Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Från 10.6.8 till Sierra


Mons

Rekommendera Poster

Ollie Williams

Har 10.7.5 och har inte haft 10.6.8 på den här datorn, beklagar om jag rört till tråden. Länken är ok, men jag kan inte uppdatera till El Capitan från 10.7.5.

Ja då har jag nog tyvärr inte så mycket mer tips att komma med.

 

Ett tips är att alltid "köpa" (de är gratis) och ladda ner Apples nya versioner av Mac OS när de släpps. Inte för att installera dem utan för att ha dem i sina köp för att kunna installera senare om/när man behöver. Då har man gott om handlingsfrihet senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länken fungerar tyvärr inte. Om man använder någon annans Apple ID, blir det inte problem vid ev säkerhets uppdateringar, senare? Eller måste man då göra samma sak igen?

 

 

Länken fungerar men köpet/installationen (av OS X El C.) kan inte utföras därifrån.

 

Klicka då istället på Köpt och ev logga in med ditt (eller kompisens) Apple ID för att få listan av gjorda inköp på App Store.

 

OS X El Capitan dyker då upp (?) med knapp Hämta längst till höger. Står det däremot Installera på knappen, betyder det att installationen kan ske direkt (och automatiskt) efter nedladdningen.

 

Klicka Hämta och om beskedet blir att El C. inte kan installeras men kan hämtas ändå, kör då på det.

Installationsfilen (6,2 GB) hämtas till mappen Program och ska automatiskt starta installationsprocessen när hämtningen är klar. Du kan se filen som "OS X El Capitan" under själva hämtningen. Och här kan det bli lite lurigt, nämligen att omifall Installeraren av någon anledning inte vill/kan installera, utan stänger ner sej och "är borta", finns den ändå kvar på datorn... men har bara bytt namn till "Installera OS X El Capitan" och således hittas under "I" (även sökbar i Spotlight).

 

Installationsfilen/systemet kan nu installeras på vilken kompatibel Mac som helst. Om det inte installeras på den Mac som nedladdning skedde från, kan det istället installeras via en annan Mac (då får väl kompisen göra jobbet som beskrivits ovan).

Eller via en USB-sticka. Instruktioner hur man gör en sådan söker du bara på forumet eller googlar på "el capitan på usb-sticka" - typ.

 

Slutligen, ang din undran över (o)tänkbara problem med någon annans Apple ID, vid ev senare säkerhetsuppdateringar osv, behöver du inte bekymra dej för - kommer inte att hända. Säkert... (ja, ok, nästan då).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

 

Länken fungerar men köpet/installationen (av OS X El C.) kan inte utföras därifrån.

 

Klicka då istället på Köpt och ev logga in med ditt (eller kompisens) Apple ID för att få listan av gjorda inköp på App Store.

 

OS X El Capitan dyker då upp (?) med knapp Hämta längst till höger. Står det däremot Installera på knappen, betyder det att installationen kan ske direkt (och automatiskt) efter nedladdningen.

 

Klicka Hämta och om beskedet blir att El C. inte kan installeras men kan hämtas ändå, kör då på det.

Installationsfilen (6,2 GB) hämtas till mappen Program och ska automatiskt starta installationsprocessen när hämtningen är klar. Du kan se filen som "OS X El Capitan" under själva hämtningen. Och här kan det bli lite lurigt, nämligen att omifall Installeraren av någon anledning inte vill/kan installera, utan stänger ner sej och "är borta", finns den ändå kvar på datorn... men har bara bytt namn till "Installera OS X El Capitan" och således hittas under "I" (även sökbar i Spotlight).

 

Installationsfilen/systemet kan nu installeras på vilken kompatibel Mac som helst. Om det inte installeras på den Mac som nedladdning skedde från, kan det istället installeras via en annan Mac (då får väl kompisen göra jobbet som beskrivits ovan).

Eller via en USB-sticka. Instruktioner hur man gör en sådan söker du bara på forumet eller googlar på "el capitan på usb-sticka" - typ.

