Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fungerar inte mellanslag?


ogren

Rekommendera Poster

Jag har börjat använda en Mac Pro sedan ett par veckor tillbaka. Suttit med PC/Windows tidigare. Om jag håller fingrarna på asdf och jklö på tangentbordet så hamnar tummarna på vänster resp. höger kant av mellanslag. Men när jag skriver så registrerar Macen inte att jag tryck på mellanslag utan jag får hela tiden gå tillbaka och lägga in det i efterhand med ett tryck mitt på mellanslagstangenten. Jag trycker alltså ner mellanslag hela vägen på kanterna utan att något blanktecken registreras.

 

Jag trodde först att det var fel på mitt tangentbord, men nästa tangenbord jag provade har exakt samma fel. Ska inte mellanslag gå använda som på vanliga tangentbord, dvs att det fungerar över hela tangenten? Jag använder ogärna ett vanligt tangentbord på en Mac på grund av alla specialtangenter. Jag hittar ingen lösning som mappar en Windows-användare till Mac-tangentkombinationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för tangentbord? Märke och modell?

 

Säkert att du har en Mac Pro (stationär) och inte en MacBook Pro (bärbar)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har börjat använda en Mac Pro sedan ett par veckor tillbaka. Suttit med PC/Windows tidigare. Om jag håller fingrarna på asdf och jklö på tangentbordet så hamnar tummarna på vänster resp. höger kant av mellanslag. Men när jag skriver så registrerar Macen inte att jag tryck på mellanslag utan jag får hela tiden gå tillbaka och lägga in det i efterhand med ett tryck mitt på mellanslagstangenten. Jag trycker alltså ner mellanslag hela vägen på kanterna utan att något blanktecken registreras.

 

Jag trodde först att det var fel på mitt tangentbord, men nästa tangenbord jag provade har exakt samma fel. Ska inte mellanslag gå använda som på vanliga tangentbord, dvs att det fungerar över hela tangenten? Jag använder ogärna ett vanligt tangentbord på en Mac på grund av alla specialtangenter. Jag hittar ingen lösning som mappar en Windows-användare till Mac-tangentkombinationer.

Du menar alltså att mellanslag bara registreras om man trycker ned den med ett finger, inte två?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig haft problem med mellanslag på någon mac (varken mina egna eller sådana jag prövat). Jag gick skrivmaskinskurs för evigheter sedan och jag trycker på mellanslagstangenten med tummarna (höger eller vänster beroende på vilken bokstav jag skrev strax innan) ute på ändarna av mellanslagstangenten.

 

Ditt problem måste bero på något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte hänt mig och jag har haft olika tangentbord till mig. Exakt vilket tangentbord använder du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju röra sig om den nya Macbook Pron som har tangentbordsbesvär. Här skrivs en del om det. Det finns mer. Många skriver Mac Pro men menar Macbook Pro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns tidigare trådar om liknande funderingar med tangenter som gör konstiga och obegripliga saker, trots att jag kör på det tangentbord som följde med min iMac mid 2011 när jag köpte den och möss som löper amok när man försöker att flytta den.

 

Jag misstänkte att mina problem började efter att jag uppgraderat till Sierran för problemen fanns inte på tidigare OS X versioner.

När jag tog kontakt med Applesupportern bekräftade man att fler hade klagat på samma problem.

I en annan "Applelvarubutik" berättade en man med vana från Appleprylar som dagligen arbetade med dem att orsaken till mina problem kunde mycket väl hänga ihop med att min iMac är för gammal som Apple medvetet ger dessa fel för att irritera mig och få att mig att köpa nytt.

 

Eftersom detta lät rimligt gick jag in på Webbhallen och pratade med en kille som hade en iMac i hemmet. Han sa utan att blinka att det var förmodligen orsaken till mina problem. Han räknade upp flera andra saker där program bara slutar att fungera om datorn är för gammal. Han tipsade mig att gå tillbaks till versionen innan så fungerar nog allt som det ska. Jag har inte gjort detta utan knölar vidare.

 

För varje rad jag skriver måste jag kolla i efterhand om alla bokstäver är med, bland annat är e och i bokstäver som tangentbordet glömmer, men jag börjar vänja mig.

 

Nu har jag inte påstått att dina problem har med detta problem att göra, men har du en mac från 2011 eller tidigare så är risken stor att Apple har kastat ut dig från vissa saker i uppgraderingar. Det skall bli mycket intressant att se vad som händer när Apple kommer med nästa OS X uppgradering. Jag kan nästan sätta pengar på att min iMac 2011 tillåts göra färre saker för att den är för gammal och för att tvinga mig att köpa ny mac. Det sjuka är att man meddelar ingenting om detta utan det skall man komma på själv när man är lagom förbannad. Som vanligt med andra ord.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

I en annan "Applelvarubutik" berättade en man med vana från Appleprylar som dagligen arbetade med dem att orsaken till mina problem kunde mycket väl hänga ihop med att min iMac är för gammal som Apple medvetet ger dessa fel för att irritera mig och få att mig att köpa nytt.

 

Eftersom detta lät rimligt gick jag in på Webbhallen och pratade med en kille som hade en iMac i hemmet. Han sa utan att blinka att det var förmodligen orsaken till mina problem. Han räknade upp flera andra saker där program bara slutar att fungera om datorn är för gammal.

 

De ville väl sälja på dig nya prylar och skyllde på Apple.

Du tror väl ändå inte på att Apple lägger in saker i sina program som medvetet ska ge användarna problem? :tappahakan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

 

De ville väl sälja på dig nya prylar och skyllde på Apple.

