Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iTunes, Apple Music och egenrippad musik samtidigt


Hummel

Rekommendera Poster

Stämmer det att man inte kan ha egenrippad musik i iTunes och synkronisera med iPhone om man prenumererar på Apple Music?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det stämmer inte. Du kan absolut ha det.

Men jag tror att du kanske tänker på funktionen iCloud musikbibliotek? Det är alltså en tilläggstjänst till Apple Music, som för över all musik till molnet och sen strömmas därifrån. Detta innebär att har du egenrippad musik så kommer den att sparas på iCloud med AAC 256 för att finnas tillgänglig på alla enheter. Om det är musik som redan finns på iTunes så ersätts den med iTunes-versionen (då sparar det utrymme för Apple om den redan finns på Apples servrar), om den inte hittas på iTunes så konverteras den om och sparas som AAC på iCloud.

Då kan man förstås fråga sig, varför skulle man vilja detta? Jo, du har ju begränsat utrymme i en iPhone och iPad etc. Med iCloud musikbibliotek så får du tillgång till hela ditt musikbibliotek som du har i datorn på dina andra enheter också, även sådant som inte får plats - för det strömmas från iCloud.

Tjänsten iCloud musikbibliotek kostar inget extra, men du avgör själv om du vill ha den tjänsten påslagen eller inte. Det går utmärkt att använda Apple Music utan iCloud musikbibliotek. Då synkar du din iPhone som vanligt och då har du bara tillgång till strömningstjänsten på Apple Music och radion.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar jag rätt att om jag aktiverat iCloud musikbibliotek så jag inte lägga till egenrippad musik (jag har svensk musik på cd som inte finns i Apple music i UAE)?

 

/Konfunderad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar jag rätt att om jag aktiverat iCloud musikbibliotek så jag inte lägga till egenrippad musik (jag har svensk musik på cd som inte finns i Apple music i UAE)?

 

/Konfunderad

 

 

Jo det kan du

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det kan du

Kanske dum fråga... Hur gör jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske har missförstått dig men vad är UAE?

 

Har man AM eller iTunes Match så är det bara att dra musiken till iTunes så den importeras så ska den sen dyka upp i alla enheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar jag rätt att om jag aktiverat iCloud musikbibliotek så jag inte lägga till egenrippad musik (jag har svensk musik på cd som inte finns i Apple music i UAE)?

 

/Konfunderad

 

Det som händer är att om iCloud musikbibliotek inte hittar din musik i iTunes Store, så kommer iCloud musikbibliotek att ladda upp din musik och omvandla den till AAC 256 och spara i iCloud musikbibliotek så den kan strömmas till alla enheter. Icloud musikbibliotek sparar alltså din egenrippade musik i AAC 256 format på iCloud, om den inte hittar den i iTunes.

 

Om dina egenrippade CD's hittas på iTunes så kommer den ta iTunes-versionen, om musiken inte hittas på iTunes så sparas din egenrippning i AAC 256 format på iCloud musikbibliotek.

 

Hoppas detta gör det tydligare. :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det som händer är att om iCloud musikbibliotek inte hittar din musik i iTunes Store, så kommer iCloud musikbibliotek att ladda upp din musik och omvandla den till AAC 256 och spara i iCloud musikbibliotek så den kan strömmas till alla enheter.

 

 

Njae musiken som ligger lokalt omvandlas inte utan bara den som laddas upp för att sen kunna streamas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske har missförstått dig men vad är UAE?

 

Har man AM eller iTunes Match så är det bara att dra musiken till iTunes så den importeras så ska den sen dyka upp i alla enheter.

 

UAE är förenade arabemiraten, bor i Abu Dhabi. För att kunna använda mitt lokala kreditkort så är mitt apple-ID kopplat till Förenade Arabemiratens App Store osv och inte den Svenska.

 

Det kopieras inte över till min telefon det som finns i mitt lokala iTunes bibliotek.

 

post-14614-0-07251100-1487776702_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det stämmer inte. Du kan absolut ha det.

 

Men jag tror att du kanske tänker på funktionen iCloud musikbibliotek? Det är alltså en tilläggstjänst till Apple Music, som för över all musik till molnet och sen strömmas därifrån. Detta innebär att har du egenrippad musik så kommer den att sparas på iCloud med AAC 256 för att finnas tillgänglig på alla enheter. Om det är musik som redan finns på iTunes så ersätts den med iTunes-versionen (då sparar det utrymme för Apple om den redan finns på Apples servrar), om den inte hittas på iTunes så konverteras den om och sparas som AAC på iCloud.

 

Då kan man förstås fråga sig, varför skulle man vilja detta? Jo, du har ju begränsat utrymme i en iPhone och iPad etc. Med iCloud musikbibliotek så får du tillgång till hela ditt musikbibliotek som du har i datorn på dina andra enheter också, även sådant som inte får plats - för det strömmas från iCloud.

 

Tjänsten iCloud musikbibliotek kostar inget extra, men du avgör själv om du vill ha den tjänsten påslagen eller inte. Det går utmärkt att använda Apple Music utan iCloud musikbibliotek. Då synkar du din iPhone som vanligt och då har du bara tillgång till strömningstjänsten på Apple Music och radion.

 

 

 

Har jag förstått det rätt med följande?

 

Då jag inte har obegränsad med data (1GB/månad) så ser jag det som att använda strömmande Apple Music inte är möjligt.

 

Med iCloud Music aktiverat kan jag ladda ner musik från Apple Music till telefonen. Men nu kan jag inte ha egenrippad musik i telefonen.

 

/fundersam

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo du kan ha egenrippad musik i telefonen om du har musiken i iTunes och iCloud musikbibliotek påslaget.

Med AM så matchas din musik mot AM's bibliotek och finns den inte förs din musik upp till AM för att du sen ska kunna streama den på alla dina enheter. Är du ansluten till wi-fi kan du också ladda ner musiken för offline lyssning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo du kan ha egenrippad musik i telefonen om du har musiken i iTunes och iCloud musikbibliotek påslaget.

Med AM så matchas din musik mot AM's bibliotek och finns den inte förs din musik upp till AM för att du sen ska kunna streama den på alla dina enheter. Är du ansluten till wi-fi kan du också ladda ner musiken för offline lyssning.

Det låter perfekt. Kan du hjälpa mig och beskriva hur jag går tillväga för att lägga till min egen musik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det låter perfekt. Kan du hjälpa mig och beskriva hur jag går tillväga för att lägga till min egen musik?

 

 

Jag behöver inte förklara när det finns utmärkta guider som berättar hur det fungerar.

 

https://www.howtogeek.com/222365/how-to-add-your-own-music-to-apple-music/

 

Den bästa guiden enligt mig.

 

http://www.imore.com/icloud-music-library-ultimate-guide

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...