Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp att välja MacBook Pro


benganb12

Rekommendera Poster

Hej, behöver köpa ny dator. Den ska användas till att se på film, surfa, använda Lightroom och ibland Photoshop men på enkel amatörnivå. Har nu letat runt och undrar, kommer jag att märka någon skillnad mellan dessa två när jag kollar mina bilder? (Förutom skärmstorleken, tänker komplettera med en separat skärm framöver)

 

15" 2,6Hz i7 16MB 512 MB Radeon Pro 450/2GB

 

13" 2,9Hz i5 16MB 512 MB Intel Iris Graphics 550

 

16 MB RAM är givet, bilder och filmer behöver jag lagra på externa diskar, 512MB på i lagring känns ändå som ett måste, eller?

 

Tacksam för svar ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15-tummarna har mycket mera kräm än 13-tummarna, rent allmänt. Det är verkligen inte bara skärmstorleken som skiljer.

 

Själv skulle jag satsa på 16 GB respektive 512 GB, och inte bara MB ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För dina behov räcker 13" utmärkt. Och istället för Photoshop skulle jag föreslå Affinity Photo eller Pixelmator, de nyttjar datorn bättre än Adobes mjukvaror gör. Skulle du hålla på med film/videoredigering eller avancerad musikproduktion så 15", där behövs extra krämen. Men för kolla film, surfa, enklare bildbehandling etc.. jag säger 13"..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bärbarheten är ju också en aspekt. Misstänker att det skiljer en del i "känslan" av att bära omkring på de två datorerna (vikt och mått kan man däremot kolla i specifikationerna).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du ser på bilden är det nästan ingen ide att feta upp 13" processormässigt då skillnaderna är försumbara. Sen är hoppet till 15" typ 75% mer kräm och fyra riktiga kärnor vilket kommer att kännas som en raket i jämförelse med 13" och kommer att räcka i många år fler än 13". Den mest maxade 13" är ändå inte i närheten av den billigaste 15". Man får lätt intrycket av att det är samma dator i två storlekar. Men 13" borde inte heta Pro då det skiljer enormt mycket mellan dem.

...

Men behöver du 15"?

post-363-0-97974200-1488366876.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden är inte alls försumbar. Om man jämför den 13-tum 4-portars så är den snabbaste 8 % snabbare än den långsammaste. Motsvarande för 15-tum är ca 10 %. Inget av detta är försumbart, men som vanlig användare kommer du inte märka någon skillnad. Där är responstid i GUI etc viktigare, och för det behövs ingen snabb dator.

 

Den vanliga användaren behöver i min mening inte bry sig så mycket om fart. Välj 15-tum om du jobbar mycket bärbart och behöver skärmyta.

 

15-tum har mycket bättre ljud vilket är trevligt om man kollar på film.

 

Personligen tycker jag att 13-tummaren är skönare att skriva på eftersom att handlederna inte hamnar på en kant. Å andra sidan är 15-tummaren enklare ATG skriva på i sängen om man har datorn på högkant mot böjda knän.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden är inte alls försumbar. Om man jämför den 13-tum 4-portars så är den snabbaste 8 % snabbare än den långsammaste. Motsvarande för 15-tum är ca 10 %. Inget av detta är försumbart, men som vanlig användare kommer du inte märka någon skillnad.

 

Ja hur menar du egentligen och på vilket sätt skiljer det sig från vad jag skrev? Det finns ingen människa eller applikation som överhuvutaget drar nytta av 8% mer. Det är enbart ett teoretiskt tänk. Dessutom är värdena genomsnittliga sammanfattningar av mera varierande tester. Med tanke på att Apple saftar på priserna när man kryssar i en kraftfullare processor, är det mer eller mindre bortkastade pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, för snabba svar. Ska tänka på GB i fortsättningen. Om jag fattat det hela rätt så behöver jag mest tänka på Ram och lagring (GB) i första hand, skärmstorlek i andra hand och knappast bry mig om processorhertz och grafikkort.

Då känns det som 15" blir bra i många år framöver, den börjar på 16GB Ram och kassan avgör storleken på lagringen.

Rätt tänkt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk 13" bra dator, 15" mycket bättre dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag slog själv till på en trettontummare (minsta processor med 16 GB ram och 500 GB hårddisk). Jag gick från en 2012'a med typ samma specar från den tiden (uppgraderad med SDD). För mig blev skillnaden gigantisk naturligtvis. Jag velade mellan 13" och 15" men bestämde mig till slut för den mindre mest beroende på storleken och smidigheten. Även här är skillnaden gigantisk jämfört med 2012'an. Sammanfattningsvis så räcker den bra för mig som kör mest Logic, surfar och kollar film. Ett tips om du vill hitta till bra pris är att kolla på Macoteket som har en kampanj just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, för alla råd och synpunkter. Det får bli en 15" men låter det sätta sig några dagar innan köp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...