Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Program stänger av sig själv


hatecomputers

Rekommendera Poster

hatecomputers

Jag installerade för ett par timmar sedan ett program. Sedan raderade jag det genom att gå till Finder, söka på programmet och flytta det till papperskorgen. Jag sökte dessutom efter alla filer som skapades genom programmet och flyttade även dem till papperskorgen. Allt tog jag bort. Sedan, när jag försöker installera om programmet igen, händer följande:

1) Jag dubbelklickar på dmg filen.

2) Det kommer upp ett fönster där jag skall flytta programmet till "Applications".

3) Jag går till Finder => Applications => Hittar programmet där => Dubbelklickar för att installera.

4) En ruta med texten "Var vänlig och vänta medan dina program avslutas" dyker upp under 1 sekund och programmet stänger av sig självt UTAN att jag gör det.

5) Varför? Hur skall jag öppna programmet?

 

 

Mycket tacksam för hjälp.

 

Mvh

Extremt irriterad Mac användare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerade för ett par timmar sedan ett program. Sedan raderade jag det genom att gå till Finder, söka på programmet och flytta det till papperskorgen. Jag sökte dessutom efter alla filer som skapades genom programmet och flyttade även dem till papperskorgen. Allt tog jag bort.

Det finns ett program som heter AppCleaner som är riktigt bra. Du drar programmet i programfoldern in i rutan, så kommer det upp en lista med tillhörande filer. Var noga med bara att kolla så den inte vill ha med några andra filer där.

 

Här fanns en sida om det: Remove extra application files with AppCleaner | Macworld

 

appcleaner-002-100623004-medium.png

 

Att göra det manuellt kan leda till att du antingen tar bort för många, eller inte tillräckligt många. Många program följer ofta samma mönster där de placerar sina filer, men långt från alla.

 

Sedan, när jag försöker installera om programmet igen, händer följande:

1) Jag dubbelklickar på dmg filen.

2) Det kommer upp ett fönster där jag skall flytta programmet till "Applications".

3) Jag går till Finder => Applications => Hittar programmet där => Dubbelklickar för att installera.

Att flytta ett program till programfoldern - det är själva installationen. Dubbelklickar du så skall det starta.

 

De filer man laddar ner som är *.pkg - de dubbelklickar man på för att starta en installerare.

 

4) En ruta med texten "Var vänlig och vänta medan dina program avslutas" dyker upp under 1 sekund och programmet stänger av sig självt UTAN att jag gör det.

5) Varför? Hur skall jag öppna programmet?

Vet inte vad det är för program, men det låter lite som att din första manuella rensning där kanske inte tog bort allt och att något fortfarande i programmet kör (ligger aktivt). Förmodligen vill den köra något som redan kör &/el inte hunnit stänga ner sig.

 

Gör en omstart så avaktiveras allt som du la i papperskorgen där.

 

Hoppas det löser sig. :crossfingers::yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hatecomputers

Det finns ett program som heter AppCleaner som är riktigt bra. Du drar programmet i programfoldern in i rutan, så kommer det upp en lista med tillhörande filer. Var noga med bara att kolla så den inte vill ha med några andra filer där.

 

Här fanns en sida om det: Remove extra application files with AppCleaner | Macworld

 

appcleaner-002-100623004-medium.png

 

Att göra det manuellt kan leda till att du antingen tar bort för många, eller inte tillräckligt många. Många program följer ofta samma mönster där de placerar sina filer, men långt från alla.

 

Att flytta ett program till programfoldern - det är själva installationen. Dubbelklickar du så skall det starta.

 

De filer man laddar ner som är *.pkg - de dubbelklickar man på för att starta en installerare.

 

Vet inte vad det är för program, men det låter lite som att din första manuella rensning där kanske inte tog bort allt och att något fortfarande i programmet kör (ligger aktivt). Förmodligen vill den köra något som redan kör &/el inte hunnit stänga ner sig.

 

Gör en omstart så avaktiveras allt som du la i papperskorgen där.

 

Hoppas det löser sig. :crossfingers::yeahbaby:

 

Det finns ett program som heter AppCleaner som är riktigt bra. Du drar programmet i programfoldern in i rutan, så kommer det upp en lista med tillhörande filer. Var noga med bara att kolla så den inte vill ha med några andra filer där.

 

Här fanns en sida om det: Remove extra application files with AppCleaner | Macworld

 

appcleaner-002-100623004-medium.png

 

Att göra det manuellt kan leda till att du antingen tar bort för många, eller inte tillräckligt många. Många program följer ofta samma mönster där de placerar sina filer, men långt från alla.

 

Att flytta ett program till programfoldern - det är själva installationen. Dubbelklickar du så skall det starta.

 

De filer man laddar ner som är *.pkg - de dubbelklickar man på för att starta en installerare.

 

Vet inte vad det är för program, men det låter lite som att din första manuella rensning där kanske inte tog bort allt och att något fortfarande i programmet kör (ligger aktivt). Förmodligen vill den köra något som redan kör &/el inte hunnit stänga ner sig.

 

Gör en omstart så avaktiveras allt som du la i papperskorgen där.

 

Hoppas det löser sig. :crossfingers::yeahbaby:

Jag testade att stänga ner datorn 2 gånger samt starta om, ändå visas samma sak. jag upptäckte att när jag installerar programmet så öppnades en blå map där allt som har med programmet att göra skall hamna. Förut när jag installerade programmet första gången, var mappen full. Nu när jag installerar programmet, så är mappen tom. (Jag raderade mappen individuellt innan)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hatecomputers

Har bokstavligt kollat igenom alla filer på hela datorn i Finder och hittar inget som kan vara relaterat till programmet. Varför kommer datorn då ihåg programmet och stänger ner det varje gång jag försöker öppna? Hände bara när jag försöker öppna programmet jag raderade innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följer det med en avinstallerare så använd den för att ta bort programmet.

Kolla supporten hos programmakaren om hjälp med avinstallation.

Alla filer visas inte i Finder, det installerade programmet kan gömma filer på disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hatecomputers

Följer det med en avinstallerare så använd den för att ta bort programmet.

Kolla supporten hos programmakaren om hjälp med avinstallation.

Alla filer visas inte i Finder, det installerade programmet kan gömma filer på disken.

Hur hittar jag filer på disken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får gärna berätta hur du löste ditt problem. Kanske någon annan forummedlem hittar den här tråden i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...