Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Inget samtalsljud, 3.5 uttaget verkar krångla


Magnus76

Rekommendera Poster

Min fru har en iPhone 6s, ca ett år gammal. Hon brukar ofta använda apples hörlurar vid samtal. Så hon pluggar relativt ofta in/ut hörlurarna.

 

Den senaste tiden verkar inte ut-ljudet fungera när hon ska ringa. Ungefär som att telefonen inte kopplar om ljudet till 3.5 uttaget, men drar hon ur kabeln hörs det inget från telefonens mic heller.

 

Kopierade telefonen till iTunes och återställde telefonen med den kopian. Men tyvärr verkar det inte ha hjälpt. Så telefonen är ganska opålitlig.

 

Har uttaget med tiden slitits ut? Är det nån mer som upplevt något liknande? Hon har senaste iOS installerat.

 

/Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Jag har samma fel på min 6s, extremt frustrerande när kunder ringer. Jag har dock ett litet knep som funkar för mig, jag går in: inställningar/ljud/ och sedan drar jag i ljudreglaget. Hon kommer att märka att knappen "hoppar" till. Man ska ha hörlurarna i när man drar i reglaget.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska be henne försöka med din "lösning".

 

Men undrar varför det blir så? Är det något hårdvarumässigt som är trasigt? Mjukvarorelaterat?

 

Telefonen är köpt via 3 så de kanske innebör garanti under bindningstiden? Annars har väl Apple bara ett års garanti misstänker jag....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Har ingen aning om varför tyvärr. Får du något svar via 3 så hojta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag kommer nyttja reperation i nuläget. Kan ju ta lång lång tid. Tänkte kolla om det hjälper att byta lurarna. Eller blåsa med tryckluft i uttaget.

 

Själv kör jag iPhone 7plus och har inte ens 3.5 uttag :) Iof kör jag bara bluetooth numera. Får be frugan gå över till det också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Vet inte om jag kommer nyttja reperation i nuläget. Kan ju ta lång lång tid. Tänkte kolla om det hjälper att byta lurarna. Eller blåsa med tryckluft i uttaget.

Jag har två lurar och problemet kvarstår oavsett, dessvärre. :(

 

 

Själv kör jag iPhone 7plus och har inte ens 3.5 uttag :) Iof kör jag bara bluetooth numera. Får be frugan gå över till det också.

Ja, det kan ju vara klokt om det fortsätter att strula. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fler borde ha detta problem. Får se om någon annan kan fylla i. Känns alltid bättre att inte vara ensam :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått in 5-6 st iPhone 6s i verkstan med liknande problem senaste 2-3 veckorna.

Kunderna beskriver att de varken hör eller hörs i samtal men samtalssekunderna tickar på.

Har dock inte kunnat återskapa felet en endaste gång på någon av telefonerna så felet tycks vara väldigt intermittent.

Konstigt dock att det är först nu felet verkar ha blivit så vanligt. Kanske 10.2.1 uppdateringen ställde till det med något?

10.3 kan inte vara långt borta nu, förhoppningvis redan nästa vecka. Kan vi hoppas att 10.3 åtgärdar ljudproblemen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Konstigt dock att det är först nu felet verkar ha blivit så vanligt. Kanske 10.2.1 uppdateringen ställde till det med något?

10.3 kan inte vara långt borta nu, förhoppningvis redan nästa vecka. Kan vi hoppas att 10.3 åtgärdar ljudproblemen?

Tanken har slagit mig också då problemet inte fanns tidigare, men jag tror det kom i samband med 10.2.1. Hoppas 10.3 fixar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft, eller har, liknande problem på min iPad Air. Inget ljud i hörlurarna, men heller inget ljud i högtalaren. Har löst sig genom att kontakten till hörlurarna tas ur och sätts tillbaka ett par gånger.

