Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Knepigt meddelande..någon försöker använda mitt Apple-ID


Pocahontas

Rekommendera Poster

Efter att jag uppdaterade min iPhone till det senaste OS och lade till tvåstegsverifiereing så har det kommit två knepiga meddelanden, med några dagers mellanrum, i telefonen.

 

Lyder ungefär så här:

 

Någon försöker använda till apple-ID xxxxxxxxx

i Stockholmstrakten

 

Tillåt inte/Tillåt

 

Eftersom jag bor drygt 60 mil söder om Stockholm, så Tillåter jag inte.

 

Idag loggade jag in på Apple och för att kolla om det såg OK ut.

Då kommer det ett nytt meddelande med samma förfrågan i telefonen.

 

Givetvis blir man undrande och ringer supporten, och vi pratade en bra stund, och han rådfrågade kollegor...men vi kom inte fram till nån lösning,

möjligtvis att jag skulle byta lösenord. Och Inte godkänna...men då kommer jag ju inte åt mitt konto???

Inga beställningar har det gjorts i vilket fall..

 

Har ni stött på liknande?

 

Ska ta mig till Applebutiken i Kungsbacka och snacka med dem idag.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen är det din egen inloggning som den varnar för. Testa att logga in och ut – kommer det då en ny varning med just den tidpunkten, är det ganska säkert din inloggning det gäller.

Placeringen i landet kan ha att göra med vilken internetleverantör du har, var deras server finns. För egen del beskrivs min inloggningar som gjorda i Stockholmsområdet, trots att jag själv bor i södra delarna av landet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänker det..

Man blir ju nojig av sådana meddelanden..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara Apple som är överambitiös med positionering och inte lyckas med det. Google ger ingen sådan positionering vid samma åtgärd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kollar ditt ip-nummer, så får du en geografisk placering.

IP-nr

Just nu befinner jag mig i Piteå…

Jag är i Helsingborg. Så jag är nog närmare ditt hem än vad du själv är...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara Apple som är överambitiös med positionering och inte lyckas med det. Google ger ingen sådan positionering vid samma åtgärd.

post-64246-0-85459000-1489252532_thumb.p

 

Fick ju nån sån varning från Google för ett tag sen, då jag stängde ner sista kontot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-64246-0-85459000-1489252532_thumb.p

 

Fick ju nån sån varning från Google för ett tag sen, då jag stängde ner sista kontot.

Det där är något obsolet. Googles tvåstegsverifiering innebär att man får en pinkod skickad till sin mobil och den matar man in för att bekräfta inloggning. Läs mer här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är något obsolet. Googles tvåstegsverifiering innebär att man får en pinkod skickad till sin mobil och den matar man in för att bekräfta inloggning. Läs mer här.

Helt obsolete kan det ju inte vara eftersom det var nu i Mars, utan 2SV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt obsolete kan det ju inte vara eftersom det var nu i Mars, utan 2SV.

Jag menar givetvis att verifieringsmetoden är obsolet, inte själva tillfället i sig. Du skriver ju själv att det gäller gamla konton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar givetvis att verifieringsmetoden är obsolet, inte själva tillfället i sig. Du skriver ju själv att det gäller gamla konton.

Ja, exakt. Fast nya som gamla (konton) spelar ju ingen roll - det är ju om man har 2SV eller inte på det. Det var bara en reflektion på: “Google ger ingen sådan positionering vid samma åtgärd.” ...vilket de (uppenbarligen) gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, exakt. Fast nya som gamla (konton) spelar ju ingen roll - det är ju om man har 2SV eller inte på det. Det var bara en reflektion på: “Google ger ingen sådan positionering vid samma åtgärd.” ...vilket de (uppenbarligen) gör.

Ja, det gör Google tydligen för en gammal verifieringsmetod. Tack för upplysningen.
Jag skrev dock om ”samma åtgärd”, det vill säga de nuvarande tvåstegsverifieringsmetoderna som Apple och Google har. Båda innebär att man bekräftar inloggning med epost och lösenord med en PIN-kod, som man kan få på lite olika sätt.
Innan man gör en sådan bekräftelse berättar Apple först var den som försöker logga in befinner sig, med rätt dålig precision, vilket Google inte gör, vad du än har fått för mejl från dem.
Jag hoppas att alla frågetecken därmed är uträtade.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm, jag får ett IPnr i Skåne när jag surfar - jag tror att det kan ha att göra med att min bredbandsleverantör finns i Skåne? (Bredband 2/B2 Bredband). Själv befinner jag mig någonstans i Närke-trakten. Närmare Stockholm än Malmö haha. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min förra arbetsgivare hade huvudkontor i USA med IP-nummerserie därifrån. Så reklamen i Skype (exempelvis) tyckte att jag skulle köpa möbler och bilar från återförsäljare i Florida. Liiiiite svårt med frakten och eventuella reklamationer då :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Applesupporten på Irland (Cook) borde ju ha kläm på att det kunde vara min internetleverantörs server som då tycks befinna mig i Stockholm.

Hann inte med Apple i Kungsbacka idag, får gå in och snacka med dem vid annat tillfälle.

 

Tycks ju inte vara ensam om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det gör Google tydligen för en gammal verifieringsmetod. Tack för upplysningen.

 

Jag skrev dock om ”samma åtgärd”, det vill säga de nuvarande tvåstegsverifieringsmetoderna som Apple och Google har. ...

Ja, de flesta väljer väl (förhoppningsvis) 2SV idag. Man kan ju köra utan, om man vill/behöver ...och kanske f f a kan. Är ju bara att skippa/hoppa över den delen - eller ändra i inställningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Applesupporten på Irland (Cook) borde ju ha kläm på att det kunde vara min internetleverantörs server som då tycks befinna mig i Stockholm.

Hann inte med Apple i Kungsbacka idag, får gå in och snacka med dem vid annat tillfälle.

 

Tycks ju inte vara ensam om detta.

Nej, det är samma för alla. Var man hamnar enligt Apples kartor kan dock variera beroende på internetleverantör. Jag hade samma erfarenheter när jag fepplade med Icloud häromveckan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, just den där kan man nog vara lite lugn med så länge de inte berättar mer om det. :) MSB har inte sagt nåt något om själva attacken - inga detaljer s a s.

 

Och sen ligger det ju en remiss ute där de vill ha sensorer:

 

Tillhandahållande av tekniska sensorsystem – ett sätt att förbättra samhällets informationssäkerhet - Regeringen.se

 

C8pkQUsXkAYDR57.jpg

via https://twitter.com/jonkarlung/status/849602803354017792

 

post-64246-0-52637700-1491401934_thumb.png

@JonKarlung

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Loggade in i webbläsare på datorn för att hantera Apple ID och möts då av detta fönster (plus en pinkod på skärmen för att kunna logga in):

 

post-28798-0-98211400-1491468131_thumb.jpg

 

Jag bor och surfar i Borås kommun.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Loggade in i webbläsare på datorn för att hantera Apple ID och möts då av detta fönster (plus en pinkod på skärmen för att kunna logga in):

 

attachicon.gifdump.jpg

 

Jag bor och surfar i Borås kommun.

 

Där ser man, då är det ju uppåt väggarna när man får detta meddelande. Borde ju Apple ta tag i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där ser man, då är det ju uppåt väggarna när man får detta meddelande. Borde ju Apple ta tag i.

Ja, som det är nu ställer dialogrutan till med mer oreda än den gör nytta.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...