Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur importera LP på bästa sätt


Telly82

Rekommendera Poster

Jag har köpt en Thorens MM-008 ADC för att digitalisera mina LP-skivor. De flesta av dem finns inte att få tag på, varken som CD eller laglig nedladdning.

 

Jag kör Audacity och importerar 88,2kHz och 24 bitar. När jag redigerat färdigt och normaliserat ljudstyrkan så vill jag:

1. Få ut 16-bitars 44,1 kHz okomprimerat.

2. Få in 320kBs AAC till iTunes

 

Så hur gör jag det på bästa sätt?

 

(Om jag drar in AIFF-filerna till iTunes så läggs de in som de är. De konverteras inte som de gör när jag rippar en CD.)

(AIFF-filerna har för övrigt fel samplingsfrekvens (88,2 kHz))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dra in alla filer här och ställ in vad du vill ha.

 

http://online-audio-converter.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser att man inte kan koda till AAC dock. :( Men en massa annat. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan konvertera i iTunes, högerklick/sekundärklicka på spåret i iTunes så ska det komma upp en möjlighet för detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bränner du dina Aiff på ljud CD från iTunes så får du 16 bitar 44.1, iTunes gör om dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bränner du dina Aiff på ljud CD från iTunes så får du 16 bitar 44.1, iTunes gör om dem.

Jo, det stämmer.

Men jag kommer att behålla AIFF-filerna, bara inte i just iTunes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Om jag drar in AIFF-filerna till iTunes så läggs de in som de är. De konverteras inte som de gör när jag rippar en CD.)

(AIFF-filerna har för övrigt fel samplingsfrekvens (88,2 kHz))

Har aldrig varit med om att (aiff-)filerna konverteras bara för att man drar in dem. Bruka dra in en fil, markera den och en konvertera den till t ex mp3.

 

Importerar man en CD, så ligger den ju i iTunes (dyker upp i iTunes), fast på själva CD'n. Sen får man konvertera dem. Men det finns en iställning som gör att iTunes börjar importen direkt så fort man sätter in en CD. Jag kör med att visa den bara - du kanske har det mer automatiserat...

 

post-64246-0-22396100-1488077406_thumb.png

post-64246-0-79563800-1488077410_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig varit med om att (aiff-)filerna konverteras bara för att man drar in dem. Bruka dra in en fil, markera den och en konvertera den till t ex mp3.

 

Importerar man en CD, så ligger den ju i iTunes (dyker upp i iTunes), fast på själva CD'n. Sen får man konvertera dem. Men det finns en iställning som gör att iTunes börjar importen direkt så fort man sätter in en CD. Jag kör med att visa den bara - du kanske har det mer automatiserat...

 

attachicon.gifiTunes_CD_01.png

attachicon.gifiTunes_CD_02.png

 

Nja, det finns ju inställningar för hur filer ska importeras. Jag tänkte att de gäller väl filer som inte ligger på CD också. Men hej vad jag bedrog mig.

 

Om jag drar in AIFF-filerna så måste jag konvertera dem och då ligger de dubbelt, så jag måste då ta bort AIFF-filerna.

 

Vad gäller CD som konverteras låtarna till valt format oavsett om man väljer att importera direkt när man sätter in CDn eller man väljer att importera senare. När man sett att låttitlarna är korrekta, exempelvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det finns ju inställningar för hur filer ska importeras. Jag tänkte att de gäller väl filer som inte ligger på CD också. Men hej vad jag bedrog mig.

För filer utanför iTunes kan man ju alltid konverta dem till ljudfiler där om man vill. Finns i högerklicksmenyn (el finns att lägga till).

 

post-64246-0-52827500-1488092656_thumb.png

 

post-64246-0-94532800-1488092691.gif

 

Den iTunes Plus kanske kan vara nåt, el Apple Lossless.