Du tror väl ändå inte på att Apple lägger in saker i sina program som medvetet ska ge användarna problem? :tappahakan:

Jo men det gör de ju.....(på ett sätt).

Hur kommer det sig då att iPad och iPhone blir såååå sega med senaste mjukvara precis när Apple skall släppa/har släppt nya enheter.

Och har man inte uppdaterat mjukavaran så känns enhetarna snabba och fräscha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple, Google, Microsoft med flera lägger ju in mer och mer funktioner som tar en massa minne och CPU. Men det är ju skillnad på det och (mer eller mindre) sabotera för de som har litet äldre enheter.

 

Dessutom måste alla typer av cacher byggas om efter en uppdatering och det slöar ner enheten. När detta är klart så blir ju enheten nästan lika snabb som innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

De ville väl sälja på dig nya prylar och skyllde på Apple.

Du tror väl ändå inte på att Apple lägger in saker i sina program som medvetet ska ge användarna problem? :tappahakan:

 

Jag trodde inte att du var så lättlurad. Apple bryr sig väl inte om kunderna. Med Sierran använder dom en ny sofistikerad ful metod att få dig att gå i taket när ingenting fungerar som får dig att köpa nya Appleprylar som bara är deras syfte. Vänta tills nästa OS X kommer så får du mer bevis på att det är så. Välkommen till verkligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är knappast någon konspiration att allt nyare programvara med allt fler funktioner kräver allt mer av hårdvaran och att gammal hårdvara därför fungerar sämre. Att det sedan sammanfaller med Apples intresse att sälja ny hårdvara är knappast någon tillfällighet. Man kan väl säga att detta är själva affärsidén.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är knappast någon konspiration att allt nyare programvara med allt fler funktioner kräver allt mer av hårdvaran och att gammal hårdvara därför fungerar sämre. Att det sedan sammanfaller med Apples intresse att sälja ny hårdvara är knappast någon tillfällighet. Man kan väl säga att detta är själva affärsidén.

 

Teknikutvecking är en sak.

En helt annan sak är det som Fucus75 skrev om: Sabotageprogramvara, eller vad man ska kalla det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teknikutvecking är en sak.

En helt annan sak är det som Fucus75 skrev om: Sabotageprogramvara, eller vad man ska kalla det.

Det är enbart en fråga om definition och uppsåt. Det senare går knappast att styrka, det förblir en konspirationsteori.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är enbart en fråga om definition och uppsåt. Det senare går knappast att styrka, det förblir en konspirationsteori.

 

Precis. Kunde inte uttryckt det bättre själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att inte tangentbordet som följde med min iMac vid köpet fungerar utan strul borde inte ha ett dugg med uppgradering till nytt OS X att göra. Därför misstänkte jag att det var något fel på skrivbordet så jag köpte ett nytt som hade samma fel.

 

Exakt vad skitstövlarna på Apple hade räknat ut och ville att jag skulle göra. Tjäna pengar på någonting som kunden inte kunde använda och det visste dom. Jävligt fult sätt att tjäna pengar på.

( Nu fick jag tillbaks pengarna, men det satt hårt åt, för det menade dom på att det brukar dom inte göra)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Nu när vi konstaterat att vi lever i ett konsumtionssamhälle, så kanske det är dags att svara på TS fråga: Jo, mellanslag ska fungera som på vilket tangentbord som helst, alltså över hela tangenten. Om mellanslag inte fungerar så, missstänker jag att det är något fel på tangentbordet. Att det skulle bero på uppdateriing av operativsystemet eller på att datorn är av äldre modell håller jag däremot för högst osannolikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, tack. Det vore bra. :yeahbaby:

 

Där är ju vi helt överens!

Därför smått obegripligt att du efter 16 andra inlägg städar/gömmer just ett av mina två.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry, jag har inte läst igenom hela, utan behandlade en rapport. Jag valde att gå från den och nedåt... och de var 2 där som inte riktigt tillförde något till tråden. Ditt inlägg strax innan kändes som ett bra inlägg att ha som sista, med det om att svara TS. :ThumbsUp:
Kan kika mer sen och se om det är något mer man kanske borde ta bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Städat bort rapporterade inlägg, samt forts på diskussionen som städades bort innan. Var vänlig låt bli att forts med den (#12).

Visa hänsyn till TS och håll er till trådens ämne. /Eric

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TS verkar inte intresserad av hjälpen.:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag är intresserad. Jag har varit bortrest och kan inte svara på vilket tangentbord det är, men det är en stationär dator. Jag återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, nu är jag tillbaka på jobbet. Ledsen att ni fick vänta och att min felbeskrivning var för kortfattad.

Tangentbordet heter Apple Keyboard. Det är en ny Mac Pro och nytt tangentbord. Sedan provade jag ett annat nytt tangentbord som en kollega fick och det är samma fel där. Båda tangentborden köptes in i mars fast vid två olika tillfällen.

Länk till tangentbordet hos Apple:

https://www.apple.com/se/shop/product/MB110S/B/apple-keyboard-med-numeriskt-tangentbord-svenska?fnode=56

Om jag trycker med en tumme så registreras bara trycket ibland. Om jag trycker mitt på tangenten eller med båda tummarna så fungerar det utmärkt. Precis samma beteende på båda tangentborden.

 

Om man vill återskapa felet så prova tryck i ett hörn på mellanslagstangenten hela vägen ned tills tangenten ligger i linje med tangentbordet. Då händer inget på mitt tangentbord. Men om jag trycker till extra hårt så får jag oftast till ett blanktecken. Alla andra tangenter fungerar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...