Hoppa till innehåll

Just nu i M3-Nätverket
Foto
- - - - -

Fungerar inte mellanslag?

• Vänligen logga in för att kunna svara
32 svar till detta ämne

#1 ogren

ogren
  • Medlem
  • 4 inlägg
  • Appleprylar: Mac Pro

Postad 7 april 2017 klockan 14:28

Jag har börjat använda en Mac Pro sedan ett par veckor tillbaka. Suttit med PC/Windows tidigare. Om jag håller fingrarna på asdf och jklö på tangentbordet så hamnar tummarna på vänster resp. höger kant av mellanslag. Men när jag skriver så registrerar Macen inte att jag tryck på mellanslag utan jag får hela tiden gå tillbaka och lägga in det i efterhand med ett tryck mitt på mellanslagstangenten. Jag trycker alltså ner mellanslag hela vägen på kanterna utan att något blanktecken registreras.

Jag trodde först att det var fel på mitt tangentbord, men nästa tangenbord jag provade har exakt samma fel. Ska inte mellanslag gå använda som på vanliga tangentbord, dvs att det fungerar över hela tangenten? Jag använder ogärna ett vanligt tangentbord på en Mac på grund av alla specialtangenter. Jag hittar ingen lösning som mappar en Windows-användare till Mac-tangentkombinationer.

• 0

#2 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 29 214 inlägg
  • Plats: Helsingborg
  • Appleprylar: iMac 27" 2011, MBP 15" 2011, iMac 24" 2007, iMac G4, Apple TV 3. Airport Extreme 5, iPhone SE

Postad 7 april 2017 klockan 15:00

Vad har du för tangentbord? Märke och modell?

Säkert att du har en Mac Pro (stationär) och inte en MacBook Pro (bärbar)?

• 1

Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade i en annan byggnad än originalen. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

Gör det NU. Om en timme kan det vara för sent !!!

#3 Alix

Alix
  • Medlem
  • 52 594 inlägg
  • Plats: 🌍
  • Appleprylar: Mini i7 Late 2012, iPhone 5s, Apple TV 4.

Postad 7 april 2017 klockan 18:02

Jag har börjat använda en Mac Pro sedan ett par veckor tillbaka. Suttit med PC/Windows tidigare. Om jag håller fingrarna på asdf och jklö på tangentbordet så hamnar tummarna på vänster resp. höger kant av mellanslag. Men när jag skriver så registrerar Macen inte att jag tryck på mellanslag utan jag får hela tiden gå tillbaka och lägga in det i efterhand med ett tryck mitt på mellanslagstangenten. Jag trycker alltså ner mellanslag hela vägen på kanterna utan att något blanktecken registreras.

Jag trodde först att det var fel på mitt tangentbord, men nästa tangenbord jag provade har exakt samma fel. Ska inte mellanslag gå använda som på vanliga tangentbord, dvs att det fungerar över hela tangenten? Jag använder ogärna ett vanligt tangentbord på en Mac på grund av alla specialtangenter. Jag hittar ingen lösning som mappar en Windows-användare till Mac-tangentkombinationer.

Du menar alltså att mellanslag bara registreras om man trycker ned den med ett finger, inte två?

• 0

Koloss på lerfötter.

#4 TB-000

TB-000
  • Medlem
  • 481 inlägg
  • Appleprylar: iMac R 27" late 2015 i7 32GB 10.12.3, MBPr 13" early 2015 i7 16GB 10.12.3

Postad 7 april 2017 klockan 19:39

Jag har aldrig haft problem med mellanslag på någon mac (varken mina egna eller sådana jag prövat). Jag gick skrivmaskinskurs för evigheter sedan och jag trycker på mellanslagstangenten med tummarna (höger eller vänster beroende på vilken bokstav jag skrev strax innan) ute på ändarna av mellanslagstangenten. 

Ditt problem måste bero på något annat.

• 0

#5 Raphael

Raphael
  • Medlem
  • 10 601 inlägg
  • Appleprylar: MacBook Pro 2.4Ghz

Postad 7 april 2017 klockan 19:57

Inte hänt mig och jag har haft olika tangentbord till mig. Exakt vilket tangentbord använder du?
  • 0

#6 Alix

Alix
  • Medlem
  • 52 594 inlägg

Postad 7 april 2017 klockan 20:00

Det kan ju röra sig om den nya Macbook Pron som har tangentbordsbesvär. Här skrivs en del om det. Det finns mer. Många skriver Mac Pro men menar Macbook Pro.

• 0

Koloss på lerfötter.