 

Slutligen, ang din undran över (o)tänkbara problem med någon annans Apple ID, vid ev senare säkerhetsuppdateringar osv, behöver du inte bekymra dej för - kommer inte att hända. Säkert... (ja, ok, nästan då).

 

 

Bra tillägg!

 

Och om det sista du skrev. Nej, jag har inte heller uppfattat det som ett problem. Speciellt inte om du inte är inloggad som någon annan när du väl installerar. När det gäller just mac OS verkar Apple inte lagt någon energi på att knyta installationsfilen till ett specifikt Apple ID.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nerladdningen fungerade perfekt. Nu måste jag fundera om jag verkligen vill installera El Capitain. Undrar hur många av mina program inte längre kommer att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nerladdningen fungerade perfekt. Nu måste jag fundera om jag verkligen vill installera El Capitain. Undrar hur många av mina program inte längre kommer att fungera.

 

Beror på från vilket OS X du ska uppgradera och vilka program du har. Apples basprogram uppdateras och fungerar. Men program från andra tillverkare är det inte lika säker med. Det kanske inte finns drivrutiner till kopiatorer, scannrar mm. Man får helt enkelt göra en lista och leta och bocka av. Samt fråga här på forumet om man går bet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple gjorde ett teknikskifte från IBM-processorer ( PowerPC ) till Intel ( Core, Core Duo, i5, i7 osv ) och OS X 10.6.8 är det sista OS X som klarar av att köra program som är gjorda för PowerPC. De kommer inte att fungera längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nerladdningen fungerade perfekt. Nu måste jag fundera om jag verkligen vill installera El Capitain. Undrar hur många av mina program inte längre kommer att fungera.

När jag gick från 10.5.8 -> 10.7 ställdes jag inför samma dilemma. Men de allra flesta program finns i nyare versioner &/el att det finns bra/bättre alternativ.

 

Det som kan vara lite knivigt är väl om man har en äldre skrivare/scanner med tillhörande PPC-program. För att få de att fungera hittade jag SANE, och det finns andra alternativ med. Har skaffa ny skrivare/scanner sen dess - så nu är det lungt. Det enda jag inte fick med var några plugins till Photoshop som var PPC. Hade ingen lust att köpa om dem på nytt.

 

Det andra kan väl vara om du kör specifikt gamla Appleprogram, som bara finns/fanns till OS X och PPC. Det finns nyare alternativ. Svårtigheten är väl att kunna konvertera sina filer dit bara.

 

Ett alternativ kan ju vara att installera OS X och sen kör du 10.6 i t ex VirtualBox. Ett annat, att du letar upp en begagnad mini med PPC. En sån kan man hitta för ett par 3 hundra. :) Så har man den som backup/fallback till sina tidigare arbeten man gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag gick från 10.5.8 -> 10.7 ställdes jag inför samma dilemma. Men de allra flesta program finns i nyare versioner &/el att det finns bra/bättre alternativ.

Det som kan vara lite knivigt är väl om man har en äldre skrivare/scanner med tillhörande PPC-program. För att få de att fungera hittade jag SANE, och det finns andra alternativ med. Har skaffa ny skrivare/scanner sen dess - så nu är det lungt. Det enda jag inte fick med var några plugins till Photoshop som var PPC. Hade ingen lust att köpa om dem på nytt.

Det andra kan väl vara om du kör specifikt gamla Appleprogram, som bara finns/fanns till OS X och PPC. Det finns nyare alternativ. Svårtigheten är väl att kunna konvertera sina filer dit bara.

Ett alternativ kan ju vara att installera OS X och sen kör du 10.6 i t ex VirtualBox. Ett annat, att du letar upp en begagnad mini med PPC. En sån kan man hitta för ett par 3 hundra. :) Så har man den som backup/fallback till sina tidigare arbeten man gjort.

Men 10.68 fungerar väl inte under Virual Box ?

Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hansjacobsson

El Capitan länken funkade inte för mig! Har prövat från Sierra och Mavericks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

El Capitan länken funkade inte för mig! Har prövat från Sierra och Mavericks.

