Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

USB-minnen


K-re

Rekommendera Poster

The end? Kommer du inte ihåg Churchill: this is not the end, It s not even the beginning of the end. It s the end of the beginning

 

Och du har formaterat USB minnet?

 

Jo har det. Har också försökt ”dra” album över till USB-ikonen, men lyckas inte händer inte något! minnet är lika tomt som tidigare

 

USB minnet är ett 32 GB, förpackningen är märkt: SKU160822-3NYWO EVU 0116--11961 Y-V-50-01

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har visserligen bara testat separata låtar, men:

När du drar så ska du få en röd cirkel med antalet låtar. Den cirkeln följer med markören.

När du har markören ovanpå USB-minnet så ska du få en grön cirkel med ett + inuti.

 

Kan du i Finder dra någon fil (vilken som helst) till USB-minnet?

 

 

 

Har testat med Foto.. det gick galant. Får som Du skriver grön markering med + , försöker få den att stanna på ikonen, men den går tillbaka till albumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Det där är ingen datorbeteckning alls utan namnet på vilket OS och webbläsare du har.

Utan det ska se ut såhär.

attachicon.gifSkärmavbild 2017-03-05 kl. 09.27.24.png

 

Men det är av underordnad betydelse för hanteringen av hur man exporterar musik från iTunes till ett USB-minne har varit lika så länge jag kan minnas.

 

 

 

Då kan det vara så här.

imac

processor 2,5 GHz intel Core i 5

Minne 4 GB 1333 MHz DDR3

Grafik AMD Radeon HD 6750 M 512 MB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat så att den musik du försöker kopiera till USB-minnet verkligen finns på din datorn?

Högerklicka på en låt och välj "Visa i Finder"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo då Lappen71 musiken ligger där och kan spelas.

Fick hjälp från Supporten tel.020 100529, de hjälpte mig att flytta till USB:t, felet var troligen mitt :whistling: jag höll markören kvar över USB-ikonen för länge, tydligen skall man så att säga ”kasta” in i detta fall albumet över ikonen, inte dröja kvar.

Har också fått hjälp med att uppdatera till senaste Sierra 10.12.3, får se om det är någon skillnad, mer finesser som man inte behöver har jag redan sett, som ”Siri” som ska utföra saker... min Sambo undrade varför jag satt och skrek Öppna för :totaltgalen: Det var ”Siri” som inte förstod kommandot Öppna....Open förstår maskinen!

Förresten, Enligt Supporten behöver man inte Formatera om en USB-sticka normal sett.

 

OKDOKI då fick jag över allt på stickan.. men, går inte att spela i bilen i allafall :galetglad: Stöds inte visar skärmen! Bara att kontakta säljaren igen!

 

Tack för Stödet :wub::wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är här igen, fick idén att testa på vår TV, i med stickan i uttaget, ut strömmade Musiken jag lagt på USB-stickan!

Har inte fått svar från säljaren ännu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket format ligger filerna i? Om du öppnar USB-minnet, vad står det för ändelse?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är som vanligt osäker vad Du menar! minnets beteckning på skärmen är Disk-IMG.

 

Men, tydligen kan inget annat än android, köras i bilen så nu Skiter jag i detta, får ta det med Bilföretaget! :devil:

 

Tackar för all Support, har lärt mig att ....? Tja, glömma att kunna spela egen musik eller annat i personbilen

och allt blir sämre ju nyare det är. :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar ändelsen på filerna, filtypen. Inte USB-minnet, utan filerna som du har lagt på USB-minnet. Kan det heta typ filmnamn.m4a eller något annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu fått kontakt med säljaren, systemet skall uppgraderas nästa vecka och A.C.P skall installeras utan kostnad, ringde verkstaden i morse då skulle uppgraderingen kosta 925:- om man inte väntade till 1:a service då är det gratis!

Får hoppas det löser sig som kärringen sa som sket i tvättstället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är ACP?

Jag misstänker att det är ändå fel filformat på filerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trådstartaren har berättat att det gäller en bil, KIA 2017. Vilken modell, utrustningsnivå och radioenhet berättas inte så vi kan inte hjälpa till att söka vad den har för krav på filerna.

