Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook pro retina (mitten 2012) vs Macbook pro den nyaste


walak

Rekommendera Poster

Hej har idag en macbook pro retina mitten 2012 och jag undra hur stor skillnad det skulle bli i prestanda mot den nyaste macbook pro 13 i standard utförande

 

min gamla

 

Cpu 2,3ghz intel core i7

Minne 8 GB 1600 MHz DDR3

Grafik Intel HD Graphics 4000 1536 MB

hdd 250gb

 

Den nya

 

2,0 GHz dubbelkärnig Intel Core i5-processor

Turbo Boost upp till 3,1 GHz

8 GB 1866 MHz minne

256 GB pcie-baserad ssd-hårddisk1

Intel Iris Graphics 540

Två Thunderbolt 3-portar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingenstans står det om det är 13" eller 15" på din gamla dator. Men processorhastigheten stämmer med 15". Så jag utgår från det. Vilket betyder att 15" 2012 är avsevärt kraftfullare än 13" 2016. Ser ingen anledning alls till byte.

...

MacBook Pro 13" och 15" är två väldigt olika maskiner fast de delar samma namn. 15" är i regel 50 till 100% mer kraftfull i alla årsmodeller än 13".

 

post-363-0-03960300-1489669616.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vinner fart på hårddisken, för den nya har ju SSD. Men då kan det vara mer värt att byta ut hårddisken i den MB Pro du redan har mot en SSD... Om du inte tänker satsa på någon av de dyrare modellerna. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är rätt stor skillnad mellan i7 och en 2-kärning i5. Jag skulle behållt den gamla, och lagt pengarna* på att stoppa in en SSD och mer RAM (om det går). :crossfingers:

 

* ≈ 1.500-2.000,- + några timmar meck, läsa guider på nätet osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingenstans står det om det är 13" eller 15" på din gamla dator. Men processorhastigheten stämmer med 15". Så jag utgår från det. Vilket betyder att 15" 2012 är avsevärt kraftfullare än 13" 2016. Ser ingen anledning alls till byte.

...

MacBook Pro 13" och 15" är två väldigt olika maskiner fast de delar samma namn. 15" är i regel 50 till 100% mer kraftfull i alla årsmodeller än 13".

 

 

okej men om jag väljer denna model då 15 tum

2,2 GHz processor

256 GB lagring

  • 2,2 GHz fyrkärnig Intel Core i7-processor
  • Turbo Boost upp till 3,4 GHz
  • 16 GB 1600 MHz minne
  • 256 GB pcie-baserad ssd-hårddisk1
  • Intel Iris Pro Graphics
  • Två Thunderbolt 2-portar

Anledning till att jag funderar att byta är att min gamla har börjat krångla att den stänger av sig vid 30% kvar av batteriet så när jag försöker slå på den igen så säger den att jag behöver ladda batteriet men jag behöver bara ladda den i några minuter sen kan man använda datorn tills det är 0% kvar av batteriet och så håller den på oftare och oftare och när jag kollar på batteriets status så står det skick normalt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

okej men om jag väljer denna model då 15 tum

 

2,2 GHz processor

256 GB lagring

  • 2,2 GHz fyrkärnig Intel Core i7-processor
  • Turbo Boost upp till 3,4 GHz
  • 16 GB 1600 MHz minne
  • 256 GB pcie-baserad ssd-hårddisk1
  • Intel Iris Pro Graphics
  • Två Thunderbolt 2-portar

Anledning till att jag funderar att byta är att min gamla har börjat krångla att den stänger av sig vid 30% kvar av batteriet så när jag försöker slå på den igen så säger den att jag behöver ladda batteriet men jag behöver bara ladda den i några minuter sen kan man använda datorn tills det är 0% kvar av batteriet och så håller den på oftare och oftare och när jag kollar på batteriets status så står det skick normalt

 

Så du har en 15"? Det vore bra om du skrev ut det så man slapp gissa.

...

Din dator har mycket bra prestanda och är inte så långt efter en ny. OM du köper ett nytt batteri så kommer den säkert att rulla på länge till. Med tanke på vad en ny MBP 15" kostar så är det absurt dyrt för en relativt liten prestandaökning. Om du inte använder datorn i jobbet för då är ju varje ökning värt en del i tid.

...

Det är ju bättre grafikkort i en ny MBP och galet snabba hårddiskar. Men i ren rå processorkraft är det bara typ 20% bättre. Stora skillnaden är att de nya processorerna är mycket mer strömsnåla och har klart längre batteritid.

post-363-0-35893800-1489678557.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...