Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken gammal mac bör jag välja?


aaberg1963

Rekommendera Poster

Jag behöver flytta över information som jag har på ett gäng gamla interna och externa hårddiskar som jag kört i en mac SE/30 och en stationär G3 (266), de externa diskarna har jag kört via SCSI-portarna.

 

Jag har också ett antal Syquest-skivor, Zipdiskar (Syquest har kört via extern spelare i den externa SCSI-porten också). Eftersom mina två trotjänare nu gett upp och är bortom rimligt pris på räddning överväger jag att byta till en annan äldre mac.

 

Jag vill kunna flytta över dokumenten till USB-stickor och vad jag vet är det stationär G4 som var först med USB - men samtligt tror jag inte att G4 har extern SCSI port (har väl både IDE och SCSI internt). Min fråga är därför vad ska jag välja för mac och varför? Jag har tänkt att hitta en fungerade dator för runt 500 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byggde ihop en G4 på jobbet med ett PCI SCSI kort i sig för exakt samma ändamål som du. Kopiera ur data från en hårddisk som satt i en SE30. Så du är inne på rätt spår.

Tror min G4 finns kvar i någon gömma, är väl 5 år sen den användes senast

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske dags att damma av den och sälja till en behövande, SirKnasen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har då ingen nytta av ångmaskinen längre.

Ska kolla på jobbet i veckan om den står kvar och om det bara är att hiva skrotet (dvs du kan ta den)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det av någon särskild anledning du valt att inte försöka få ut datan tidigare till ett media som är läsbart i nyare datorer?

Var G3:an det modernaste du har i datorväg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

stationär G4 som var först med USB - men samtligt tror jag inte att G4 har extern SCSI port (har väl både IDE och SCSI internt).

 

Från blåvit G3 och framåt, inklusive alla G4, finns USB på utsidan och olika typer av ATA på insidan, men ingen SCSI alls. Fast man kunde köpa till PCI-expansionskort för SCSI (internt + externt). Du kan inte hitta ett USB-kort till din G3 då? Vad har du för OS på den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det av någon särskild anledning du valt att inte försöka få ut datan tidigare till ett media som är läsbart i nyare datorer?

Var G3:an det modernaste du har i datorväg?

Ja, G3 var senaste. Sedan gick företaget jag jobbade på över till PC och efter några år blev det opraktiskt att köra Mac hemma och pc på jobbet när filer skulle flyttas emellan så då hamnade mqcarna på vinden.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från blåvit G3 och framåt, inklusive alla G4, finns USB på utsidan och olika typer av ATA på insidan, men ingen SCSI alls. Fast man kunde köpa till PCI-expansionskort för SCSI (internt + externt). Du kan inte hitta ett USB-kort till din G3 då? Vad har du för OS på den?

Eftersom det verkar som logikkortett gett upp på G3 och jag bara hittat dyra ersättningskort så blir det billigare att skaffa en G4 med inbyggt usb.

 

Jag vill minnas att det är os 9.x men det var länge sedan den användes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det verkar som logikkortett gett upp på G3 och jag bara hittat dyra ersättningskort så blir det billigare att skaffa en G4 med inbyggt usb.

 

Jag vill minnas att det är os 9.x men det var länge sedan den användes.

Är det Firewire på den? Att starta i “target mode” gör den åtkomlig från alla andra datorer med Firewire. Blir som en enda stor extern disk. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

stationär G4 som var först med USB - men samtligt tror jag inte att G4 har extern SCSI port (har väl både IDE och SCSI internt).

Från blåvit G3 och framåt, inklusive alla G4, finns USB på utsidan och olika typer av ATA på insidan, men ingen SCSI alls. Fast man kunde köpa till PCI-expansionskort för SCSI (internt + externt). Du kan inte hitta ett USB-kort till din G3 då? Vad har du för OS på den?

Jag har ett ligger som jag hittade på Tradera för några år sen för en 100'ing, som jag aldrig använt.

 

5 portar - 4 i ryggen och en intern.

15-105-102-04.jpg

15-105-102-01.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från blåvit G3 och framåt, inklusive alla G4, finns USB på utsidan och olika typer av ATA på insidan, men ingen SCSI alls. Fast man kunde köpa till PCI-expansionskort för SCSI (internt + externt). Du kan inte hitta ett USB-kort till din G3 då? Vad har du för OS på den?

Det hade jag till min G4... Kortet var ett Adaptec 2940 (?) tror jag. Inget jag har kvar. Har ett par SCSI-kablar liggandes (25+50) + en terminator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det Firewire på den? Att starta i “target mode” gör den åtkomlig från alla andra datorer med Firewire. Blir som en enda stor extern disk. :)

Tyvärr ingen firewire.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar inte min gamla G4:a, måste ha slängt den

Så otroligt synd :(

 

Kanske någon annan här som ville lite av med sin, eller har tips om någon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hade jag till min G4... Kortet var ett Adaptec 2940 (?) tror jag. Inget jag har kvar. Har ett par SCSI-kablar liggandes (25+50) + en terminator.

Extern SCSI finns inbyggt på logikkortet på G3 men problemet är att logikkortet nog är kass, så i såll måste jag försöka hitta det, och jag har inte hittat något prisvärt på ebay eller tradera. Och sedan köpa till ett USB-kort. Känns därför mer logiskt att hitta en G4 som har usb och scsi-kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Hör med "peros1968" på Tradera, han har sålt ut massor med gamla macgrejer.

Kanske har han nått kvar som du har nytta av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett ligger som jag hittade på Tradera för några år sen för en 100'ing, som jag aldrig använt.

5 portar - 4 i ryggen och en intern.15-105-102-04.jpg15-105-102-01.jpg

Klart intressant om jag hittar ett fungerande logikkort för G3 stationär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hade jag till min G4... Kortet var ett Adaptec 2940 (?) tror jag. Inget jag har kvar. Har ett par SCSI-kablar liggandes (25+50) + en terminator.

Kablar och terminator har jag redan, men tack ändå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...