TS anger i inlägg 14 att den ska klara mp3 och alla andra filer.., jag skulle gärna vilja se dokumentation på det.

En del bilar klarar inte alla upplösningar, mp3-musik med bitrate 192 kbps inlagt på ett USB-minne formaterat i FAT32 borde fungera i alla bilar.

 

A.C-P kan innebära Apple Car Play och medför då att en iPhone kan samverka med ljudenheten. I medlemsprofilen framgår inte ett eventuellt telefon-innehav.

https://support.apple.com/sv-se/HT205634

Apple Car Play påverkar inte hur musik på ett USB-minne spelas.

ACP är också någonting med Preems diesel, det kanske är en dieselbil?

https://www.facebook.com/preem/videos/1007198575970530

 

forum för KIA-bilister finns, kanske bättre hjälp där? http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?t=4423

 

I första hand: kolla filtypen (filändelsen)på en musikfil på USB-minnet enligt inlägg 34.

Koppla in minnet i datorn, starta Finder, markera minnet, välj en låt, höger klicka, välj visa info. Berätta för oss!

 

I andra hand: lägg in musik från CD på datorn, iTunes. I importinställningar välj mp3, bitrate 192. Dra sedan över den musiken till USB-minnet, provspela!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kia Niro Hybrid 2017 Stereo enheten har ingen märkes beteckning, A.C.P är Appel. Car. Play.

Har överfört musiken till 3 olika minnen 2 st 32 GB, 1 st 8 GB, alla 3 funkar i Mac datorn, i Widows laptopen, i TV:n

och i den V70 jag kör i arbetet.

Tror att det är Kia´s enhet som inte är som den skall. Verkstad på måndag för uppgradering och installation av A.C.P ( Ej Diesel) :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Tror att det är Kia´s enhet som inte är som den skall."

Först vill jag gratulera till en fin bil! Bensin och batteri i en fin drivlina är säkert mycket bättre än en diesel.

Inom el och elektronik är det ibland vanskligt att tro. "Friskt kopplat är hälften brunnet" lärde jag mig en gång.

Volvos enhet spelar musik av fler format än Kia Niro. T ex V70 2015 spelar mp3, mp4,wma, aac, m4a, m4b.

http://support.volvocars.com/se/cars/Pages/owners-manual.aspx?mc=Y285&my=2015&sw=14w20&article=c7016bbd40ae9ae8c0a801e801a672ff

 

Din Niro spelar mp3 och wma. Och det poängteras i manualen att ändelsen på musikfilen endast kan vara ett av de alternativen. USB-minnet ska vara formaterat FAT.

Se bifogad pdf där jag markerat kraven.

 

Vi har tidigare föreslagit att du ska titta på filändelsen på en musikfil. Då har du mera fakta, behöver inte så stark tro när du ska resonera med teknikern varför din bil inte spelar din musik.

 

Ditt iTunes kan ha lagrat dina CD i formatet aac som Volvo spelar men inte KIA.

 

 

161007_kia_niro_2016_instruktionsbok.pdf.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sefr, har i dag fått installerat A c p i Niron, data killen var sjuk tyvärr.. men han som gjorde uppdateringen påpekade också det Du skriver

att mp3 är det format som gäller i Kia åtminstone Niron.

 

Som bil fungera den mycket bra, bra komfort och rymlig! Gjorde en långtur i helgen på 667 km, tankade 22 liter vid hemkomsten ca. 033 l milen

vilket är helt godkänt. Vill poängtera att det ingick Ingen motorvägskörning utan vi låg mest mellan 80-95 km/h, eller lägre, jag tycker om smala krokig landsvägar!