Däremot funkar min iPhone 6S som den ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får invänta nästa iOS. Drygt fel iaf :(

 

Kanske bara blir onödigt att skicka in om verkstan ändå inte hittar felet. Dock hade en snabbfix via apple varit tacksamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vild gissning, i det närmaste helt ovetenskaplig: Kan det ha med bluetooth att göra? På min iPad har jag bluetooth aktiverad alltid, men det har jag inte på min iPhone. Det är samma version av iOS, senaste, på båda enheterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

En vild gissning, i det närmaste helt ovetenskaplig: Kan det ha med bluetooth att göra? På min iPad har jag bluetooth aktiverad alltid, men det har jag inte på min iPhone. Det är samma version av iOS, senaste, på båda enheterna.

Jag har aldrig blåtand aktiverat, så för mig är det dessvärre inte lösningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig blåtand aktiverat, så för mig är det dessvärre inte lösningen.

 

Ett nej är också ett svar! Då kan vi kanske avfärda den ”teorin”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

 

Ett nej är också ett svar! Då kan vi kanske avfärda den ”teorin”.

Absolut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde en helt ren fabriksåterställning och använde alltså inte nån sparad version. Får se om det hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

10.3 verkar inte löst problemet. Fortfarande strul med ljudet via 3.5 uttaget. Vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda ljud som fungerar när det inte fungerar genom hörlurarna är telefonens högtalare, alltså de som låter utåt. Det hörs alltså inte heller genom högtalaren när man håller telefonen mot örat.

 

Startade om telefonen och då fungerade den interna högtalaren. Men det verkar alltså hända något så fort man trycker in ett par hörlurar.

 

Har nyligen formaterat telefonen så det är ju gjort. Skicka in på service? Hur kan de komma fram till vad felet beror på?

 

/Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en eskalering mot Apple angående några telefoner med samma problem.

Apple har gått ut med en notis om problemet i vårt ärendehanteringssystem men inget konkret vad som orsakar det eller en permanent lösning på problemet.

Hoppas få svar i morgon för fortsatt felsökning och åtgärd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sirknasen, du kanske blir en hjälte :)

 

Hoppas du får nåt besked. Provade att köra frugans telefon med hörlurarna kopplade via lightning kontakten istället. Det verkar fungera. Så tills vidare lånar hon min lightning 3.5 adapter.

 

Så det verkar som hennes 3.5 uttag är kaputt, eller också är det helt enkelt något i programvaran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Har en eskalering mot Apple angående några telefoner med samma problem.

Apple har gått ut med en notis om problemet i vårt ärendehanteringssystem men inget konkret vad som orsakar det eller en permanent lösning på problemet.

Hoppas få svar i morgon för fortsatt felsökning och åtgärd.

Det vore extremt skönt med en lösning. Idag hände det vid tre tillfällen att kunden inte hörde vad jag sa vice versa. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10.3.1 kom precis. Lägg in och testa. Inte för jag tror det kommer hjälpa men skönt att kunna utesluta även denna uppdatering.

Efter återställning av kundernas telefoner och testringt 150 telefonsamtal under 5 dagar utan problem så tror man ju att återställningen avhjälpte problemet men näää, flera är tillbaka igen med samma fel. :bla:

Imorrn hoppas jag på svar från Apple hur jag ska gå vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

10.3.1 kom precis. Lägg in och testa. Inte för jag tror det kommer hjälpa men skönt att kunna utesluta även denna uppdatering.

Gör det i skrivande stund. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frugan har använt lurarna via lightning porten under dagen. Det fungerar perfekt. Så det borde vara fel på 3.5 uttaget eller ngt med mjukvaran.

 

Hoppas sirknasen får besked från apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Frugan har använt lurarna via lightning porten under dagen. Det fungerar perfekt. Så det borde vara fel på 3.5 uttaget eller ngt med mjukvaran.

 

Hoppas sirknasen får besked från apple.

Okej. Kanske läge att köpa en sådan till min 6s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...