Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Time Capsule tilldelas inte IP-adress via fiberanslutning


Lock-Kulla

Rekommendera Poster

Min Time Capsule får ingen IP-adress via ny fiberanslutning

Hur får jag IP-adrsss till min Time Capsule från min nya fiberuppkopling?

 

Lite bakgrundsinfo:

  • Fiberanslutningen fungerar då jag kopplar nätverkskabel från dator direkt till fiberutaget i väggen.
  • När jag konfigurerar min Time Capsule som nytt nätverk med AirPort-verktyg får jag ingen IP-adress.
  • Samma problem oberoende om jag konfigurerar över WiFi eller med nätverkskabel till Time Capsule.
  • Min Internetleverantör T3, delar ut en IP via DHCP, ej fast IP-aderss.
  • Även DNS saknas, där har jag lagt till Googles DNS 8.8.8.8 och 8.8.4.4.
  • Jag har upprepat installationen ett flertal gånger med fabriksåterstälning däremellan, samma problem varje gång...
  • Kopplar jag in Time Capsule till mitt gamla ADSL modem med TELIA hoppar den igång så snart jag ändrar till bryggläge.

 

Jag har sett i forum att flera har eller har haft samma problem men hittar inte någon säker lösning på problemet.

 

Tacksam för hjälp, /Per

 

PS:

I forumet på 99mac hittade jag detta från "MacNisse" som 2012 hade samma problem.

Jag kan tyvärr inte testa den då jag inte har någon extra router liggande..

 

1) Kopplade in en gammal Dlink router till switchen --> fick kontakt med nätet och IP direkt

2) Anslöt TCn (WAN) till Dlink (LAN) --> fick IP adress till TCn
3) Kopplade ur Dlink från switchen och kopplade in TCn = Yes, kontakt med nätet och IP!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter många om och med hoppade nätet igång.

 

Jag fick ställa in fast IP för att få Time Capsule att koppla upp mot fiberuppkoplingen.

Därefter Ringde jag nätleverantörens support, de släppte någon spärr som slagit på för utdelning av IP adresser.

Sedan gjorde jag en fabriksåterställning på Time Capsule och lade in nedanstående inställningar.

 

Nu fungerar det bra!

 

Inställningar

 

Internet

Anslut via : DHCP

 

Trådlöst

Nätverksläge: Skapa ett trådlöst nätverk

WPA2 Personal med ett säkert lösenord

 

Skapade även ett gästnätverk (samma namn med tilläget "Guest")

 

Trådlöst alternativ

Nätverksnamn, 5 GHz (samma namn med tillägget "Streaming" (Kör Mac Mini till TV på 5GHz)

 

Nätverk

Router-läge: DHCP och NAT

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...