Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Datorn fryser - har någon testat gfxCardStatus?


sevensleeper

Rekommendera Poster

sevensleeper
Idag när jag satt och jobbade så frös datorn, det blev ingen panic kernel utan den bara frös (det händer max 4-5 gånger per år). Jag har läst lite och problemet kan bero på att en del webbsidor kan få din dator att byta mellan det integrerade och dedikerade grafikkortet många gånger på väldigt kort tid. Det får datorn att gå i lås med vissa versioner av OS X. Programmet nedan rekommenderas i en artikel. Någon som har samma erfarenheter som jag och/eller testat programmet gfxCardStatus?


Vad jag har för dator ser ni i under min avatar, jag kör macOS 10.12.4.


Länk till programmet:


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Vad är det för dator det rör sig om?

En Early eller Late 2013?

Sorry, det framgår inte. Det är en tidig 2013.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

En annan lösning kan ju vara att bocka ur "Automatic graphics switching". Men, det känns ju segt att köra på snabba kortet hela tiden och dra ström. Eller, så låter man datorn frysa några gånger per år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Jag fick nytt grafikkort i maj 2015. Men, det kanske är skit med hela den serien?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick nytt grafikkort i maj 2015. Men, det kanske är skit med hela den serien?

 

Ja, det är möjligt att felet kan återkomma på tidigt utbytta logikkort

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

 

Ja, det är möjligt att felet kan återkomma på tidigt utbytta logikkort

Säkert så, trist om så är fallet. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Du har ju 4 års fri reparation om det är grafikdelen som är paj from inköpsdatum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Du har ju 4 års fri reparation om det är grafikdelen som är paj from inköpsdatum.

Min dator fyllde 4 år i februari. Tyvärr. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Ring Apple iaf.

Skadar ju inte och se om de är välvilliga mot din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Ring Apple iaf.

Skadar ju inte och se om de är välvilliga mot din dator.

Kan ju testa, men jag fick som sagt nytt logikkort och grafikkort i maj 2015. De kanske tycker att de "gjort sitt". :deppig:

 

Jag har stängt av Automatic graphics switching, så ska jag se om det blir bättre. Det händer ju inte jätteofta som sagt, men synd att det händer överhuvudet taget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Idag när jag satt och jobbade så frös datorn, det blev ingen panic kernel utan den bara frös (det händer max 4-5 gånger per år). Jag har läst lite och problemet kan bero på att en del webbsidor kan få din dator att byta mellan det integrerade och dedikerade grafikkortet många gånger på väldigt kort tid. Det får datorn att gå i lås med vissa versioner av OS X. Programmet nedan rekommenderas i en artikel. Någon som har samma erfarenheter som jag och/eller testat programmet gfxCardStatus?
Vad jag har för dator ser ni i under min avatar, jag kör macOS 10.12.4.
Länk till programmet:

 

 

 

Logikkortet med tillhörande grafikkort: AMD Radeon HD 6770M 1024 MB samt Intel HD Graphics 3000 512 MB byttes för ett par år sen på min MBP late 2011 2,4 GHz Intel Core i7 pga 'videoissues'. Sedan dess har datorn funkat perfekt på alla Mac-systemversioner from Lion tom den nu senast aktuella Sierra 10.2.4, samtliga uppgraderade på släppdagen.

 

Ingen frysning eller Kernel Panic har inträffat, ej heller tycks jag ha råkat ut för några webbsidor som tvingar grafiken att växla kort så som du beskriver det (och jag har verkligen inte försökt undvika "risker" med mitt surfande och annat "farligt" meckande).

 

Har sedan bytet/reparationen använt gfxCardStatus och inte haft några problem med det heller; appen har alltid gjort sitt jobb - facit kan man få i loggen som jag kan se i Notiser.

 

Ett program min TV-sticka använder kräver dock alltid det vassare Radeon-kortet - även då TV:n tillfälligt är på i bakgrunden - så grafiken är alltid "på topp" vid TV-stickans inkoppling, oavsett andra aktiva programs lägre grafikkrav (ett beteende utvecklarna beskriver på sajten). En äldre inställning i gfxCS tillät även att knyta kortval konstant till ström- alternativt batteridrift, något som nu inte är möjligt (förklaring finns på sajten).

 

Du kanske kan testa gfxCardStatus' olika konfigurationer och se ifall du har glädje av det. Min misstanke är att du kan ha något ännu inte närmare identifierat problem som förmodligen inte nödvändigtvis behöver vara relaterat till grafikväxlingfunktionen. Jag har 16 GB RAM, som du, och "samma" 2,4-processor (fast äldre), så du ska eg inte behöva acceptera frysningar och panics (väl?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Stort tack för det climacx. Kul att höra att det är problemfritt för dig nu. :) Jag får testköra gfxCardStatus helt enkelt. Det är inte ofta som datorn låser sig (som jag beskrev ovan så rör det sig om 4-5 gånger på år, max), men tillräckligt ofta för att jag ska vara besviken. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...