 

Vad får du för felmeddelande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hansjacobsson

Har igång sierra nu. OS X kan inte installeras på "iMac" eftersom macOS-versionen är för ny. Kommer inte ihåg vad det stod i mavericks, får kolla nästa gång jag är påloggad där!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hansjacobsson

Jag visste inte tidigare om att man var tvungen att ladda ner varje Mac OS för att senare ha tillgång till dom! Men det vet jag nu den hårda vägen. Har bara tillgång till Mavericks och Sierra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac App Store visar bara det senaste OS X som fungerar med ens dator, om man inte har köpt/laddat hem tidigare versioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte installera ett äldre Mac OS över ett nyare, om du vill till ett äldre så får du radera (formatera) hårddisken först. Då kan du installera ett äldre om din dator klarar det. Men du förlorar dina program och dokument om du raderar/formaterar hårddisken. Observera - om du använder TimeMachine för säkerhetskopiering så kan du inte hämta in en säkerhetskopia till ett äldre system än säkerhetskopian gjordes för. Så har du en TimeMachine från Sierra så kan du inte hämta in den i El Capitan. Det är bara tvärtom som går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Undrar hur många av mina program inte längre kommer att fungera.

 

Såhär kan du kolla vilka som är Power PC program och därmed inte längre funkar.

 

http://osxdaily.com/2011/07/15/how-to-check-if-applications-are-incompatible-with-mac-os-x-lion/

 

Sedan får du nog ta program för program och kolla senaste versionerna på utvecklarnas sidor.

 

Du kan också kolla här.

 

https://roaringapps.com/apps

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

 

 

Länken fungerar men köpet/installationen (av OS X El C.) kan inte utföras därifrån.

 

Klicka då istället på Köpt och ev logga in med ditt (eller kompisens) Apple ID för att få listan av gjorda inköp på App Store.

 

OS X El Capitan dyker då upp (?) med knapp Hämta längst till höger. Står det däremot Installera på knappen, betyder det att installationen kan ske direkt (och automatiskt) efter nedladdningen.

 

Klicka Hämta och om beskedet blir att El C. inte kan installeras men kan hämtas ändå, kör då på det.

Installationsfilen (6,2 GB) hämtas till mappen Program och ska automatiskt starta installationsprocessen när hämtningen är klar. Du kan se filen som "OS X El Capitan" under själva hämtningen. Och här kan det bli lite lurigt, nämligen att omifall Installeraren av någon anledning inte vill/kan installera, utan stänger ner sej och "är borta", finns den ändå kvar på datorn... men har bara bytt namn till "Installera OS X El Capitan" och således hittas under "I" (även sökbar i Spotlight).

 

Installationsfilen/systemet kan nu installeras på vilken kompatibel Mac som helst. Om det inte installeras på den Mac som nedladdning skedde från, kan det istället installeras via en annan Mac (då får väl kompisen göra jobbet som beskrivits ovan).

Eller via en USB-sticka. Instruktioner hur man gör en sådan söker du bara på forumet eller googlar på "el capitan på usb-sticka" - typ.

 

Slutligen, ang din undran över (o)tänkbara problem med någon annans Apple ID, vid ev senare säkerhetsuppdateringar osv, behöver du inte bekymra dej för - kommer inte att hända. Säkert... (ja, ok, nästan då).

 

Tack för infon fungerade fint, valde att plocka ut på usb med diskmaker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Länken fungerar men köpet/installationen (av OS X El C.) kan inte utföras därifrån.

 

Klicka då istället på Köpt och ev logga in med ditt (eller kompisens) Apple ID för att få listan av gjorda inköp på App Store.

 

OS X El Capitan dyker då upp (?) med knapp Hämta längst till höger. Står det däremot Installera på knappen, betyder det att installationen kan ske direkt (och automatiskt) efter nedladdningen.

 

Klicka Hämta och om beskedet blir att El C. inte kan installeras men kan hämtas ändå, kör då på det.