 

Kan man konvertera musikfilerna i iTunes till mp3 och överföra dem till minnet?

eller blir det att använda iphonen vilket innebär sladd mellan tel. och enheten i bilen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det går att omvandla låtar i iTunes från ett format till ett annat, t ex till mp3-format. Hur man gör beskrivs här...

https://support.apple.com/sv-se/HT204310

 

Och efter att låtarna är i mp3-format så är det bara att dra över till USB-minnet som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu kopierat om..håller på.. från CD till iTunes igen, nu i format mp3.

får testa så småningom, måste skaffa ett minne till först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det går att omvandla låtar i iTunes från ett format till ett annat, t ex till mp3-format. Hur man gör beskrivs här...

https://support.apple.com/sv-se/HT204310

 

Och efter att låtarna är i mp3-format så är det bara att dra över till USB-minnet som vanligt.

Greejt Raphael. Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huk ER Gubbar och Kärringar..... För Djä. :devil: .ar fungerar det!

 

Lånade ett minne av en kompis, fick in några album genom att konvertera till mp3 och se på F.. det fungerar.

Nu får det bli inköp av fler USB-minnen från Kjell och Co. och inläggning av Musiken på dessa.

 

Ett Stort Tack för Alla Goda Råd, Ingen Nämnd och ingen Glömd!:bultandehjarta: :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huk ER Gubbar och Kärringar..... För Djä. :devil: .ar fungerar det!

 

Lånade ett minne av en kompis, fick in några album genom att konvertera till mp3 och se på F.. det fungerar.

Nu får det bli inköp av fler USB-minnen från Kjell och Co. och inläggning av Musiken på dessa.

 

Ett Stort Tack för Alla Goda Råd, Ingen Nämnd och ingen Glömd!:bultandehjarta: :D

 

:galetglad: Grattis! Nu har du lärt dig mycket om din dator och programmen! Nu kan du ge dig på svårare projekt! Sök på programmens hjälpfunktioner! testa, prova igen och ge inte upp.

Glöm inte att ha aktuell back-up på separat disk. Programmet Time Machine (som medföljer) är din vän!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

:galetglad: Grattis! Nu har du lärt dig mycket om din dator och programmen! Nu kan du ge dig på svårare projekt! Sök på programmens hjälpfunktioner! testa, prova igen och ge inte upp.

Glöm inte att ha aktuell back-up på separat disk. Programmet Time Machine (som medföljer) är din vän!

 

Burr.. Nej nu får det vara Stopp med dator grejor ett tag.. :whistling: ..Märkligt att allt nytt är så mycket sämre än det som fanns tidigare?

som någon sa om datorn och skrivare... nu skall man först skriva in text i datorn sedan ladda en skrivare med papper och det behövs elektrisk ström för att

skiten skall fungera.. <_< .. med en hederlig skrivmaskin satt man i ett pappersark och... texten kom ut samtidigt som man tryckte på tangenten... ingen elström behövdes om man nu inte ville ha en sådan maskin.

Time machine har jag aldrig hört talas om. Skall det finnas i Mac:en? Har förresten en Bok som följde med datorn vid köpet, 270 sidor av vägledning som inte säger ett dugg om hur saker skall göras, som detta med USB-minnen, konvertera filer m.m .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har förresten en Bok som följde med datorn vid köpet, 270 sidor av vägledning som inte säger ett dugg om hur saker skall göras, som detta med USB-minnen, konvertera filer m.m .

Om en bok ska innehålla vägledning till alla slags saker man kan göra med en dator räcker nog inte ens 270000 sidor. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TimeMachine är Macs inbyggda program för säkerhetskopiering. Symbolen för det är en urtavla med en pil som går motsols. Finns högst upp i menylisten bredvid klockan. Eller så hittar du det i Systeminställningar - TimeMachine. Detta program behöver en extern hårddisk för att fungera. Du kopplar in den externa hårddisken, du startar TimeMachine (klicka på TimeMachine och välj På). Sen sköter TimeMachine sig själv. Den gör en kopiering en gång i timmen på det som har förändrats / är nytt sedan sist, så den är alltid uppdaterad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raphael, kopieras allt på datorn? som alla bilder, dokument m.m automatiskt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raphael, kopieras allt på datorn? som alla bilder, dokument m.m automatiskt?

Ja, allt som ligger på din hårddisk. Det är det som det fina i kråksången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...