Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

D-Link Wireless AC750 Dual Band Router och IVT värmepump


Telly82

Rekommendera Poster

Hej.

 

I fritidshuset så har vi haft trådlöst bredband och vår IVT värmepump ansluten till 4G routern (via kabel). Har funkat utmärkt.

 

Nu när vi fått fiber så köpte jag en D-Link Wireless AC750 Dual Band Router.

http://www.dlink.com/se/sv/products/dir-809-wireless-ac750-dual-band-router

 

Hade problem med att ansluta Macen via kabel, fick ingen IP-adress. Gick in i nätverksinställningarna, bytte till statiskt IP och tillbaka igen till DHCP och då funkade det.

 

Men vår IVT värmepump vägrar att ansluta sig till routern. På värmepumpen finns liksom inga inställningar.

 

Har testat en gammal Zyxel router: Fungerar.

Testat direkt i fibermodemet: Fungerar.

Testat igen med 4G routern: Fungerar.

Men med D-Link vägrar det att fungera.

 

Har senaste firmware i routern. Har testat andra kablar (även om de befintliga funkar med alla andra routrar jag testat.)

Hittar inga LAN-inställningar i routern.

 

Vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Byt pump till en som fungerar i den nya routern.......

:totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Skämt åsido, kan du inte ha någon av de andra emellan nya routern och värmepumpen?

Låter ju märkligt att det inte skall fungera med nya modemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byt pump till en som fungerar i den nya routern.......

:totaltgalen:

[+] :D

 

- - -

 

Funderar på pumpen där... Vad har den för inställningar. Finns det nätverksuttag borde det rimligtvis finnas ngn slags inställningsmodul/meny i pumpens inställningar.

 

Annars... Om du kör automatisk (DHCP osv), kanske har några IP i en reservationslista med från den gamla osv. Har den nya rountern samma förvalda IP-serie som den gamla?

 

En del har t ex 192.168.0.1 - andra har 192.168.1.1 ... Ligger det kvar en reservation då så lär den ju inte hittas. 3'e siffran diffar s a s.

 

Kanske skall prova att köra allt statiskt? Tycker det är enklare, så vet man vad varje grejj heter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byt pump till en som fungerar i den nya routern.......

:totaltgalen:

 

Om du betalar så... :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skämt åsido, kan du inte ha någon av de andra emellan nya routern och värmepumpen?

Låter ju märkligt att det inte skall fungera med nya modemet.

Nja, kör på den gamla osäkra routern så länge. Får väl stänga av Wi-Fi när vi åker härifrån.

 

[+] :D

 

- - -

 

Funderar på pumpen där... Vad har den för inställningar. Finns det nätverksuttag borde det rimligtvis finnas ngn slags inställningsmodul/meny i pumpens inställningar.

 

Annars... Om du kör automatisk (DHCP osv), kanske har några IP i en reservationslista med från den gamla osv. Har den nya rountern samma förvalda IP-serie som den gamla?

 

En del har t ex 192.168.0.1 - andra har 192.168.1.1 ... Ligger det kvar en reservation då så lär den ju inte hittas. 3'e siffran diffar s a s.

 

Kanske skall prova att köra allt statiskt? Tycker det är enklare, så vet man vad varje grejj heter.

Tänkte faktiskt på det här med statisk adressering. På den gamla osäkra routern kan jag ju se hostname och MAC-adress.

När jag skulle knappa in hostname på den nya routern så fick jag "Invalid hostname".

Det visar sig att namnet innehåller både ett snedstreck och ett plus-tecken. Om jag fatta saken rätt tillåts a-z, A-Z, 0-9 samt - (minus).

Kan det vara det som är problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde skriva att jag inte hittar några som helst inställning på värmepumpen vad gäller nätverksanslutning.

 

Har kontaktat IVTs support, men de lär ju inte vakna förrän på måndag, när vi redan åkt härifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, kör på den gamla osäkra routern så länge. Får väl stänga av Wi-Fi när vi åker härifrån.

 

Tänkte faktiskt på det här med statisk adressering. På den gamla osäkra routern kan jag ju se hostname och MAC-adress.

När jag skulle knappa in hostname på den nya routern så fick jag "Invalid hostname".

Det visar sig att namnet innehåller både ett snedstreck och ett plus-tecken. Om jag fatta saken rätt tillåts a-z, A-Z, 0-9 samt - (minus).

Kan det vara det som är problemet?

Det är inte i alla routrar man kan ge rouern ett eget hostname, men det brukar ju ofta vara att man skriver t ex: dlink.adm - el vad man vill kalla den. Men det borde inte spela någon roll hur den känner av andra enheter - vilket namn man har.

 

MAC-adresser brukar skrivas med “:”, t ex aa:bb:cc:22:ff44:... osv men jag har sett ställen där man kan byta det mot “-” aa-bb-33-...

 

Tänkte på det - om du kör gamla routern. Kan du se ngn karta där över anslutna enheter? vilken MAC och IP de har. Kolla IP-numret där. Se om det skiljer sig mot den nya routerns IP(-serie). Byt där i sånt fall (i den nya).

 

Kolla i nya routern sen om det finns någon funktion med att kunna pinga &/el köra en trace route. Brukar finnas med. Pinga IP-adressen då som den gamla sa att pumpen hade. bara så man se att den svarar.

