Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MBA 11" 4G/128G räcker den till med sista OSX


osis

Rekommendera Poster

Funderar starkt på en MBA 11" 4G/128G, som komplement till min iPhone/iPad då dom inte riktigt räcker till vid lite mer avancerad datorhantering typ surf med flera flikar hantering av flera öppna program etc, vissa hemsidor är ju lite aviga mot IOS enheter. Dessutom finns inte alla program som IOS appar som jag använder.

 

128G SSD räcker för mig ! men hur är det med bara 4G internminne med sista OSX, skall också ha en liten bootcamp partition med Win10 för några få appar som kräver Windows (tyvärr).

 

Ser att alla MB/MBA/MBP kommer med 8G som standard idag, min jobb MBA har 8G och flyter på fint!

 

Någon som kör med bara 4G på en MBA som kan kommentera, eller skall jag satsa 5000:- till och inhandla en MB andra är ratade p.g.a storlek och vikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar starkt på en MBA 11" 4G/128G, som komplement till min iPhone/iPad då dom inte riktigt räcker till vid lite mer avancerad datorhantering typ surf med flera flikar hantering av flera öppna program etc, vissa hemsidor är ju lite aviga mot IOS enheter. Dessutom finns inte alla program som IOS appar som jag använder.

 

128G SSD räcker för mig ! men hur är det med bara 4G internminne med sista OSX, skall också ha en liten bootcamp partition med Win10 för några få appar som kräver Windows (tyvärr).

 

Ser att alla MB/MBA/MBP kommer med 8G som standard idag, min jobb MBA har 8G och flyter på fint!

 

Någon som kör med bara 4G på en MBA som kan kommentera, eller skall jag satsa 5000:- till och inhandla en MB andra är ratade p.g.a storlek och vikt.

Jag har Sierra och 16 GB minne på min mini. Jag har ett tiotal program i gång och använder 11,7 GB...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips på 11" är att sikta efter en i7-modell. De är betydligt kraftfullare än i5. Jag har en 11" från 2011 med i7 och den har bra kraft. Den kör jag ElCapitan på helt utan problem. Men Sierra är tyngre och det är att fördra på sikt att ha 8 GB RAM. Dessvärre tror jag att nästan alla 11" pumpades ut med minsta möjliga utbyggnad för att pressa priserna. Men 11" är LÖJLIGT bärbar! En pärla! :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Men 11" är LÖJLIGT bärbar! En pärla! :galetglad:

Inte för att, men... visst är det du och jag som brukar säga att man ska tåla att bära lite? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att, men... visst är det du och jag som brukar säga att man ska tåla att bära lite? ;)

 

Det händer att jag bär runt iMacen också. Men den skaver i armhålan då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

 

Det händer att jag bär runt iMacen också. Men den skaver i armhålan då.

Hahaha! Jobbigt. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Funderar starkt på en MBA 11" 4G/128G, som komplement till min iPhone/iPad då dom inte riktigt räcker till vid lite mer avancerad datorhantering typ surf med flera flikar hantering av flera öppna program etc, vissa hemsidor är ju lite aviga mot IOS enheter. Dessutom finns inte alla program som IOS appar som jag använder.

 

128G SSD räcker för mig ! men hur är det med bara 4G internminne med sista OSX, skall också ha en liten bootcamp partition med Win10 för några få appar som kräver Windows (tyvärr).

 

Ser att alla MB/MBA/MBP kommer med 8G som standard idag, min jobb MBA har 8G och flyter på fint!

 

Någon som kör med bara 4G på en MBA som kan kommentera, eller skall jag satsa 5000:- till och inhandla en MB andra är ratade p.g.a storlek och vikt.

Om du siktar på att köra Sierra så hade jag inte gått under 8 GB ram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4Gb ser jag som för lite för både El Capitan och Sierra. Har man några program igång så försvinner minnet och då blir det väntetider och lite ryckigt. 8Gb tycker jag är minimum idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar starkt på en MBA 11" 4G/128G, som komplement till min iPhone/iPad då dom inte riktigt räcker till vid lite mer avancerad datorhantering typ surf med flera flikar hantering av flera öppna program etc, vissa hemsidor är ju lite aviga mot IOS enheter. Dessutom finns inte alla program som IOS appar som jag använder.

 

Men 11" är LÖJLIGT bärbar! En pärla! :galetglad:

 

Säkert sant.

Men om man redan har en iPad så är kanske inte extrem bärbarhet prio nummer ett. Jag skulle ha gått upp i skärmstorlek för den ”mer avancerade datoranvändningen”.

Bara som en reflektion, alltså.

Vad gäller RAM så kan jag bara hålla med övriga här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Vad gäller RAM så kan jag bara hålla med övriga här.

Och ändå undrar du över ”resurskrävande” i en annan tråd? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och ändå undrar du över ”resurskrävande” i en annan tråd? :huh:

 

Skulle inte rekommendera 4GB för El Capitan (+ andra program) heller; alltså inget Sierra-specifikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar ! Minimum 8G

Letar nu efter MBA 11" eller en MB med 8G

 

Tack för rådgivning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle inte rekommendera 4GB för El Capitan (+ andra program) heller; alltså inget Sierra-specifikt.

