Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

USB-minnen


K-re

Rekommendera Poster

Har haft Mac i 4 år men ännu inte blivit vän med denna komplicerade apparat, hade windows tidigare

och upplevde den som Mycket mer logiskt upplagd.

Mac är ju så Infernaliskt Komplicerad när man skall göra något extra. :devil:

med ”W” fanns allt lätthittat logiskt på skrivbordet! åtminstone det jag behövde.

 

Nu till Problemet: Hur i Hel...e Formaterar jag USB-minnen, som vanligt funkar inget på Mac som funkar överallt annars

utan att extra arbete måste ske, men, Hur gör jag? I praktiken? :evilgrin:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.pcadvisor.co.uk/how-to/storage/how-format-usb-stick-on-mac-3434423/

 

Ska du bara ha den till Mac, välj i stället Mac OS Extended (Journalförd).

Ska du ha till både Mac och Windows, välj exFAT

Bara om du ska ha den till TV eller liknande ska du ha FAT (FAT32).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkelt om man kan Grekiska :D

Hur gör jag i Praktiken, sätter i Minnet i USB-porten... sedan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska du ha den till? Bara till Mac? Både Mac och Windows? Eller ska du ansluta den till icke-datorer, som en smart-TV, exempelvis?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte mig i min enfald överföra musik från iTunes för att spela av i Bilen.

Men det kan man nog glömma!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha Ja, då har jag genomfört vad som stod i den länk Du angav Support ....HT201909.. får nu hoppas jag kan överföra det jag vill också ? :totaltgalen:

 

Tack för Hjälpen så länge :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska ha den i bilen måste nog ha FAT32. Kolla vad bilen ska ha i termer av diskformat och filformat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag ändå frågar.. hur får jag överföringen från iTunes till USB att fungera..... tänkte ägna eftermiddagen åt detta, bättre att fråga i tid :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror dels på vad du har din musik i för format (mp3, AAC eller Apple Lossless, bara för att ta några exempel) och dels beror det (som sagt) på vad bilen stödjer för format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skivorna var Runda :hihihi: det är det format jag vet. lade in musiken för länge sedan på iTunes, har nu bytt bil och i den finns ingen CD-spelare (otroligt men sant) bara dessa USB uttag vilket innebär att Inget som fungerat tidigare fungerar i dag. Går inte ens att köpa musik i en affär idag ?! vilket för en åldring som jag verkar helt vansinnigt :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte din bilstereo blåtand?

Då kan du synka in musiken i telefonen och streama den till stereon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

köpa cd-skivor? jodå. https://www.ginza.se/ eller hellre över disk: https://www.bengans.se/sv/info/vara-butiker-oppettider.html eller varför inte i kulturstaden Umeå: https://www.hitta.se/burmans+musik+ab/ume%C3%A5/zzxxj5XXX4

 

Angående bilmusiken: följ Tellys råd. Kolla vad bilen kräver för format på minnet: troligen FAT 32.

Kolla sedan vilka musikformat bilen kan spela upp, mp3 och några till brukar det vara.

Konvertera sedan din önskade iTunesmusik till det formatet och lägg på USB-stickan. Eller rippa några skivor i önskat format och lägg på USB.

Om nu inte bilen har bluetooth.

Om du anger bilstereons namn,version kanske någon här har erfarenhet av just den och kan berätta. kanske finns 3,5 mm audioingång också?

 

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereon är en Kia standard 2017 något namn hittar jag inte, ska gå att spela mp3 och alla andra!

 

Har nu kollat på Nätet i handboken.

Stöder MPEG 1 audio Lager 1

MPEG 2 audio Layer 3

MPEG 2,5 audio Layer 3

 

Windows media audio 7.x & 8.x

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kia har många standardbilar 2017, tveksamt om alla har exakt samma ljudanläggning. Därför svårt att ge exakta råd. Framgår inte heller vilken macOS eller iTunesversion du använder.