#7 Focus75

Focus75
  • Medlem
  • 348 inlägg
  • Appleprylar: iMac

Postad 8 april 2017 klockan 14:45

Det finns tidigare trådar om liknande funderingar med tangenter som gör konstiga och obegripliga saker, trots att jag kör på det tangentbord som följde med min iMac mid 2011 när jag köpte den och möss som löper amok när man försöker att flytta den.

Jag misstänkte att mina problem började efter att jag uppgraderat till Sierran för problemen fanns inte på tidigare OS X versioner.

När jag tog kontakt med Applesupportern bekräftade man att fler hade klagat på samma problem.

I en annan "Applelvarubutik" berättade en man med vana från Appleprylar som dagligen arbetade med dem att orsaken till mina problem kunde mycket väl hänga ihop med att min iMac är för gammal som Apple medvetet ger dessa fel för att irritera mig och få att mig att köpa nytt.

Eftersom detta lät rimligt gick jag in på Webbhallen och pratade med en kille som hade en iMac i hemmet. Han sa utan att blinka att det var förmodligen orsaken till mina problem. Han räknade upp flera andra saker där program bara slutar att fungera om datorn är för gammal. Han tipsade mig att gå tillbaks till versionen innan så fungerar nog allt som det ska. Jag har inte gjort detta utan knölar vidare.

För varje rad jag skriver måste jag kolla i efterhand om alla bokstäver är med, bland annat är e och i bokstäver som tangentbordet glömmer, men jag börjar vänja mig.

Nu har jag inte påstått att dina problem har med detta problem att göra, men har du en mac från 2011 eller tidigare så är risken stor att Apple har kastat ut dig från vissa  saker i uppgraderingar. Det skall bli mycket intressant att se vad som händer när Apple kommer med nästa OS X uppgradering. Jag kan nästan sätta pengar på att min iMac 2011 tillåts göra färre saker för att den är för gammal och för att tvinga mig att köpa ny mac. Det sjuka är att man meddelar ingenting om detta utan det skall man komma på själv när man är lagom förbannad. Som vanligt med andra ord.

Lycka till.

• 0

#8 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 29 214 inlägg
  • Appleprylar: iMac 27" 2011, MBP 15" 2011, iMac 24" 2007, iMac G4, Apple TV 3. Airport Extreme 5, iPhone SE

Postad 8 april 2017 klockan 17:47

I en annan "Applelvarubutik" berättade en man med vana från Appleprylar som dagligen arbetade med dem att orsaken till mina problem kunde mycket väl hänga ihop med att min iMac är för gammal som Apple medvetet ger dessa fel för att irritera mig och få att mig att köpa nytt.

Eftersom detta lät rimligt gick jag in på Webbhallen och pratade med en kille som hade en iMac i hemmet. Han sa utan att blinka att det var förmodligen orsaken till mina problem. Han räknade upp flera andra saker där program bara slutar att fungera om datorn är för gammal. 

De ville väl sälja på dig nya prylar och skyllde på Apple. 

Du tror väl ändå inte på att Apple lägger in saker i sina program som medvetet ska ge användarna problem? :tappahakan:

• 2

Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade i en annan byggnad än originalen. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

#9 Stereotypen

Stereotypen
  • Medlem
  • 3 788 inlägg
  • Plats: Nässjö
  • Appleprylar: MBPr 13" Late2016 Touch Bar

Postad 8 april 2017 klockan 17:57

Du tror väl ändå inte på att Apple lägger in saker i sina program som medvetet ska ge användarna problem? :tappahakan:

Jo men det gör de ju.....(på ett sätt).

Hur kommer det sig då att iPad och iPhone blir såååå sega med senaste mjukvara precis när Apple skall släppa/har släppt nya enheter.

Och har man inte uppdaterat mjukavaran så känns enhetarna snabba och fräscha.

• 0

Lagar/Köper din trasiga Mac-dator.

#10 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 29 214 inlägg

Postad 8 april 2017 klockan 18:28

Apple, Google, Microsoft med flera lägger ju in mer och mer funktioner som tar en massa minne och CPU. Men det är ju skillnad på det och (mer eller mindre) sabotera för de som har litet äldre enheter.

Dessutom måste alla typer av cacher byggas om efter en uppdatering och det slöar ner enheten. När detta är klart så blir ju enheten nästan lika snabb som innan.

Redigerat av Telly82, 8 april 2017 klockan 18:30.

• 0

#11 Focus75

Focus75
  • Medlem
  • 348 inlägg

Postad 8 april 2017 klockan 19:16

Jag trodde inte att du var så lättlurad. Apple bryr sig väl inte om kunderna. Med Sierran använder dom en ny sofistikerad ful metod att få dig att gå i taket när ingenting fungerar som får dig att köpa nya Appleprylar som bara är deras syfte. Vänta tills nästa OS X kommer så får du mer bevis på att det är så. Välkommen till verkligheten.