Installationsfilen (6,2 GB) hämtas till mappen Program och ska automatiskt starta installationsprocessen när hämtningen är klar. Du kan se filen som "OS X El Capitan" under själva hämtningen. Och här kan det bli lite lurigt, nämligen att omifall Installeraren av någon anledning inte vill/kan installera, utan stänger ner sej och "är borta", finns den ändå kvar på datorn... men har bara bytt namn till "Installera OS X El Capitan" och således hittas under "I" (även sökbar i Spotlight).

 

Installationsfilen/systemet kan nu installeras på vilken kompatibel Mac som helst. Om det inte installeras på den Mac som nedladdning skedde från, kan det istället installeras via en annan Mac (då får väl kompisen göra jobbet som beskrivits ovan).

Eller via en USB-sticka. Instruktioner hur man gör en sådan söker du bara på forumet eller googlar på "el capitan på usb-sticka" - typ.

 

Slutligen, ang din undran över (o)tänkbara problem med någon annans Apple ID, vid ev senare säkerhetsuppdateringar osv, behöver du inte bekymra dej för - kommer inte att hända. Säkert... (ja, ok, nästan då).

 

Ett stort tack (om än lite sent) för infon det fungerade fint, men tyvärr blev det problem när jag säkerhets uppdaterade idag , så nästan då. Startade en tråd om problemet https://forum.macworld.se/topic/182163-ikoner-i-dock-och-finder-borta-efter-saekerhets-uppdatering-av-el-cap/. Om man nu blir tvungen att ominstallera från usb, finns det då något man kan göra för att undvika att samma problem uppstår igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett stort tack (om än lite sent) för infon det fungerade fint, men tyvärr blev det problem när jag säkerhets uppdaterade idag , så nästan då. Startade en tråd om problemet https://forum.macworld.se/topic/182163-ikoner-i-dock-och-finder-borta-efter-saekerhets-uppdatering-av-el-cap/. Om man nu blir tvungen att ominstallera från usb, finns det då något man kan göra för att undvika att samma problem uppstår igen?

 

 

Vad bra att det fungerade för dej, även om känslan verkar vara lite "nästan då". Har kollat den andra tråden och uppfattar väl att problemet löste sej till slut, eller? Ibland är "nästan då" good enough", väl i brist på bättre, kanske ;)

 

Det kan vara riktigt marigt att hitta direkt anledning till att saker trilskas eller går fel. Operativsystemen är idag så enormt komplexa, samtidigt som användarna håller på med massa oidentifierbart skit i (och med) sina datorer, oftast nästan utan baskunskap om, eller ens minsta intresse för tekniken, så egentligen är det väl riktigt märkligt att saker fungerar, eller "just works", som i Apples gamla slogan. Deras nya slogan kanske borde bli "It just works... almost" ;)

 

Vid uppdateringar är det således mycket som kan strula, så det är önskvärt att sopa (curla) så mycket man kan och förstår innan man "tar språnget". Uppdatera alla appar som går att uppdatera är vettigt. Köra "maintenance" (daily, weekly, monthly) är också rätt bra att göra, men kräver mjukvara som ju inte alltid går att få tag på gratis/billigt. Begreppet "behörighetsreparation" lär kanske ha nämnts sådär tjugotusen gånger eller ännu fler i forumet - svunna tiders dundermedicin-panaceum ;) som botade allt (nästan då) och som fått somliga att vakna ur sina värsta nattmaror med ångestvrål ur de stumma läpparna "har jag kört mina dagliga Reparera behörigheter idag?!?!?!", men som faktiskt idag inte längre ens finns i macOS Sierras Skivverktyg. Behövs inte, har aldrig riktigt behövts, egentligen.

 

Men "cache cleaning" är viktigt, tror jag (på riktigt), ja kanske allra viktigast, så att köra förebyggande cacherensande "Säkert läge" med efterföljande vanlig omstart kan reducera många felkällor som annars kunde störa uppdateringsprocessen. Kanske Skivkontroll också då, "för säkerhets skull", när man ändå håller på ;)

 

Inget av ovanstående ger dock någon som helst garanti... ändå brukar det alltid till slut bli bra ändå (ja, ok, nästan då).

 

Lycka till! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...