TS skrev ”hur är det med bara 4G internminne med sista OSX” så det var bra att du tydliggjorde din ståndpunkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TS skrev ”hur är det med bara 4G internminne med sista OSX” så det var bra att du tydliggjorde din ståndpunkt.

 

Vad tyckte du behövde tydliggöras?

Frågan om 4 GB internminne i kombination med senaste version av macOS bör besvaras med att det är i minsta laget. Frågan om 4 GB internminne i kombination med näst senaste version av samma operativsystem bör besvaras med att det är i minsta laget – även om den frågan inte ställts här.

Att 4 GB internminne är i minsta laget oavsett version av operativsystem i en modern mac, gäller naturligtvis även senaste versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort en testinstallation med El Capitan idag och med ungefär samma program i gång ligger använt RAM på 4 GB. Att jämföra med Sierras 11,7 GB, se ovan. Nog är RAM till för att utnyttjas, men skillnaden är löjlig... Gör om och gör rätt, Apple!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Jag har gjort en testinstallation med El Capitan idag och med ungefär samma program i gång ligger använt RAM på 4 GB. Att jämföra med Sierras 11,7 GB, se ovan. Nog är RAM till för att utnyttjas, men skillnaden är löjlig... Gör om och gör rätt, Apple!

Shit - är det sant! :tappahakan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är många faktorer som påverkar använt RAM-minne och det kan skilja sig gång från gång...

Jag hade problem med att Safari tog upp typ hur många Gb som helst, men så rensade jag i några plst-filer och tog bort tillägg och då blev det normalt igen. Jag har en vän med 4Gb och El Capitan och med Safari, MS Word, Spotify och något annat igång så blir det ryckigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shit - är det sant! :tappahakan:

Ja, dessvärre. Men tiden man har i gång datorn gör att RAM äts upp så sakteliga. Så det klättrade upp i 4,5 GB efter några timmar. Sierra är extremt RAM-hungrigt, ingen snack om saken. Jag ska återvända till El Capitan, ska bara fundera ut hur jag löser det där med Bilder först. Förmodligen behåller jag Sierra på en partition på en extern disk med Bilderbibliotek på så kan jag använda det som arkiv, och så börjar jag på ny kula från och med i detta året i El Capitan. Om Sierra blir bra med tiden (eller nästa Mac OS blir bra) så kan man kanske slå ihop Bilderblblioteken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Ja, dessvärre. Men tiden man har i gång datorn gör att RAM äts upp så sakteliga. Så det klättrade upp i 4,5 GB efter några timmar. Sierra är extremt RAM-hungrigt, ingen snack om saken. Jag ska återvända till El Capitan, ska bara fundera ut hur jag löser det där med Bilder först. Förmodligen behåller jag Sierra på en partition på en extern disk med Bilderbibliotek på så kan jag använda det som arkiv, och så börjar jag på ny kula från och med i detta året i El Capitan. Om Sierra blir bra med tiden (eller nästa Mac OS blir bra) så kan man kanske slå ihop Bilderblblioteken.

Låter klokt. Men, din mini har väl 16 gb ram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Jodå, jag reder mig på så vis. ^_^

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkert sant.

Men om man redan har en iPad så är kanske inte extrem bärbarhet prio nummer ett. Jag skulle ha gått upp i skärmstorlek för den ”mer avancerade datoranvändningen”.

Bara som en reflektion, alltså.

 

En annan reflektion är att om jag jämför min MBA 11" med fruns 13" ( som båda är inköpta begagnade till bra pris ) är det ganska liten skillnad på grund av skärmupplösningen på 11" som gör att det i PRAKTIKEN fungerar nästan lika bra med 11" som med 13". Men inte heller en 13" Air är särskilt jobbig att "släpa" på, men 11" är löjligt bärbar! Har man då som jag i7 kör man i piruetter kring en iPad i prestanda. ( Än så länge... ) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, prestandan är det nog inget fel på. Men många uppskattar nog lite mer skärmyta för mer avancerad datoranvändning; även de som ännu inte hunnit bli skumögda.

Det är naturligtvis en avvägning man får göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, prestandan är det nog inget fel på. Men många uppskattar nog lite mer skärmyta för mer avancerad datoranvändning; även de som ännu inte hunnit bli skumögda.

Det är naturligtvis en avvägning man får göra.

 

Jo men just pga olika skärmupplösning blir det i stort sett lika stor arbetsyta på båda, men allt bli då lite mindre på 11". Vilket man föredrar är ju självklart en smaksak. Men om man tänker att det är samma upplösning vilket betyder klart mindre arbetsyta på 11" så är det fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag reder mig på så vis. ^_^

 

Är det inte så – och detta är alltså en fråga, inte ett påstående – att ett effektivt system utnyttjar det internminne som finns installerat på datorn? Mer installerat minne, mer används?

I så fall skulle man kunna säga att Sierra tar till vara hårdvarans förutsättningar på ett bättre sätt; i stället för beskriva det som ”RAM-hungrigt”.

Att ha en massa RAM i datorn som ändå inte används kan väl knappast vara något eftersträvansvärt i sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...