Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Försvunna bilder men mapparna är kvar, hjälp!


neveanxo

Rekommendera Poster

Hej,

Jag behöver hjälp om det finns kunniga människor här som kan hjälpa, då alla människor jag känner bara kan pc. Jag upptäckte häromdagen att alla mina bilder verkar försvunna ur min iMac. Jag har sorterat dem i mappar efter årtal osv, gjort mappar under fliken Bilder i Finder. Alla mappar är kvar och alla undermappar mm, men bilderna är helt borta. Kan någon hjälpa mig lösa detta? Kan något ha hänt så att bilderna verkligen ÄR borta, eller är det bara att jag inte kan se dem? Vad kan ha hänt?

HJÄLP!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Backup?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte en gång slå ihop två mappar med videofilmer. Båda mapparna hette samma sak, och jag trodde ju att innehållet från A skulle kopieras till B, och att redan existerande filer skulle antingen skrivas över eller sparas. Men icke, Finder kopierade A till B, helt och hållet, så allt innehåll som redan fanns i B raderades och jag bara hade kvar 2 st A-mappar, originalet och kopian. Slarvigt av mig. Sedan dess är jag mycket försiktig med att kopiera/flytta filer i Finder, det funkar helt annorlunda än Windows/Linux och det är mycket lätt att radera saker oavsiktligt även om man använder Alt-knappen. Menar jag. Andra tycker att Apples tänk är helt logiskt och att man borde läsa dialogrutor bättre.

 

Jag säger inte att samma sak hänt dig, du verkar ju ha kvar alla mappar åtminstone. Du har inte använt något skumt rensa-bort-onödiga-filer-program? En del sådana vill radera gamla filer som man inte använt på ett tag. Tror CleanMyMac föreslog att jag skulle ta bort min brors bröllopsvideo som jag inte tittat på på flera år för att spara plats på hårddisken, däremot togs det inte bort automatiskt tack och lov.

Har du en Time Machine backup kanske det går att spåra bakåt när filerna försvann.

Det här hjälper ju kanske inte dig, men jag brukar vis av tidigare problem bränna ut allt av värde på skivor, helst Blu-ray då det är smidigast. Då ligger det där det ligger och kan inte raderas utan vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju prova lite olika visningsalternativ: som lista, som symboler, som kolumner. Välj alternativ under menyn Innehåll, eller i verktygsfältet högst upp i respektive mapp.

 

Du kan också markera en mapp, högerklicka och välja Visa Info. Om mappen är tom bör den väl vara 4 K eller så, innehåller den flera MB så finns bilderna där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte en gång slå ihop två mappar med videofilmer. Båda mapparna hette samma sak, och jag trodde ju att innehållet från A skulle kopieras till B, och att redan existerande filer skulle antingen skrivas över eller sparas. Men icke, Finder kopierade A till B, helt och hållet, så allt innehåll som redan fanns i B raderades och jag bara hade kvar 2 st A-mappar, originalet och kopian. Slarvigt av mig. Sedan dess är jag mycket försiktig med att kopiera/flytta filer i Finder, det funkar helt annorlunda än Windows/Linux och det är mycket lätt att radera saker oavsiktligt även om man använder Alt-knappen. Menar jag. Andra tycker att Apples tänk är helt logiskt och att man borde läsa dialogrutor bättre.

 

Jag säger inte att samma sak hänt dig, du verkar ju ha kvar alla mappar åtminstone. Du har inte använt något skumt rensa-bort-onödiga-filer-program? En del sådana vill radera gamla filer som man inte använt på ett tag. Tror CleanMyMac föreslog att jag skulle ta bort min brors bröllopsvideo som jag inte tittat på på flera år för att spara plats på hårddisken, däremot togs det inte bort automatiskt tack och lov.

Har du en Time Machine backup kanske det går att spåra bakåt när filerna försvann.

 

Det här hjälper ju kanske inte dig, men jag brukar vis av tidigare problem bränna ut allt av värde på skivor, helst Blu-ray då det är smidigast. Då ligger det där det ligger och kan inte raderas utan vidare.

Ja jag har kvar alla mappar och bilderna har legat där i några år så inget konstigt innan det.... Inte använt någon resningsprogram över huvud taget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju prova lite olika visningsalternativ: som lista, som symboler, som kolumner. Välj alternativ under menyn Innehåll, eller i verktygsfältet högst upp i respektive mapp.

 

Du kan också markera en mapp, högerklicka och välja Visa Info. Om mappen är tom bör den väl vara 4 K eller så, innehåller den flera MB så finns bilderna där.

Hjälper inte att ändra visningsalternativ, det är tomt. Likaså när jag kollar infon på mappen :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte skrivit över dem så finns det program som kan hitta dem,

En del kostar, en del är gratis.

Tyvärr vet jag inte vilka som är bra, då jag aldrig behövt använda dessa.

 

Backup varje timma med TimeMachine är ett måste när det gäller all data.

Utöver det så blir det flera klonade backups.

 

Här är ett av alla som finns

https://datarescue.com/photorescue/v3/index.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du sparat dem i något format som inte kan läsas eller är dolt på något vis? Kommer du ihåg någon bilds filnamn kan du söka i Spotlight? Kan du i samband med uppdatering/uppgradering gett något program i uppdrag radera filer? Har du bett programmet Bilder (eller något annat av dina bildprogram) att samla ihop alla bilder i ett bibliotek och flytta dem automatiskt från ursprungsplats till biblioteksfil?

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du sparat dem i något format som inte kan läsas eller är dolt på något vis? Kommer du ihåg någon bilds filnamn kan du söka i Spotlight? Kan du i samband med uppdatering/uppgradering gett något program i uppdrag radera filer? Har du bett programmet Bilder (eller något annat av dina bildprogram) att samla ihop alla bilder i ett bibliotek och flytta dem automatiskt från ursprungsplats till biblioteksfil?

Sven

 

Det har fungerat bra i flera år att se bilderna. Kanske kan något ha hänt vid en uppdatering, jag kollar inte direkt på bilderna varje vecka så kan inte säga när detta har hänt. Jag har iallafall inte godkänt något liknande, men det kanske kan ha hänt per automatik i samband med uppdatering(?). Vad menar du med att flytta dem från ursprungsplats till biblioteksfil, hänger inte riktigt med där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver inte vilka versioner av OS du använt eller om du tittat på bilderna med Förhandsgranskning eller något fotoprogram. Inte heller i vilket format bilderna sparades ursprungligen. När iPhoto övergick till Bilder kunde konstiga saker hända. https://support.apple.com/sv-se/HT204655. När man importerar från kamera eller telefon får man frågan om man ska radera bilden från källan. I iTunes kan man be programmet samla ihop musik från hela datorn. Jag tänkte att något bildprogram du har kan ha en liknande funktion för bilder, kanske.

https://help.apple.com/photos/mac/1.2/?lang=sv#/phtae4e05c67

när man importerar till programmet Bilder så får man inte frågan om det ska raderas. Programmet Bilder sparar bilderna i ett bibliotek, man måste särskilt markera om de ska vara kvar på sin ursprungsplats, då heter de refererade filer. Det var det jag tänkte på när jag skrev ursprungsplats (=din numera tomma mapp i mappen Bilder) till skillnad från biblioteket i programmet Bilder som ligger som en databas Library Bilder i mappen Bilder. Synligt i Finder)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...