellan 2009 och 2011 än 2011 och 2017. En 2011 med SSD-hårddisk och max RAM är mycket användbar fortfarande.

Det är sant och visst, men nu har TS redan köpt en MBP från 2009.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för att vara en partypooper vill jag påpeka att det vore bättre att lägga energi och pengar på en lite nyare MacBook Pro. 2011 gjorde Apple ett stort teknikskifte som över en natt gjorde Macarna ca 100% mer kraftfulla och de fick mycket snabbare anslutningar. Det är förmodligen lika stor skillnad mellan 2009 och 2011 än 2011 och 2017. En 2011 med SSD-hårddisk och max RAM är mycket användbar fortfarande.

Haha a jag skulle ha gjort det istället och tagit reda på lite mer innan jag köpte denna från 2009 men det lutar åt att jag köper en ny , eller en begagnad från 2012 nu istället :)

Lite tråkigt att lägga mer pengar men va ska man göra när man vill ha haha ;)

Står i valet o kvalet att antingen köpa en begagnad MacBook PRO från 2012 eller kanske köpa en ny MacBook air , priset e ju inte jätte mycket mer för en air eller en begagnad PRO .

Vad tycker ni ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag f

Med risk för att vara en partypooper vill jag påpeka att det vore bättre att lägga energi och pengar på en lite nyare MacBook Pro. 2011 gjorde Apple ett stort teknikskifte som över en natt gjorde Macarna ca 100% mer kraftfulla och de fick mycket snabbare anslutningar. Det är förmodligen lika stor skillnad mellan 2009 och 2011 än 2011 och 2017. En 2011 med SSD-hårddisk och max RAM är mycket användbar fortfarande.

Jo jag funderar faktiskt på att antingen köpa en lite nyare begagnad PRO eller en helt ny Air , vet varken ut eller in just nu haha :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan man ju tro, men här får man veta. Allt beror på vad man vill göra med Airdrop, om man anser att det stöds eller ej.

 

attachicon.gifdump.jpg

Min uppmaning att kolla upp det var naturligtvis riktad till TS. Men det var snällt av dig att göra det åt honom. Informationen var dessutom högst relevant för den här modellen av MBP.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för att vara en partypooper vill jag påpeka att det vore bättre att lägga energi och pengar på en lite nyare MacBook Pro. 2011 gjorde Apple ett stort teknikskifte som över en natt gjorde Macarna ca 100% mer kraftfulla och de fick mycket snabbare anslutningar. Det är förmodligen lika stor skillnad mellan 2009 och 2011 än 2011 och 2017. En 2011 med SSD-hårddisk och max RAM är mycket användbar fortfarande.

 

Även 2011-modellerna skiljer ju mycket mellan sig, en två-kärnig i5 med HD3000-grafik är väl inte så våldsamt mycket bättre än tidigare modeller, medan såklart en 4-kärnig i7 med m6750/6770-grafik är rätt bra fortfarande. Så det är viktigt att inte bara gå efter årsmodell kan man förtydliga.

 

Vår Macbook Pro 15" Early 2008 med Core 2 duo och Nvidia 8600-grafik funkar rimligt bra efter uppgradering till SSD och 6GB minne. (4GB gjorde att den inte klarade webläsare och MS Word samtidigt på ett bra sätt, 6GB gjorde stor skillnad). Den klarar dock inte heller Sierra såklart, utan endast El Capitan, om man inte ska krångla till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Även 2011-modellerna skiljer ju mycket mellan sig, en två-kärnig i5 med HD3000-grafik är väl inte så våldsamt mycket bättre än tidigare modeller, medan såklart en 4-kärnig i7 med m6750/6770-grafik är rätt bra fortfarande. Så det är viktigt att inte bara gå efter årsmodell kan man förtydliga.

 

 

Om du läser igenom specarna och kollar vad Geekbench ger för resultat är det förvånande hur mycket det skiljer just mellan 2010 och 2011. Rent generellt för alla Macar är det en fördubbling av processorkraft, fördubbling av SATA-gränssnittets hastighet i det skiftet. Thunderbolt lanseras och möjliggör för första gången riktigt snabba externa hårddiskar. Skillnaden mellan i5 och i7 för MBP 13" varierar mellan årsmodellerna men är mindre än vad man kan tro. Observera att jag inte kommenterar grafikdelen som kan också skilja en del. Intels inbyggda HD-grafik är inte mycket att hänga i julgranen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vår Macbook Pro 15" Early 2008 med Core 2 duo och Nvidia 8600-grafik funkar rimligt bra efter uppgradering till SSD och 6GB minne. (4GB gjorde att den inte klarade webläsare och MS Word samtidigt på ett bra sätt, 6GB gjorde stor skillnad). Den klarar dock inte heller Sierra såklart, utan endast El Capitan, om man inte ska krångla till det.

Angående 15" är det en helt annan dator än 13". 13" är mer att betrakta som en ordinär dator medan 15" har helt andra prylar under huven och är i stort sett mellan 50-100% mer kraftfull än 13". Så har Apple profilerat sig hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bifogar en bild som visar 13" 2010, 13" 2011 och 15" 2011.

post-363-0-47379900-1492272966.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sant och visst, men nu har TS redan köpt en MBP från 2009.

 

Och jag såg det klart och tydligt. Men jag vill ge så bra råd jag kan och inte bara hålla med..... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag såg det klart och tydligt. Men jag vill ge så bra råd jag kan och inte bara hålla med..... ;)

Och du fick hen omvänd! :ThumbsUp:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...