 

Är pumpen kopplad över WiFi? Då är det nog pumpen som måste ansluta sig igen till det nya trådlösa nätverket (inkl pwd osv)

 

Glömde skriva att jag inte hittar några som helst inställning på värmepumpen vad gäller nätverksanslutning.

 

Har kontaktat IVTs support, men de lär ju inte vakna förrän på måndag, när vi redan åkt härifrån.

Vad är det för pump/modell, så kan man ju försöka hitta någon manual.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte i alla routrar man kan ge rouern ett eget hostname, men det brukar ju ofta vara att man skriver t ex: dlink.adm - el vad man vill kalla den. Men det borde inte spela någon roll hur den känner av andra enheter - vilket namn man har.

 

MAC-adresser brukar skrivas med “:”, t ex aa:bb:cc:22:ff44:... osv men jag har sett ställen där man kan byta det mot “-” aa-bb-33-...

 

Tänkte på det - om du kör gamla routern. Kan du se ngn karta där över anslutna enheter? vilken MAC och IP de har. Kolla IP-numret där. Se om det skiljer sig mot den nya routerns IP(-serie). Byt där i sånt fall (i den nya).

 

Kolla i nya routern sen om det finns någon funktion med att kunna pinga &/el köra en trace route. Brukar finnas med. Pinga IP-adressen då som den gamla sa att pumpen hade. bara så man se att den svarar.

 

Är pumpen kopplad över WiFi? Då är det nog pumpen som måste ansluta sig igen till det nya trådlösa nätverket (inkl pwd osv)

 

Vad är det för pump/modell, så kan man ju försöka hitta någon manual.

 

Det var inte routern jag skulle ge ett hostname. Det var när jag i routern lista över fasta adresser som jag inte kunde skriva in värmepumpens namn.

 

Den gamla routern och den nya har inte alls samma nummerserie.

 

Manual till pumpen har jag och den är väldigt torftig när det gäller internet-anslutning. Den har bara kabelanslutning, för övrigt.

 

Får kolla med ping i morgon, jag har (i princip) lagt ner för idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den gamla routern och den nya har inte alls samma nummerserie.

Där har du nog problemet... Men det brukar man ju kunna ändra i routern vilket fast IP den skall ha, så får alla med DHCP ur den serien sen.

 

Vissa kan man bara ändra de 2 sista ur, men de flesta kan man sätta helt egen serie. Jag har bytt hela min till 172-serien istället. Har 198.168 till ett annat nät (bakbenet).

 

Kolla var pumpen hade sist, och kör en serie som matchar den.

 

Pump: 1.2.3.100 ?

Router -> 1.2.3.1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där har du nog problemet... Men det brukar man ju kunna ändra i routern vilket fast IP den skall ha, så får alla med DHCP ur den serien sen.

 

 

 

Den fungerar ju när jag ansluter direkt till fibermodemet och den har ju en HELT annan nummerserie. Inte en siffra rätt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På G4-routern för trådlöst bredband finns en port märkt WAN/LAN. Den testade jag igår, men det funkade inte.

 

Idag kollade jag upp den routern litet noggrannare och man skulle kunna ställa in den så att den tar internet via WAN/LAN-porten i första med "failover" till trådlöst ifall det blir något problem.

Jag hittade ingen inställning för det, men det antyds i manualen att det bara ska vara att ansluta fibermodemet i den porten.

Så jag testade igen och nu funkade det. :pompoms:

 

Vet inte riktigt varför det inte funkade igår. Jag hade kanske för bråttom; det tar en (god) stund för den routern att starta och sedan måste man gå runt på alla datorer och be om ny DHCP-adress. (Det var nog det sistnämnda som strulade igår.)

 

Så jag ska försöka reklamera D-Link routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På G4-routern för trådlöst bredband finns en port märkt WAN/LAN. Den testade jag igår, men det funkade inte.

 

Idag kollade jag upp den routern litet noggrannare och man skulle kunna ställa in den så att den tar internet via WAN/LAN-porten i första med "failover" till trådlöst ifall det blir något problem.

Jag hittade ingen inställning för det, men det antyds i manualen att det bara ska vara att ansluta fibermodemet i den porten.

Så jag testade igen och nu funkade det. :pompoms:

 

Vet inte riktigt varför det inte funkade igår. Jag hade kanske för bråttom; det tar en (god) stund för den routern att starta och sedan måste man gå runt på alla datorer och be om ny DHCP-adress. (Det var nog det sistnämnda som strulade igår.)

 

Så jag ska försöka reklamera D-Link routern.

[+] Trevligt... :ThumbsUp: Vad är det för G4 4G-router? Min har också failover-funktion, och den jag hade innan, den som kom från Telia, hade också så man kan köra vanligt via WAN. Däremot saknade den lite annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojdå, 4G ska det såklart stå. :blushing:

 

Det är en sådan här, fast från Tre.

https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/mobilt-bredband/huawei-e5186-4g-router-tele2/231343.9516/

Det var en sån jag fick från Telia först. Bra router i sig, men då man körde den med 4G så fungerade ingenting i själva routerdelen (alla funkt som finns listade där). Blev mer el mindre bara som en hotspot att komma ut på nätet. Provade t o m att flasha den mot originalmjukvaran som inte var Teliaanpassad. Bytte till en Dovado (PRO AC) sen och Telia lät mig byta routern mot ett 4G-modem istället.

 

Har sett att de bytt modell nu i sina erbjudanden, och den som de hade innan, B853?, den skall tydligen ha varit riktigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...