• 0

#12 Alix

Alix
  • Medlem
  • 52 594 inlägg

Postad 8 april 2017 klockan 20:01

Det är knappast någon konspiration att allt nyare programvara med allt fler funktioner kräver allt mer av hårdvaran och att gammal hårdvara därför fungerar sämre. Att det sedan sammanfaller med Apples intresse att sälja ny hårdvara är knappast någon tillfällighet. Man kan väl säga att detta är själva affärsidén.
  • 1

Koloss på lerfötter.

#13 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 29 214 inlägg

Postad 8 april 2017 klockan 21:21

Det är knappast någon konspiration att allt nyare programvara med allt fler funktioner kräver allt mer av hårdvaran och att gammal hårdvara därför fungerar sämre. Att det sedan sammanfaller med Apples intresse att sälja ny hårdvara är knappast någon tillfällighet. Man kan väl säga att detta är själva affärsidén.

Teknikutvecking är en sak.

En helt annan sak är det som Fucus75 skrev om: Sabotageprogramvara, eller vad man ska kalla det.

• 2

#14 Alix

Alix
  • Medlem
  • 52 594 inlägg

Postad 8 april 2017 klockan 21:22

Teknikutvecking är en sak.

En helt annan sak är det som Fucus75 skrev om: Sabotageprogramvara, eller vad man ska kalla det.

Det är enbart en fråga om definition och uppsåt. Det senare går knappast att styrka, det förblir en konspirationsteori.

• 1

Koloss på lerfötter.

#15 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 29 214 inlägg

Postad 9 april 2017 klockan 05:45

Det är enbart en fråga om definition och uppsåt. Det senare går knappast att styrka, det förblir en konspirationsteori.

Precis. Kunde inte uttryckt det bättre själv.

• 0

#16 Focus75

Focus75
  • Medlem
  • 348 inlägg

Postad 9 april 2017 klockan 07:56

Att inte tangentbordet som följde med min iMac vid köpet fungerar utan strul borde inte ha ett dugg med uppgradering till nytt OS X att göra. Därför misstänkte jag att det var något fel på skrivbordet så jag köpte ett nytt som hade samma fel.

Exakt vad skitstövlarna på Apple hade räknat ut och ville att jag skulle göra. Tjäna pengar på någonting som kunden inte kunde använda och det visste dom. Jävligt fult sätt att tjäna pengar på.

( Nu fick jag tillbaks pengarna, men det satt hårt åt, för det menade dom på att det brukar dom inte göra)

• 0

#17 KMN

KMN
  • Medlem
  • 2 189 inlägg

Postad 9 april 2017 klockan 08:39

Okej. Nu när vi konstaterat att vi lever i ett konsumtionssamhälle, så kanske det är dags att svara på TS fråga: Jo, mellanslag ska fungera som på vilket tangentbord som helst, alltså över hela tangenten. Om mellanslag inte fungerar så, missstänker jag att det är något fel på tangentbordet. Att det skulle bero på uppdateriing av operativsystemet eller på att datorn är av äldre modell håller jag däremot för högst osannolikt.
  • 1

#18 iEricF

iEricF
  • Moderator
  • 28 052 inlägg
  • Plats: 4
  • Appleprylar: 4
    Mac mini 2.5, Mac Pro 2.8, G5 2x1.8, Custom-G4 2x1.6

Postad 9 april 2017 klockan 12:20

Vart vänliga och håll er till ämnet. /Eric

Städat/gömt de sista 2 inläggen.

• 0

ƒ

Medlem i 23456-klubben.
apple.png arch.png fedora.png o16.png l16c.png

#19 iEricF

iEricF
  • Moderator
  • 28 052 inlägg
  • Plats: 4
  • Appleprylar: 4
    Mac mini 2.5, Mac Pro 2.8, G5 2x1.8, Custom-G4 2x1.6

Postad 9 april 2017 klockan 12:21

... kanske det är dags att svara på TS fråga.

Ja, tack. Det vore bra. :yeahbaby:

• 0

ƒ

Medlem i 23456-klubben.
apple.png arch.png fedora.png o16.png l16c.png

#20 KMN

KMN
  • Medlem
  • 2 189 inlägg

Postad 9 april 2017 klockan 12:54

Ja, tack. Det vore bra. :yeahbaby:

Där är ju vi helt överens! 

Därför smått obegripligt att du efter 16 andra inlägg städar/gömmer just ett av mina två.

• 0

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Hetast just nu