 

- - -

 

Alternativt om du har ffmpeg installerat (finns om inte annat med i t ex Adapter)

ffmpeg -i "låt.aif" -ab 320k "låt.mp3"

Resultatet i iTunes sen blir:

post-64246-0-14762900-1458363609.png

 

Fördelen med den är att den tar i princip vad som helst som input. Brukar ha den om jag t ex tagit ner ett YouTube-klipp (flv, mk, mp4 osv), så blir det en (bra) mp3'a av den sen. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att konvertera utanför iTunes innebär ett extra steg, med en extra programvara och innebär dessutom att man måste radera de konverterade filerna efter import till iTunes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att konvertera utanför iTunes innebär ett extra steg, med en extra programvara och innebär dessutom att man måste radera de konverterade filerna efter import till iTunes.

Ja, jo så är det ju. Gäller ju alla filer utom de som ligger på CD/DVD då.

 

Tyckte i o f s att du skrev att du skulle behålla dem?

 

Men jag kommer att behålla AIFF-filerna, bara inte i just iTunes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jo så är det ju. Gäller ju alla filer utom de som ligger på CD/DVD då.

 

Tyckte i o f s att du skrev att du skulle behålla dem?

 

 

Ja, men jag måste ju kasta de AAC-filer som tredjepartprogrammet skapar på disken (efter import till iTunes). Annars har jag ju dem på två ställen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

 

Ja, men jag måste ju kasta de AAC-filer som tredjepartprogrammet skapar på disken (efter import till iTunes). Annars har jag ju dem på två ställen.

 

Kallas Backup ! Och sånt vet jag att du gillar ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det kallas dubletter när det ligger på samma hårddisk. Backup är när kopian finns på en annan lagring /plats än originalet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför använda 320 AAC i iTunes och sen dessutom spara AIFF-filerna? Använd Apple Lossless så har du både en viss kompression och framtidssäkert eftersom det är oförstörande format och du slipper sitta med dubbla filer. AIFF kan ju såvitt jag vet inte spara metadata så det är inget bra arkivformat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kallas Backup ! Och sånt vet jag att du gillar ;-)

 

:hihihi:

 

Nej, det kallas dubletter när det ligger på samma hårddisk. Backup är när kopian finns på en annan lagring /plats än originalet. :)

 

Ja, precis. De ligger ju på två ställen på samma disk.

 

Varför använda 320 AAC i iTunes och sen dessutom spara AIFF-filerna? Använd Apple Lossless så har du både en viss kompression och framtidssäkert eftersom det är oförstörande format och du slipper sitta med dubbla filer. AIFF kan ju såvitt jag vet inte spara metadata så det är inget bra arkivformat.

 

 

För att Apple Lossless tar så stor plats i min iPod, jämfört med AAC. iPoden är full nog som den är.

 

AIFF-filerna ligger på en extern disk för arkivering, inte i iTunes-biblioteket.

 

Och visst kan AIFF ta metadata. Jag knappar in album, artist, år och låttitel i Audacity. iTunes plockar upp det utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

För att Apple Lossless tar så stor plats i min iPod, jämfört med AAC. iPoden är full nog som den är.

 

 

Du kan ju ställa in att iTunes automatiskt konverterar ner till lämplig bithastighet när den synkar över till iPod/iPhone. Då tar det mindre plats i din iPryl men du har ändå full kvalitet i iTunes.

 

Och använder du Lossless i iTunes så behöver du inte ha kvar AIFF-arna över huvud taget. Bara se till att ditt iTunes-bibliotek har en ordentlig backup.

post-43620-0-37478000-1489384813_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du kan ju ställa in att iTunes automatiskt konverterar ner till lämplig bithastighet när den synkar över till iPod/iPhone. Då tar det mindre plats i din iPryl men du har ändå full kvalitet i iTunes.

 

Och använder du Lossless i iTunes så behöver du inte ha kvar AIFF-arna över huvud taget. Bara se till att ditt iTunes-bibliotek har en ordentlig backup.

Det var ju en tanke. Att konvertera ner låtarna har jag inte tänkt på (eller sett) att man kan göra.

 

Tack för tipset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...