Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Foton i mapp


Benbjo

Rekommendera Poster

Hej!

Har fått ett problem när jag lägger jpg-bilder i en mapp för att skicka via mail. Mottagare som har Windows kan inte öppna mappen. Det problemet har jag inte haft tidigare. Skickar jag bilderna direkt i mailet är det inget problem.

Har en MacBookPro 2012 med El Capitan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör du för att bifoga en hel mapp? Blir det inte så att filerna läggs till var och en för sig?

Har du kryssat i att skicka Windows-kompatibla bilagor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast är väl att sekundärklicka på mappen och välja Komprimera mapp, då får du ett Zip-arkiv som du kan mejla över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast är väl att sekundärklicka på mappen och välja Komprimera mapp, då får du ett Zip-arkiv som du kan mejla över.

Det finns många e-post-tjänster som plockar bort bilagor av typen .zip. (av säkerhetsskäl).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Ja, Windows-komatibla bilagor är markerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör du för att bifoga en hel mapp? Blir det inte så att filerna läggs till var och en för sig?

Har du kryssat i att skicka Windows-kompatibla bilagor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag öppnar en ny mapp i Finder och drar sedan bilderna till mappen. Det förfarandet har jag gjort alltid gjort utan att Windowsanvändare har haft problem. Det dök upp nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag öppnar en ny mapp i Finder och drar sedan bilderna till mappen. Det förfarandet har jag gjort alltid gjort utan att Windowsanvändare har haft problem. Det dök upp nu.

 

Det beskriver hur du skapar en mapp med bilder. Hur får du in mappen i mailet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få in mappen i mailet använder jag mig av Arkiv-infoga filer. Har som epostprogram Apples Mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar du markerar mappen istället för att markera filerna i mappen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar du markerar mappen istället för att markera filerna i mappen?

 

Det kan man visst. Det visste jag faktiskt inte.

 

Benbjo:

Du skriver "Mottagare som har Windows kan inte öppna mappen." Är det en mottagare, vissa mottagare, eller alla mottagare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det kan man visst. Det visste jag faktiskt inte.

 

Benbjo:

Du skriver "Mottagare som har Windows kan inte öppna mappen." Är det en mottagare, vissa mottagare, eller alla mottagare?

 

Det är flera mottagare. En lyckades genom att omvandla till Zip med programmet WinRAR. En annan skriver att filen måste förhandsgranskas och öppnas i ett annat fönster, endast betrodda källor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar du markerar mappen istället för att markera filerna i mappen?

 

1. Väljer bifoga filer i arkiv-Mail. 2. Markerar mappen (inte filerna i mappen) som ligger på skrivbordet. 3. Välj fil, då "landar" mappen i mailet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade att mejla en mapp med bilder till mig själv. Den konverterades då automatiskt till en zip-fil någonstans i kedjan. Kanske är det så att dina mottagare får en zippad fil? Vet inte hur det är nuförtiden, men förr behövde man ju ladda ner ett separat program för att hantera zipfiler i Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade att mejla en mapp med bilder till mig själv. Den konverterades då automatiskt till en zip-fil någonstans i kedjan. Kanske är det så att dina mottagare får en zippad fil? Vet inte hur det är nuförtiden, men förr behövde man ju ladda ner ett separat program för att hantera zipfiler i Windows.

 

Hej Mattias!

Jag mailade också en mapp med bilder till mig själv. Det var inga problem att öppna den och bilderna. Det blev inga zipar, allt fungerade ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men problemet är ju att det inte funkar för de som har andra system. Om mottagarna öppnar mejlet i en annan klient (Windows, webbmail, iPhone, eller vad som helst) så kommer mappen att bli en zip-fil.

 

Så du har två alternativ. Antingen informera mottagarna om hur de ska hantera zip-filen de får, eller lägga in bilderna direkt i mejlet utan mappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Mattias! Det bästa är kanske att alltid lägga bilderna direkt i mailet utan mapp. Då bör det funka för alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...