Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPad air & hackad


Brownbear

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har en iPad air med wi-fi och simkort.

När jag använder safari och internet så skickar systemet ut spam till en större allmänhet med direkt information om vad jag gör på internet.

 

Åtminstone alla våra epostaddresser samt lösenord var hackade men det finns möjligen kanaler som skickar ut spam som jag inte känner till i och med att jag inte ännu sett spammen med egna ögon.

 

Hackern har också visat sig samt ser ut att ha exakt kännedom om vad jag gör på internet.

 

Problemet är bara det att detta problem har pågått en lång tid så även personer utanför vårt hushåll har användt vårt system. Med andra ord så är det inte lätt att byta alla lösenord samt stänga alla e-postadresser.

 

Exempel 1. Jag surfar på min iPad med simkorts funktionen på och min e-postadress xxxxx@gmail.com skickar då ut spam.

I detta exempel så är det lätt att stänga e-postadressen xxxxx@gmail.com och problemet är ur världen.

Men om möjligheten att stänga e-postadressen inte finns hur bryter man då förbindelsen / kontakten mellan min iPad och e-postadressen? I detta fall handlar det också om att bryta kontakten med hackern.

 

Med Vänlig Hälsning

Brownbear

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jag har en iPad air med wi-fi och simkort.

När jag använder safari och internet så skickar systemet ut spam till en större allmänhet med direkt information om vad jag gör på internet.

 

Åtminstone alla våra epostaddresser samt lösenord var hackade men det finns möjligen kanaler som skickar ut spam som jag inte känner till i och med att jag inte ännu sett spammen med egna ögon.

 

Hackern har också visat sig samt ser ut att ha exakt kännedom om vad jag gör på internet.

Safari är en webläsare - den skickar inget. Så frågan är väl vad (systemet) som skickar vad (spam) s a s? Systemet i sig skickar inget, och spam kommer via email.

 

Får en känsla av att “hackern” inte är en “hacker” utan någon du känner som vill j*vlas &/el göra livet surt för dig. Hackare brukar inte föra den typen av väsen av sig. OM du vet vem personen är. Samla så mycket information du har/kan och polisanmäl.... alt be dem om råd/hjälp. Det bör röra sig om dataintrång i någon form.

 

Om det är med WiFi du kör kan det lika gärna vara din WiFi-uppkoppling som är kass (läs dåligt gjord, svagtlösen, fel kryptering), som personen lyckats knäcka och på så sätt kan sitta och övervaka din trafik.

 

Problemet är bara det att detta problem har pågått en lång tid så även personer utanför vårt hushåll har användt vårt system.

 

Med andra ord så är det inte lätt att byta alla lösenord samt stänga alla e-postadresser.

Låt bli det. :) eller skaffa ett gästkonto ...om det går. Har ingen iPryl själv. Det finns även i iOS inställningar att sätta begränsning med PIN/lösen så ingen obehörig kan lägga ligga till emailkonton, installera program, messa osv osv.

 

Att byta alla lösen är inte svårt. :) På sin höjd lite jobbigt - i det här fallet ganska så jobbigt eftersom du behöver fixa om allt. Det är bara dina och ditt hushålls lösenord som är av värde. Resten av alla ev hittepåkonton andra lagt in osv. Dumpa dem! :crossfingers::yeahbaby:

 

Exempel 1. Jag surfar på min iPad med simkorts funktionen på och min e-postadress xxxxx@gmail.com skickar då ut spam.

I detta exempel så är det lätt att stänga e-postadressen xxxxx@gmail.com och problemet är ur världen.

Men om möjligheten att stänga e-postadressen inte finns hur bryter man då förbindelsen / kontakten mellan min iPad och e-postadressen? I detta fall handlar det också om att bryta kontakten med hackern.

 

Med Vänlig Hälsning

Brownbear

Vore jag dig, och var allvarligt orolig över hur det ser ut med konton i iPad'en, inkl WiFi osv.

 

Gör en backup, på allt.

Börja med WiFi'n. Nolla/reset'a din routern om du har en, eller den enhet som förser det trådlösa nätverket, och alla WiFi-konton i datorer och iPrylar. När du skapar nya lösenord - var noga med lösenorden, så de är långa och svåra.

Kolla vilken typ av WiFi du hade innan: WEP? WPA2? Använd alltid starkaste version.

 

Nollställ/fabriksåterställ/ominstallera precis allt på din iPad. Gör så mycket du kan offline, utan internet - hellre med simkortet än WiFI'n ...om det nu är den som är övervakad.

 

Uppdatera/rensa alla mailkonton med nya långa starka lösenord - radera alla konton som inte skall (el bör) vara där. Använd 2-stegsverifiering om det finns. Du byter lösen på mail-ISP'ens websida och sen i iPrylen.

 

AppleID... Gå till  sida och byt lösenord (&/el -ID).

 

För ala byten/uppdateringar av lösenord... anteckna på papper. De kan du skriva in senare i datorn. Har personen koll på vad du gör finns alltid risken att den även kommer åt de nya lösenorden då.

 

- - -

 

Problemet är bara det att detta problem har pågått en lång tid så även personer utanför vårt hushåll har användt vårt system.

Detta är såklart ett jätteproblem. Du(/ni) måste verkligen se över era rutiner hur ni (inte) tillåter andra att använda era saker. En iPryl är såklart en trevlig “liten leksak” som kan vara både trevligt och kul att sitta och pilla med. Men i o m att ni även har era mail och förmodligen annat viktigt i iPrylen, så är det också en del av era (privata) liv. Jmf: Man lånar man inte ut sin fru/man/sambo/partner bara sådär, och håller hårt i plånboken och inte behandlar den som en fritidsgård som olika personer, oavsett hur mycket man känner dem, kan använda lite som de själva vill.

 

Så enkelt eller inte... Gör om allt, byt allt. Och skaffa gärna en lösenordshanterare. En sån kan generera helt random jättlånga lösenord. T ex ett lösen på 64 tecken:

T;w9>.iU>oTMW9)wr)}\cWofd>hkX"^4nf\=Ve(*z58Y:{{6$K:]+.M!o4de<4d'

Aaaaningen bättre än password123, kanelbulle, minipad osv... :)

 

Eller 128, om man vill/behöver:

 

post-64246-0-44680100-1462454413_thumb.png

 

Med en lösenordshanterare behöver du inte komma ihåg några lösen - bara själva lösenordet du använder till själva lösenordshanteraren. Så, 1 långt bra och svårt att lägga på minnet.

 

- - -

 

Gå även igenom alla inställningar i din iPryl sen med vad du kan/bvill begränsa så andra inte kan hitta på saker med den. Det kommer säkert fler personer som har bättre koll på den biten hur man gör, och vilka inställningar som är bra att ha för att säkra upp den. :crossfingers:

 

Om nu personen har koll på allt du gör på nätet, kan den lika gärna ha koll på allt, maillösenord, -ID osv. Planera och förbered innan så du uppdaterar på ett bra säkert sätt.

 

Hoppas det löser sig. :crossfingers::yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...