Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Koppla med Firewire till annan dator?


jnavren

Rekommendera Poster

Jag hade precis skaffat en hårddisk och skulle starta datorn för att kopiera över alla bilder när den kraschade...

 

Mitt enda alternativ verkar vara att koppla ihop med en annan dator via firewire och se om det finns några filer kvar.

 

Jag är inte jättehaj på datorer så har två frågor:

 

1. Funkar det även med andra märken eller måste dator nr 2 vara mac? (använder en hp just nu)

 

2. Finns det någon bra guide på nätet för hur man gör det här? Om det är för svårt och ni anser att jag borde ta hjälp av någon som kan istället får man gärna flagga för det med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade precis skaffat en hårddisk och skulle starta datorn för att kopiera över alla bilder när den kraschade...

 

Mitt enda alternativ verkar vara att koppla ihop med en annan dator via firewire och se om det finns några filer kvar.

 

Jag är inte jättehaj på datorer så har två frågor:

 

1. Funkar det även med andra märken eller måste dator nr 2 vara mac? (använder en hp just nu)

 

2. Finns det någon bra guide på nätet för hur man gör det här? Om det är för svårt och ni anser att jag borde ta hjälp av någon som kan istället får man gärna flagga för det med.

Det måste vara en annan Mac och hur du gör kan du läsa mer om här: https://support.apple.com/sv-se/HT201462

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade precis skaffat en hårddisk och skulle starta datorn för att kopiera över alla bilder när den kraschade...

 

Mitt enda alternativ verkar vara att koppla ihop med en annan dator via firewire och se om det finns några filer kvar.

 

Det beror på vad kraschen innebär. Om det bara är något som hindrar OS X från att starta, som trasiga filer, kan hårddisken ställas om i Target Mode. Är det fysiska fel på hårddisken kanske det inte alls går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på vad kraschen innebär. Om det bara är något som hindrar OS X från att starta, som trasiga filer, kan hårddisken ställas om i Target Mode. Är det fysiska fel på hårddisken kanske det inte alls går.

 

Jag har kollat target mode och tyvärr gick inte hårddisken att reparera... Han jag snackade med på Apple sa att det fanns en (väldigt) liten chans om man kopplade till en annan dator, griper efter varje halmstrå. Som jag fattat det är det kört efter att man väl fått fart på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har kollat target mode och tyvärr gick inte hårddisken att reparera... Han jag snackade med på Apple sa att det fanns en (väldigt) liten chans om man kopplade till en annan dator, griper efter varje halmstrå. Som jag fattat det är det kört efter att man väl fått fart på datorn.

 

Man reparerar inte hårddisken i Target Mode. Det är det samma som hårddiskläge som Alix länkade till. Fast jag använde engelska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen är det Skivverktyget du tänker på. Det kan laga trasiga filstrukturer men inget annat. Så är problemet att filstrukturen är skadad kan man lösa det problemet med Skivverktyget. Men som sagt var är största delen ok men OS X vill inte starta kan det oftast gå att använda hårddiskläge då datorn ställer om sig till att bli en hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...