Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ominstallera MAC och få tillbaks filer och program


Stefan1968

Rekommendera Poster

Stefan1968

Jag har en MacBook PRO från mid 2012 som nu börjar att bli lite trött. Den har aldrig ominstallerats någon gång under dessa år, har endast uppgraderat till senaste OSX när det släppts.

Jag tänkte nu ominstallera min mac så att den blir lite piggare igen, men grejen är den att jag har ett mycket stort bibliotek av musikvideor och musik som ligger på disken och som är uppladdat i iTunes. Jag har även många bilder på Macen som jag vill ha kvar och sen tillbaks igen då jag installerat om klart, detta gäller även alla program och musik och musikvideor osv.

Funkar det om jag kör en backup med Time machine på dom mappar med musik och musikvideor och bilder som jag vill ha tillbaks lika som det är nu efter ominstallation, eller hur skall jag gå tillväga.

 

och hur gör jag enklast en ominstallation av min MAC?

 

tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan1968

Har nu gjort en fullständigt backup med time machine.

Vill någon vänligt själ förklara lite snabbt hur jag nu går vidare och får en ren och fräsch installation och sen får in filer och program som det är nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du kan göra, det är att formatera om hårddisken och sedan ominstallera OS X. I slutet av installationen får du en fråga om du vill importera/hämta in ett tidigare system / TimeMachine och det är här du kopplar in din TimeMachine-hårddisk så program och filer kopieras tillbaks. Då får du datorn som den var senast när du gjorde en TimeMachine säkerhetskopia.

Formatering och installation av OS X gör du i återställningsdelen, som du når genom att trycka cmd R vid uppstart av datorn.

MEN - om du gör detta enligt ovan, så är det precis samma sak som att bara installera om systemet, alltså ersätta OS X-mappen med en ny systemmapp och låta resten vara kvar. Det blir samma resultat som att formatera om hårddisken, installera OS X och hämta in en TimeMachine. Men det går mycket fortare att bara göra en ny systemmapp, och det gör du också i cmd R vid uppstart, när du installerar systemet så skrivs alltså den gamla systemmappen över. Resten behålls som det är.

Jag är tveksam till om detta snabbare upp datorn speciellt mycket, en Windows hade snabbats upp eftersom filsystemet i Windows lägger filer huller om buller internt och ju fler filer desto sämre hårddiskprestanda, men Macs filsystem justerar för detta automatiskt medan man använder Macen så man upptäcker det inte, det behövs ingen särskild åtgärd.

För att snabba upp datorn så kan det vara mer värt att gå igenom vad man har för material i datorn, och slänga det som inte behövs. Macen tycker om mycket ledigt på hårddisken eftersom den använder en del av hårddisken som arbetsminne.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att snabba upp datorn så kan det vara mer värt att gå igenom vad man har för material i datorn, och slänga det som inte behövs. Macen tycker om mycket ledigt på hårddisken eftersom den använder en del av hårddisken som arbetsminne.

 

 

 

sierra har ju en ny funktion för att rensa och optimera disken från "onödiga" prylar. om den här datorn -> lagring -> klicka knappen "hantera" så får du lite valmöjligheter på saker som kan rensas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Tjorven och Raphael för mycket utförliga beskrivningar. Jag skall först göra som ni säger med att testa å rensa på disken, för den är ganska full, samt att ta bort det jag idag längre inte använder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Seg Mac kan bero på nått så enkelt som att hårddisken är överfull. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering, läsning och skrivning av tillfälliga filer/chachefiler. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den överhuvudtaget fungerar…..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en icke-Retina MBP har du nog lite för lite RAM-minne om du inte har slängt i mer. Den levererades med 4 GB RAM ( om jag inte minns fel ) och det är lite. Grafikkortet lånar upp till 1 GB av RAM så det blir bara 3 GB kvar att jobba med. OS X kan ta upp till 1 GB RAM så RAM tar fort slut. Räkna med att 8 GB är normal mängd idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...