Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ta bort prenumererad kalender i iOS


KMN

Rekommendera Poster

Jag har en prenumererad kalender, Svenska helgdagar, i Kalender på både min iPhone och iPad. Hur kan jag ta bort den?

Annars administreras ju de prenumererade kalendrarna i macOS, men där finns den inte i alla fall inte synlig.

Den ligger inte under iCloud-rubriken utan under Annan, tillsammans med Födelsedagar. Det går att bocka av den så att den inte syns i Kalender, men hur blir jag av med den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som har en aning om hur man avslutar prenumeration på en kalender?

Jag trodde att det var jag som missat någon enkel funktion…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som har en aning om hur man avslutar prenumeration på en kalender?

Jag trodde att det var jag som missat någon enkel funktion…

Det är det säkert, men det har bara gått 4 tim sen du frågade. :ThumbsUp: Det kommer nog.

 

Själv vet jag inte vad det är, då jag varken använder kalender el har en iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det säkert, men det har bara gått 4 tim sen du frågade. :ThumbsUp: Det kommer nog.

 

Själv vet jag inte vad det är, då jag varken använder kalender el har en iPhone.

 

Tack för ditt svar! Skönt att veta att man inte ropar i öknen…

Du har säkert rätt i att jag är väl hialös när det gäller att få svar.

Möjligen har jag också en orealistisk syn på de kunniga medlemmarna här; att de bara sitter och väntar på att få svara på Apple-relaterade frågor. Men min erfarenhet från ”tramset” i Papperskorgen är att det går väldigt snabbt att få respons då det gäller det mesta från reflexiva verb, religionsfrågor och nyheter till partipolitik och transfereringssystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man avslutar prenumerationen i programmet Kalender i Mac OS. Högerklicka på kalendern och välj som dumpen visar.

 

post-28798-0-05722700-1488543877.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men den finns inte med i Kalender i macOS…

Jag förutsätter förstås att du synkar Kalendrar via Systeminställningar > Icloud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det gör jag. Men den här ligger inte under iCloud utan under Annan. Precis som på din bifogade bild (fast i macOS heter det ”Annat” i iOS ”Annan”).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju minst sagt skumt att man kan starta prenumerationer i iOS, men inte avsluta dem.

Jag misstänker att det finns iPhone-användare som inte ens har en mac och därför har behov av att administrera sina kalendrar utan att gå via macOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det gör jag. Men den här ligger inte under iCloud utan under Annan. Precis som på din bifogade bild (fast i macOS heter det ”Annat” i iOS ”Annan”).

Har du slagit på synkning via Icloud av Kalendrar i din Iphone?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. Och alla iCloud-kalendrar synkar – de som läggs till i macOS dyker upp i iOS och de som tas bort försvinner där. Så det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade igen (brukar inte synka Icloud alls) och ser att helgdagar är fristående i Iphone. Så den är nog "default" i Iphone men inte i Mac OS.

 

post-28798-0-62927000-1488544983_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte du heller ta bort den? I äldre versioner av iOS fanns ju möjligheten att Radera, längst ned om man gick in via i:et (det röda, i cirkeln).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte du heller ta bort den? I äldre versioner av iOS fanns ju möjligheten att Radera, längst ned om man gick in via i:et (det röda, i cirkeln).

Nej, det är default med helgkalender. Om jag ändrar språk (brittisk engelska) och region (U.K.) så får jag den brittiska helgkalendern. Se dump.

 

post-28798-0-52998400-1488545347_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha! Då vet jag i alla fall varför jag inte kan ta bort den – även om det är ett smått störande faktum.

Du ska ha stort tack för ditt engagemang, Alix!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha! Då vet jag i alla fall varför jag inte kan ta bort den – även om det är ett smått störande faktum.

Du ska ha stort tack för ditt engagemang, Alix!

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Jag har en prenumererad kalender, Svenska helgdagar, i Kalender på både min iPhone och iPad. Hur kan jag ta bort den?

Annars administreras ju de prenumererade kalendrarna i macOS, men där finns den inte i alla fall inte synlig.

Den ligger inte under iCloud-rubriken utan under Annan, tillsammans med Födelsedagar. Det går att bocka av den så att den inte syns i Kalender, men hur blir jag av med den?

 

Hej, jag letade efter just detta problem och hittade ett svar från 2010 som löste det! (Då såg menyn lite annorlunda ut så här en modifierad version).

 

Gå till Inställningar > Konton och lösenord > Prenumererade kalendrar. Där tar du bort dem. Ligger helt ologiskt placerat …

 

Med vänlig hälsning en som är glad att slippa Friskis & Svettis kalender. :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...