Sätt i USB-minne i USB-port i datorn. I Sierra 10.12.3 gå till Program-mapp, klicka på Verktygsprogram, välj Skivverktyg, välj ditt USB-minne markera det.

Välj Radera (står i överkanten). Då kommer en ruta fram: vill du radera osv. markera då format MS-DOS (FAT). Klicka på radera. Då är ditt USB-minne formaterat. Vill du ge pinnen ett namn kan du göra det genom att i vänsterspalten av Skivverktyg se till att aktuell volym är markerad, högerklicka, välj byt namn och skriv det du önskar. Enter.

Då är ditt USB minne formaterat.

Ditt USB-minne ska nu synas på skrivbordet.

Starta iTunes. Gå till en spellista du gillar, markera de låtar du vill ha, dra dem (håll musens vänsterknapp nedryckt) till symbolen för ditt USB-minne på skrivbordet, släpp. Låtarna ligger på pinnen.

Högerklicka på symbolen, välj mata ut. Du kan ta pinnen, gå till bilen och njuta!

 

https://forum.macworld.se/topic/130783-foera-oever-laatar-fraan-itunes-till-ett-usb-minne/

 

 

Keep on rocking!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tack för alla råd & tips om USB-minnen, fick inte tid att göra något igår, hoppas jag kan i dag :sleeping:

 

Rotmos Rock... det är Musik det, Owe var/är Fantastisk Artist! Helt i klass med Jerry!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för övrigt Zafari som webbläsare, iTunes 12.5.5.5 står det, vet inte vad det innebär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är Bara att konstatera att antigen är jag Dum :whistling: (mycket troligt) :dumstrut: eller så blir det att byta dator till windows!

 

Markerar Album, (har testat med separata låtar också) med vänster musknapp, drar till USB ikonen, släpper och inget händer!

Fortfarande 32,51 Gb ledigt på minnet! efter att dragit 12 album till ikonen.

 

Gick trots allt ner och testade i bilen... Formatet stöds inte enligt skärmen. :superirriterad:

 

THE END!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The end? Kommer du inte ihåg Churchill: this is not the end, It s not even the beginning of the end. It s the end of the beginning

 

Och du har formaterat USB minnet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dator beteckning efterfrågades tidigare Mac OS X YOSEMITE Safari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dator beteckning efterfrågades tidigare Mac OS X YOSEMITE Safari

 

 

Det där är ingen datorbeteckning alls utan namnet på vilket OS och webbläsare du har.

Utan det ska se ut såhär.

post-45175-0-41426900-1488702727_thumb.png

 

Men det är av underordnad betydelse för hanteringen av hur man exporterar musik från iTunes till ett USB-minne har varit lika så länge jag kan minnas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markerar Album, (har testat med separata låtar också) med vänster musknapp, drar till USB ikonen, släpper och inget händer!

 

 

Jag har visserligen bara testat separata låtar, men:

När du drar så ska du få en röd cirkel med antalet låtar. Den cirkeln följer med markören.

När du har markören ovanpå USB-minnet så ska du få en grön cirkel med ett + inuti.

 

Kan du i Finder dra någon fil (vilken som helst) till USB-minnet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt behövs ingen särskild formatering av USB-minnet, de man köper i butik är redan formaterade i FAT-format som Mac skriver och läser utan problem. Så jag förstår inte problemet du har. Det ska bara vara att dra över, det fungerar varje gång för mig och jag har Sierra med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltid bra att ha som rutin att formatera om (alla) USB-sickor, minneskort, externa diskar osv, när man köper nya. :crossfingers: :crossfingers: :crossfingers: Det tar inte många minuter att göra.

Då vet man exakt vad man har/får. :yeahbaby:

 

Skulle aldrig lita på en förformatering - inte ens om det var HFS+.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden startade med frågan: hur formaterar man USB-minne. Därför svarade jag på det, tänkte att det kanske var krypterat eller hade småprogram från tillverkaren som TS ville bli av med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...